Marinteam Startet 9.August.2009 Del på Facebook Startet 9.August.2009 Bildet nedenfor viser peilepinne for motorolje i Volvo Penta MD21B. Peilepinnen ser ut til å ha vært brukket av ytterst og har 2 avmerkninger som kan tolkes å indikere maksimum og minimum nivå. Jeg antar at peilepinnen er uoriginal. Er det noen med kjennskap til denne motoren som kan bekrefte om plasseringen av merker er riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Trøbbel Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Har MD21 selv og maks på min peilepinne er på merket ved dine 17 cm. Skal ned i båten snart og kan måle. Mål oppgis i bytte mot vannpumpa di Sitér dette innlegget Link to post
Trøbbel Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Min max ligger ved din 17 cm, men jeg har mye mindre olje på. Antall liter vet jeg ikke. Du kan jo sjekke i bøker om hvor mye olje den skal ha, tappe ut og fylle riktig mengde. Da ser du åssen pinnen din ligger an. Det kommer jo også an på om peilerøret er orginalt, eller har samme lengde som min. Sitér dette innlegget Link to post
Marinteam Svart 11.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2009 Takk for svar. Jeg har også normalt lavere nivå enn øvre merke, ja til og med litt i underkant av det jeg tolker som min-merket. Når jeg har fylt helt opp har oljeforbruket vært svært høyt før nivået har stabilisert seg ca 2 cm nedenfor min-merket. Jeg har derfor hatt mistanke om at jeg har fylt for mye olje. Ved neste oljeskift skal jeg gjøre som du foreslår: avlese nivå etter fylling av angitt mengde som for MD21A/B er 5,5 liter inkludert filter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.