Jump to content

Hva er mest driftsikkert, utenbords eller innenbords motortype?


Gustav Mahler

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en Daycruiser 19-22 fot i prisklassen 60 000 – 90 000 kr. Ser på finn.no at de fleste båtene som er aktuelle er fra rundt 1980-1985 med relativt gamle motorer. Opplevde et båthavari med en snekke tidlig i sommer noe som har gjort at jeg i utgangspunktet ikke er spesielt positiv til innenbords motorer. Har også hørt at utenbords motorer er lettest å ordne med om en skulle komme i uløkka!!

Noen med erfaringer de vil dele ?

HVa med denne:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18419835 (Utenbords)

 

VS

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=709353 (Innenbords)

Redigert av Gustav Mahler (see edit history)
Link to post

Blir bare synsing, men fordi jeg er av den oppfattning at hvis man først må skru (og det må påregnes i den alderen), så er det lettere på en innenbords. I tillegg har jeg selv hatt en vp aq151a fra 86-87 i mange år, og disse motorene er utrolig enkle å ha med å gjøre. Jeg har også hatt litt med mindre utenbordsmotorer fra slutten av 70 og litt opp i 80 åra, og de har vært notorisk upålitelige. Det mange aktører på utenbords markedet, men i all hovedsak 2-3 på innenbords fra den tiden. Det vil si at det finnes masse kompetanse, lett å få fatt i deler osv på innenbords. Tipper det er litt værre med utenbords fra den tiden.

www.leahnis.net

Link to post

Påhengere er dyre så hvis du får en daycruiser med påhenger til under 90000 må du regne med at du før eller siden må punge ut med langt høyere beløp når den gamle påhengeren må skiftes ut med ny.

 

Likkevel ville jeg satset på påhenger som har billigere vinterservice og som kjapt kan skiftes til en 100 % ny motor når den gamle må gi seg.

 

Hvis propelltrøbbel er det praktisk å kunne heise opp prpellen for inspeksjon eller for å ta tau av propellen.

 

Med påhenger har man ingen skroggjennomføringer som kan lekke vann.

 

Også greitt at påhemgsmotoren er i friluft unna bensintanken. Bensinlekasje i motorrom er jo eksplosivt.

 

Så jeg stemmer på påhenger for denne båttypen...selv om ny motor koster skjorta.

Link to post
Støtter forslaget om utenbords. Du vil ikke få en moderne 4-takter i disse årsklasser, men prøv å finn en pent brukt 2-takts Yamaha-motor. Og få en fagperson til å sjekke over. Lykke til!

 

PS- Den 1. symfonien din er flott!

 

Takk jeg synes nå mine ni andre også er ganske så gode.

Er det så at det er motorer fra Yamaha som er de jeveste motorene fra denne årsklassen?

Redigert av Gustav Mahler (see edit history)
Link to post

Av de to båtene du har linket til er jeg ikke i tvil om at jeg hadde satset på Skibsplasten. 1996-modell motor er tross alt ikke sååå gammelt. Og som salt sier, med utenbords har man brannfaren på utsiden av ripa, noe jeg syntes at er veldig beroligende når man har bensinmotor. At man slipper å ha så mange og store hull i båten til skroggjennomføringer og drev er også et godt poeng. Ellers helt enig med Mouche etter å ha tilbragt alt for mange timer med rompa i været, bøyd over gamle AQ´er i Dracoer...

Link to post
Takk jeg synes nå mine ni andre også er ganske så gode.

Er det så at det er motorer fra Yamaha som er de jeveste motorene fra denne årsklassen?

Tror Yamaha på generelt grunnlag er det mest fornuftige. Er ellers enig med Mouche at 20-30 år gamle motorer kan være en sjanseseilas. Av de du linker til hadde jeg gått for Skibsplasten, men usikker på motor...

 

Hva med denne. Dette bør være en solid motor iallefall.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

PS- Har ingen ting å bemerke til de andre symfoniene, men synest kanskje den 1. og 5. utmerker seg.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Tror Yamaha på generelt grunnlag er det mest fornuftige. Er ellers enig med Mouche at 20-30 år gamle motorer kan være en sjanseseilas. Av de du linker til hadde jeg gått for Skibsplasten, men usikker på motor...

 

Hva med denne. Dette bør være en solid motor iallefall.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

PS- Har ingen ting å bemerke til de andre symfoniene, men synest kanskje den 1. og 5. utmerker seg.

 

Det blir nok en Skibsplast til slutt. Båten du har link til har ligget i mine funn en stund, men til den prisen hadde jeg ønsket meg båten med en henger. Synes denne er overpriset. Båten befinner seg i Kristiansand og jeg i Østfold, er for lat til å dra til Kristiansand for å prøvekjøre båt.

Link to post

Hadde uten tvil IKKE valgt den skibsplasten (600vs) , vi hadde en slik da jeg var yngre og den er uten tvil den verste sjøbåten jeg har kjørt i den størrelsen..

 

Har aldri vært i en 20fots draco , men den er nødt til å være bedre uansett.

 

 

angående påhengs/innenbords så liker jeg personlig best innenbords , men ser poenget i at plassen blir litt mindre da.

kommer vel egentlig an på hvilken båt du velger..

Redigert av KaRsK (see edit history)
Link to post
Hadde uten tvil IKKE valgt den skibsplasten (600vs) , vi hadde en slik da jeg var yngre og den er uten tvil den verste sjøbåten jeg har kjørt i den størrelsen..

 

Har aldri vært i en 20fots draco , men den er nødt til å være bedre uansett.

 

 

angående påhengs/innenbords så liker jeg personlig best innenbords , men ser poenget i at plassen blir litt mindre da.

kommer vel egentlig an på hvilken båt du velger..

 

Hva er den beste sjøbåten du kar kjørt i den størrelsen da?

Link to post
Har du sett på noen Flipper båter da? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18416411

 

Lettplanende med step i hekken og ett kraftig V skrog som gir gode sjø-egenskaper.

 

Pene båter :sailing:

 

Kanskje det...Men hva med motoren som er en Suzuki, 1997 mod? :rolleyes:

Så litt hjemmesnekra ut innvendig.

Redigert av Gustav Mahler (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...