Gustav Mahler Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 i den størrelsen så er Nidelv 610 ett mye bedre valg. men pris spiller jo inn her , man får vel som regel hva man betaler for. Da blir det Innenbords motor da og opp minimum 200 000 kr. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Ikke glem at det nå er kjøpers marked for åter fra1980-85. Ordet skambud eksiterer ikke i dagens marked. Det er etterspørselen som fastsetter prisen. De som har kjøpt en moderne båt og vil bli kvitt 80tallsbåten før neste vinteropplag stiller med dårlige forhandlingskort uansett om det er en innenbordsmotor eller påhenger ombord som statistisk sett synger på siste verset. prutt deg til en gammel påhengsbåt. Hvis ikke du får de rustne motorene billig så kikk på hva pakkeprisen er på de billigste nye båtene på markedet. Kjøp ikke under noen omstendigheter en innebords bensinmotor fra 80 tallet uansett pris.....de sluker så mye bensin at du ikke får råd til å bruke dem. Redigert 9.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 "Kjøp ikke under noen omstendigheter en innebords bensinmotor fra 80 tallet uansett pris.....de sluker så mye bensin at du ikke får råd til å bruke dem" Ser at de fleste heller mot påhengs, og jeg ser jo mange fordeler der. Men forbruk er definitivt ikke en. Min Aq151a (150Hk) på en 19 fots Joda 5700 brukte ca. 1l/nm i marsfart (25kn). Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Hansi Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Kjøp ikke under noen omstendigheter en innebords bensinmotor fra 80 tallet uansett pris.....de sluker så mye bensin at du ikke får råd til å bruke dem. Kommer vel an på bruken det og hånda som styrer gass spaken. Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Sitat: (salt @ 09.08.09 22:58) *Kjøp ikke under noen omstendigheter en innebords bensinmotor fra 80 tallet uansett pris.....de sluker så mye bensin at du ikke får råd til å bruke dem. Kommer vel an på bruken det og hånda som styrer gass spaken. Klart det, men det er fakta at gamle innenbords bensiner drar mye drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Klart det, men det er fakta at gamle innenbords bensiner drar mye drivstoff. Det gjør nye også. Hadde en 2003 mod 5.0 / 260 hk Mercruiser på en båt. Slukte over 80 liter i timen på full fart, i passelig marsjfart var en nede i +/- 30 liter i timen. Det gjør nok en 250 hk utenbordsmotor av nyere dato også. Mottoet må bli at hvis en hele tiden skal bekymre seg om forbruket kjøp seilbåt eller konverter til kajakk / kano. Redigert 9.August.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 "Klart det, men det er fakta at gamle innenbords bensiner drar mye drivstoff" Eh, og gamle utenbordsmotorer var mer nøysomme? Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Hansi Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Sommeren i Norge er for kort til å bekymre seg over eventuelt bensinforbruk. Kjør og kos dere. Nå er det ikke lenge før vinterveden skal i hus. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 ja dette med forbruket på innenbordsmotorer er bare tøvete. påhengsmotor har alltid dratt meir bensin pr hk enn innenbords! Og slik er det fortsatt. De aller mest sparsommelige av dagens påhengser kan nesten matche forbruket til en forgasser innenbordmotor.. men bruker fortsatt mest. Men påhengsmotor bruker gi meir fart. Antagelig fordi vekten er mykje lavere og undervannhuset er mindre og tilpasset motorstørrelsen. Med drev kjører jo alle samme huset om motoren er 80 eller 250 hk. Om du skal kjøpe det eine eller det andre av slikt gammelt kommer vel mest an på hva du eller dine venner er flinkest til å evt skru, feilsøke & vedlikeholde. Å sette sånt på verksted er ikkje god butikk. En sånn gammel bilmotor som desse innenbordsmotorene er, er enkle saker og de fleste har hatt bil og har litt greie på hvordan det funker. Til sammenligning er det lenger mellom de som har greie på påhengsmotorer. Men om du er, eller kjenner en som har greie på det, så kan det vær det rette valget for deg. ikkje sagt du trenger skru i det heile tatt men om feks motoren plutselig er død, hvilken er du mest komfortabel med å feilsøke og evt kunne utbedre Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Skal ikke selge båt nei. Men har god erfaring med Oceanpro motorene:)Var ment som et velmenende råd:) Sitér dette innlegget Link to post
Undique Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Kjøper du Dracoen får du ett spøkelse med på kjøpet :) Sitér dette innlegget Link to post
Stones Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Det blir nok en Skibsplast til slutt. Båten du har link til har ligget i mine funn en stund, men til den prisen hadde jeg ønsket meg båten med en henger. Synes denne er overpriset. Båten befinner seg i Kristiansand og jeg i Østfold, er for lat til å dra til Kristiansand for å prøvekjøre båt. Disse båtene synes jeg er meget gode. Kan anbefales. Solgte nettopp en slik selv etter tre helt problemfrie sesonger. Ang. pris er jeg forsåvidt enig med deg. Avventerte selv min med 93 mod suzuki 65 hk (i meget god stand) for 63 båtpenger. Den befant seg også i Kristiansand :) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 (redigert) Mitt råd: Båt i den størrelsen= påhengsmotor! (Argumentene FOR dette har du allerede fått høyere oppe i denne strengen.) Masse Yamaha-fans her (med god grunn??) Men ikke se bort fra eTec-motor heller! (Se egne strenger om denne) Eller: Kjøp en båt med kaputt / dårlig påhengs fra Ol´-pålsatiden, prut som f@en og sett på en nyere motor, så har du kanskje noe du vil være fornøyd med i mange år! HVIS du velger diesel, bør du ha masse kjør-timer pr. år for å få totalkabalen til å gå opp. Men viktigst: PRØVEKJØR ekvipasjen og se om du LIKER deg i båten! (Avgjorde MINE siste 4 bårkjøp!) :smash: Gudd løkk med valget Marwin Redigert 10.August.2009 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Gustav Mahler Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 (redigert) Disse båtene synes jeg er meget gode. Kan anbefales. Solgte nettopp en slik selv etter tre helt problemfrie sesonger. Ang. pris er jeg forsåvidt enig med deg. Avventerte selv min med 93 mod suzuki 65 hk (i meget god stand) for 63 båtpenger. Den befant seg også i Kristiansand :) Denne? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18375641 Er det lov å spørre hva du fikk Redigert 10.August.2009 av Gustav Mahler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 (redigert) Enige med de her som sier at 20-30 år gammel motor er et sjansespill, uansett type. Men ville vel valgt en utenbords, grunnet at det da er enklere å bytte seinere. Men tror at dersom du kjøper en båt til 70-80 000 med gammel påhenger, kommer du ganske fort til å begynne å spare til/ønske deg en nyere motor. Hvis du har mulighet til å gå opp noe i pris, slik at du kan kjøpe en båt i denne klassen det er byttet motor på, mener jeg at totaløkonomien blir mye bedre. Hva med denne? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18351295 Flott båt som selges av en på forumet her, med en motor som er så godt som ny! Finnes båter som takler grov motsjø bedre, men sammenliknet med SKipsplast 600VS står den seg godt! På en annen side får du en vanvittig stabil båt, MYE plass i en veldig praktisk båt med sosial layout. Veldig lettdrevet, tipper du planer omtrent på halv gass med denne motoren. Redigert 10.August.2009 av ynroenn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Flott båt som selges av en på forumet her, med en motor som er så godt som ny! Ja, dette er vel båten til `Daffy`, så den er sikkert strøken. Kanskje han gir en ekstra rabatt til BP medlemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Stones Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Denne?http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18375641 Er det lov å spørre hva du fikk Var denne ja. Fikk omtrent det den var annonsert for, så er godt fornøyd med det. Slo av en symbolsk sum for rask handel. Mange henvendelser og to til som stod klare til kjøp dersom første mann ikke vil ha den. Tok 3 - 4 dager fra annonsert til avtale om salg var gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Gustav Mahler Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 Enige med de her som sier at 20-30 år gammel motor er et sjansespill, uansett type. Men ville vel valgt en utenbords, grunnet at det da er enklere å bytte seinere. Men tror at dersom du kjøper en båt til 70-80 000 med gammel påhenger, kommer du ganske fort til å begynne å spare til/ønske deg en nyere motor. Hvis du har mulighet til å gå opp noe i pris, slik at du kan kjøpe en båt i denne klassen det er byttet motor på, mener jeg at totaløkonomien blir mye bedre. Hva med denne?http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18351295 Flott båt som selges av en på forumet her, med en motor som er så godt som ny! Finnes båter som takler grov motsjø bedre, men sammenliknet med SKipsplast 600VS står den seg godt! På en annen side får du en vanvittig stabil båt, MYE plass i en veldig praktisk båt med sosial layout. Veldig lettdrevet, tipper du planer omtrent på halv gass med denne motoren. Jeg har allerede sett meg ut denne og er enig i at det tilsynelatende kan virke som et relativt godt kjøp. Kunne kanskje ønsket meg et inventar av litt nyere dato. Båten er visstnok fra 82 med et interiør med 70-talls estetikk. Mon tro hvor mye motoren alene koster. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 (redigert) Du får ny cabincruiser med påhenger for ca 250 000, som feks. denne med 90 hk til veiledende 265: http://www.erling-sande.no/wsp/erlingsande...mp;open=6190826 Veiledende for 90 hk påhenger er 108900 kr. Med andre ord er veiledende for bare båten er dermed ca 150 000 kr (hvis kjøpt sammen med motor.) ALTERNATIVENE: Bruktbåt som du håper å få for 90000 med motor fra 80tallet som snart går i stykker. Ny 90 hk motor når den gamle påhemngeren svikter: ca 110 000. 1. Totalkostnad for gammel båt inkludert ny erstatningsmotor: ca 200.000. 2. Nybåt med ny påhenger: ca 250.000. Du kan altså i dette regnestykket spare ca 50.000 på å kjøpe en gammel båt fra 80 tallet sammenlignet med en splitter ny båt/motor anno 2009 ! Dog må man huske på at 90 hk er lite. På et gammeldags skrog fra 80 tallet bør man kalkulere med at en ny motor må ha minst 140 hk på en cabincruiser, mens man på den moderne lettplanendeeksempelbåten vel bør ha minst 115 hk. Hva er så moralen ?....hvis du får en båt med fra 80tallet til gibortpris så sjekk hva det koster når du må kjøpe ny motor. Gammel båt som krever stor motor kan bli dyrt....eller gjøre deg til landkrabbe hvis du ikke har råd til ny påhenger. Følg med på gode pakkerabatter utover høsten å regn på om det er bedre langsiktig løsningå kjøpe en ny båt. Redigert 10.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 For meg ville dette valget stått mellom bensin (utenbords) eller diesel (innenbords). Min Yanmar har gått trofast i over 4.000 timer i 22 år. Den har bare fått regelmessig olje- og filterskifte og fått justert dysene to ganger. Et annet moment, jeg tror ikke jeg har hørt om at noen har fått stjålet sin innenbordsmotor. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Bendixx Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Hva med denne? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17918519 Har vurdert å kjøpe en slik båt selv. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Et annet moment, jeg tror ikke jeg har hørt om at noen har fått stjålet sin innenbordsmotor. Jo, under vinteropplaget, i ca 1986 har en kollaga opplevd dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Et annet moment, jeg tror ikke jeg har hørt om at noen har fått stjålet sin innenbordsmotor. Men sikkert noen som hadde ønsket at det hadde skjedd? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hansi Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Et annet moment, jeg tror ikke jeg har hørt om at noen har fått stjålet sin innenbordsmotor. Det har jeg, for ikke å snakke om drev til innenbordsmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 (redigert) Jeg har allerede sett meg ut denne og er enig i at det tilsynelatende kan virke som et relativt godt kjøp. Kunne kanskje ønsket meg et inventar av litt nyere dato. Båten er visstnok fra 82 med et interiør med 70-talls estetikk. Mon tro hvor mye motoren alene koster. Skjønner det. legger ved link til tilsvarende båt der jeg har oppgradert interiøret noe. Ikke mange kronene og arbeidet Redigert 10.August.2009 av ynroenn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.