johnson90 Startet 9.August.2009 Del på Facebook Startet 9.August.2009 (redigert) Hei, Jeg har en 90 HK Johnson V4 motorfra midten av 90 tallet som har slått seg helt vrang. Når jeg forsøker å starte den så virker det som at startmotoren ikke klarer å dra det store tannjulet på toppen rundt. Jeg har forsøkt å starte rett på startmotoren fra batteriet med start kabler men, det samme skjer. Etter at jeg byttet bensinfilter har den gått en tur med luft inn i bensinen ettersom en av slangeklemmene lagde hull i bensinslangen. Jeg har tatt ut tennpluggene for å sjekke. En av dem så veldig annerledes ut enn de andre tre andre. Den så veldig tørr ut. Jeg bruker 2% olje rett i bensinen. Er det noen som har en anelse om hva som er galt. Kan det være at den har skjært seg? Er det i så fall vits i å reparere? pris? Redigert 9.August.2009 av johnson90 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Slitte børster i starteren kan gi samme symptom som utladet batteri. Man kan inspisere sylindrene via plugghullet ved å lodde en liten 12v lyspære på en litt stiv kabel og lyse inni der mens stempelet er helt nede. Tape rundt sokkelen for å sikre mot kortslutning. Har motoren skjært seg bør du da kunne se det. Sitér dette innlegget Link to post
johnson90 Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Før jeg ga meg i går så helte jeg på olje i tennplugg hullene. På morgenen idag fikk jeg start på den! MEN, den går ikke like fint som tidligere, det virker som den rister mer og har mindre krefter. Skulle vel tyde på at det er problem med en av sylindrene? Skal bytte plugger så får vi se..... Er det skadelig å evt bare kjøre på tre sylindre noen få turer? Redigert 9.August.2009 av johnson90 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Etter at jeg byttet bensinfilter har den gått en tur med luft inn i bensinen ettersom en av slangeklemmene lagde hull i bensinslangen.Jeg har tatt ut tennpluggene for å sjekke. En av dem så veldig annerledes ut enn de andre tre andre. Den så veldig tørr ut. Denne bensin slangen du nevner... hvor går den imellom ?? Jeg tror det kan lønne seg å ta av toppen på den sylinder rekka med den tørre pluggen, da får du sett ordentlig på den eventuelle skaden... Ta gjerne noen bilder .. Er det noen som har en anelse om hva som er galt. Kan det være at den har skjært seg? Utifra det du skriver ( om bensin slangen) frykter jeg at den ene forgasseren IKKE har fått tilstrekkelig med bensin.... noe som vil føre til at tilhørende sylindere kan få alt for mager bensin blanding.... som igjen fører til skjæring.... Hvordan ser den andre pluggen ut, ifra den ANDRE sylinderen som mates ifra samme forgasser ?? ( samme høyde på andre sylinder rekka ) Er det i så fall vits i å reparere? pris? En eventuell skade må bedømmes først, er du heldig kan du slippe unna med å hone sylinderen å bytte et stempel.... Er skaden verre må antagelig sylinderen bores.... den extra utgiften her kommer på selve boringa da det er tilnærmet samme pris på STD og overdim stempel.... Men som sagt skaden MÅ sjekkes ut først.... er du riktig uheldig har det blitt skader på veiv og råder.... Er det skadelig å evt bare kjøre på tre sylindre noen få turer? Bare for å ut dype svaret ifra s051830.... JA... VIL garantert medføre skader på veiv og råder... Stopper du nå... + er litt heldig ... kan du antagelig slippe unna med å bytte ET stempel ... Deler er greit tilgjengelig til disse motorene ( Crossflow ? ), de er også relativt enkle å jobbe på.... Om det lønner seg ??, kommer litt annpå deg..... klarer du å skru selv eller må du ha den på verksted.. ( boring ER verkstedjobb uansett, resten kan gjøres på kjøkken bordet ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
johnson90 Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 takk for bra svar! Slangen med hull i var den som gikk fra tanken til bensinfiltret. Alle de tre øvrige pluggene så veldig like ut. Da er det nok bare å ta den opp for sesongen. Da blir det litt lettere å komme til for å åpne opp. Får prøve en gang med nye plugger. kan være jeg er heldig:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.