Jump to content

Hvem har ansvar for faste "sjømerker"?


roaldbj

Recommended Posts

sjoemerkeevjesund.jpg

Jeg har ofte lurt på flere ting ved dette sjømerket.

Det har vel kjennetegn av å være sjømerke i form av "jernstang".

Det står ved Årefjordbåen - i nærheten av Evjesund - noe sør for Moss.

Jeg har ikke klart å se at den gule og blå malingen - som vel skal være refleksfargene for et sørlig kardinalmerke - reflekterer søkelyset noe særlig.

Hvem har ansvaret for dette merket - og hvorfor er det ikke utformet som et standard sørlig kardinalmerke?

sjoemerkeevjesund2.jpg

Dette er kartutsnittet for Årefjordbåen - sør for Moss.

Link to post
Share on other sites

Har også et skvalpeskjær rett utenfor havnen min der staken nå er borte, og har vært det i en årrekke nå. Skjæret ligger på en sånn måte at en må gå veldig nærme moloen som ligger på babord side når en kommer inn til havna. Da blir det jo selvfølgelig krøll når noen kommer ut av havna.

 

Trodde kystverket så etter slike ting, men med Åtteglass sin link skal jeg sende en mail. Så kanskje får vi en stake der igjen. Til roaldbj så holder jeg til i søndre brevik båthavn, der du passerer ganske ofte.

 

Er det foresten noen ledige plasser der du ligger utenfor spa hotellet??. Trenger 3,5 meter plass.

Link to post
Share on other sites

I fjordene i Grenland (Porsgrunn kommune) er det noen ildsjeler i Brevik som merker skjær, de får (såvidt jeg vet) dekket kostnadene av kommunen, mens jobben utføres på dugnad. Det er satt opp mange nye merker/staker siden forrige sommer.

PS! Dette gjelder ikke skipsleia!

Link to post
Share on other sites

I fjordene i Grenland (Porsgrunn kommune) er det noen ildsjeler i Brevik som merker skjær, de får (såvidt jeg vet) dekket kostnadene av kommunen, mens jobben utføres på dugnad.

Det er Brevik Båtforening som har stått for merkingen. De har en egen båekomite. De har mottatt midler både fra Gjensidige og IF til å foreta merkingen. Og sannsynligvis har de spart forsikringsselskapene for millioner i skadeutbetaling.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...