Jump to content

Lyd isolering av motorom og x finer


Jon48

Recommended Posts

Skal nå lydisolere motoromet på min 48 fots skøyte.

Har plass til 5 cm isolasjon, tenkte da og bruke 3 cm "blyplate" og 2 cm "porolon" eller er dette smør på flesk ?

Et annet spørmål til ekspertene her inne , kan eg legge foreksempel 10mm x-finer uten på isolasjonen eller ødelegger eg noe av dempings egenskapene ?Har stort motorom , så varme ser eg ikke på som noe stort problem..

Takknemelig for svar og råd

Link to post
Share on other sites

Hei, etter min mening er det ikke smør på flesk. Jo mindre lyd, jo bedre. Selv har jeg etterisolert, brukte da 3cm porolon. Det er nå tilsammen 6cm porolon. Etterisoleringen hjalp mye, og jeg fikk laget en hylle til verktøy over motoren. Jeg tipper du får ennå bedre resultat ved bruk av tungplate matter i sammen med porolon. Hvis du skal ha på 10mm finerplater begynner dette å bli veldig tungt. De bør vel helst limes på fra et lyd-perspektiv, men de sitter nok langt bedre skrudd. Peronlig ville jeg nok droppet fineren, eller ihvertfall gått ned til en mindre tykkelse.

 

Det viktigste er å sørge for at det er tett overalt, og at alle flater er isolerte. Og, husk å ivareta motor ventilasjon....

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

De meste av motoromet er av aluminium ( styrehuset) som er forsterket med vinkel aluminium. tenkte og skru x-finer direkte i vinkelene . 10 mm er vel litt mye finer... tyngden spiller lite rolle i min båt , må inn med noen tonn ballast senere...men vil bli lett og feste lys , kabler , pumper etc i motor rommet. Lage gode gjennomføringer for kabler etc. Har sett mange båter som ikke dekker til isolasjonen , er de noen spesiel grunn for dette , om de ikke er plass er de forståelig...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...