Jump to content

Volvo Penta MD 17C, blåst toppakning?


PiperBill

Recommended Posts

Kan dette være tegn til blåst toppakning?

 

Motoren er en vannavkjølt Volvo Penta diesel MD 17C fra 1982. Har hatt noe problemer med temperatursvingninger med etter et omgang med systemrens og at jeg boret et 3mm hul i termostaten så holder temperturen seg på et rolig og lavt nivået.

 

Motoren går jevn og bra. Ingen fusking eller noe annet tegn til problemer. Det som er rart er at det kommer lit hvit røyk ut med eksausen og kjølevann. Jo høyere turtallet jo mer hvit røyk. I dag kjørt jeg på maks turtall, ca 3000 omd i et par minutter og det kom store mengder med hvit røyk ut av eksausen men temperaturen holdt seg langt nede på det grønne.

 

Hva kan dette være? Jeg tenker toppakning…. men det er rart at det ikke er andre symptomer og at motoren går så bra.

 

Jeg har noe dyserens i deissiltanken men kan ikke forstår at det kan være årsaken.

 

Kommentere?

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Oh boy!! Her burde jeg har gjort to ting.. For det første, tatt lit lengre tid til å kontrollere språket… mye feilstavelse og grammatikk. Så burde jeg har søkte på ”toppakning” for det er mye inntresant å lese om i erfaringsdatabasen….

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Vi har en MD11C fra 79 som også ryker endel hvit røyk fra. Har nettopp byttet den ene toppakningen. Motoren går veldig pent på alle turtall.  Vi er ikke så sikker på hvor mye den røyk før toppakningskifte (skiftet pakning pga et knekt oljerør). har ikke så lang erfaring med båten siden vi kjøpte den i vår. Men tror det er helt normalt at gode gamle Volvo Penta motorer ryker litt. Vår forklaring er at når varm eksos blandes med kjølevannet må det bli vanndamp og dermed hvit røyk. Så lenge det ikke er vann i olja så er nok toppakningen ok. Det kan være noe feil med termostaten din slik at den ikke åpner skikkelig.  En ny termostat hadde kanskje gjort  susen....¨  :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg mener nok du burde sjekke Topp pakningen ! For mye hvit røyk skyldes nok mest sannsynlig vanndamp fra forbrenningen. Det at du måtte bore opp et 3 mm hull i termostaten pga. jaging på temperatur skyldes nok også mest sannsynlig luft som bygger seg opp foran termostat og får denne til å "fuske" !!

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Dette er utdrag fra min lille diesel-bibel:

 

Hvit eller gråhvit røyk:

  • Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor.
  • Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser.
Ut fra dette ville jeg startet med å få korrekt driftstemperatur, hvis ikke det hjelper tatt en kontroll/overhaling av dysene.

 

 

Anbefaler igjen disse håndbøkene som kan kjøpes hos Universal Diesel AS

 

BildeBilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har du vannkjølt eksos ?? lite kjølevann til eksosen kan gi vann damp

3mm hull i termostaten er helt topp, dette hjelper for luftingen, men dette vill du normalt bare merke etter veske bytte, tipper det er systemrensen som har gjort susen på tempen.

Hvor lav er egentlig tempen ??

 

:boxing:

Link to post
Share on other sites

Litt sent tilbakemelding fra min del, men jeg tror problemet er løst. En omgang med Systemrens og ny termostat og alt virker tilsynelatende bra. Ingen tegn til den tjukke hvite røyken og tempmåleren viser ca 50 -  55  grader under normal motorbelastning. Jeg hadde boret en 2 millimeter hul i den ny termostaten men vurdere å plugge det nå for å få tempen opp noen grader til…. Men kanskje ikke…. If it ain’t broke then don’t try to fix it.

 

Takk for alle tips fra dere!  :yesnod::smiley:

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Enig med deg i å prøve å øke tempen. Lærte en gang at dieselmotorer trives best på 80-90 grader.

Det første som slo meg når du sier masse hvit røyk. Hvor ofte fyller du diesel??? Går du mye og ofte på halv tank og nedover får du en del kondens. Spesielt hvis du ligger med halv tank vinterstid.  Har du prøvd å drenere tanken?? Er jo tydligvis vann du forbrenner men begynn på det enkleste.

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Hvilken termostat og temperatur motoren skal ha avhenger av om den er sjøvannskjølt eller ferskvannskjølt.

 

Er den sjøvannskjølt så bør den vel ikke noe særlig over 60 grader, mens den som Skippy sier bør ligge på mellom 80-90 grader hvis den er ferksvannskjølt.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har akkurat ovehalt en md17c som var rusten og fæl. Den Røyk veldig vit også, eksosen luktet også noe helt jævelig. Pelte maskinen fra hverandre og fant fort ut vedr den vite røyken og det var manifilden som hadde tæret i stykker innvendig. Klemte på en ny en og røyk problemet var borte. Iforhold til Temp på disse motorene skal de ligge på 60.65 grader, viktig med et saltvann`s termostat. Koster ca 500kr...

Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...