Gustav Mahler Startet 9.August.2009 Del på Facebook Startet 9.August.2009 (redigert) Jeg vurderer å kjøpe en Daycruiser 19-22 fot i prisklassen 60 000 – 90 000 kr. Ser på finn.no at de fleste båtene som er aktuelle er fra rundt 1980-1985 med relativt gamle motorer. Opplevde et båthavari med en snekke tidlig i sommer noe som har gjort at jeg i utgangspunktet ikke er spesielt positiv til innenbords motorer. Har også hørt at utenbords motorer er lettest å ordne med om en skulle komme i uløkka!! Noen med erfaringer de vil dele ? HVa med denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18419835 (Utenbords) VS http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=709353 (Innenbords) Redigert 9.August.2009 av Gustav Mahler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 I den aldersgruppen vil jeg nok holde en knapp på innebords... Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Gustav Mahler Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 I den aldersgruppen vil jeg nok holde en knapp på innebords... Fordi? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Jeg er ihvertfall ikke i tvil hva jeg hadde valgt, nemlig utenbordsmotor. Mindre vekt og mindre vedlikehold. Når det gjelder båtene det linkes til må de nesten inspiseres / sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Blir bare synsing, men fordi jeg er av den oppfattning at hvis man først må skru (og det må påregnes i den alderen), så er det lettere på en innenbords. I tillegg har jeg selv hatt en vp aq151a fra 86-87 i mange år, og disse motorene er utrolig enkle å ha med å gjøre. Jeg har også hatt litt med mindre utenbordsmotorer fra slutten av 70 og litt opp i 80 åra, og de har vært notorisk upålitelige. Det mange aktører på utenbords markedet, men i all hovedsak 2-3 på innenbords fra den tiden. Det vil si at det finnes masse kompetanse, lett å få fatt i deler osv på innenbords. Tipper det er litt værre med utenbords fra den tiden. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
mask Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Hadde satset på utenbord motor. Mitt inntrykk er bedre plassutnyttelse når båtene er på den størrelsen, går noe plass vekk i motorrom når en har innenbords motor. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Påhengere er dyre så hvis du får en daycruiser med påhenger til under 90000 må du regne med at du før eller siden må punge ut med langt høyere beløp når den gamle påhengeren må skiftes ut med ny. Likkevel ville jeg satset på påhenger som har billigere vinterservice og som kjapt kan skiftes til en 100 % ny motor når den gamle må gi seg. Hvis propelltrøbbel er det praktisk å kunne heise opp prpellen for inspeksjon eller for å ta tau av propellen. Med påhenger har man ingen skroggjennomføringer som kan lekke vann. Også greitt at påhemgsmotoren er i friluft unna bensintanken. Bensinlekasje i motorrom er jo eksplosivt. Så jeg stemmer på påhenger for denne båttypen...selv om ny motor koster skjorta. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Støtter forslaget om utenbords. Du vil ikke få en moderne 4-takter i disse årsklasser, men prøv å finn en pent brukt 2-takts Yamaha-motor. Og få en fagperson til å sjekke over. Lykke til! PS- Den 1. symfonien din er flott! Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
2xDiesel Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Hadde selv en Johnson 225 86mod, fra 91 til 07. Marginalt med utgifter, motorer fra denne tidsepoken er bare forvokste mopedmotorer og veldig enkle i sin oppbygning. Skiftet en tenningsmodul i denne perioden, ellers ingenting. Jeg stemmer absolutt for utenbords! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Jeg stemmer imot å kjøpe en båt med en motor som er 25/30 år gammel, punktum finale for sommeren er kort nok som den er! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gustav Mahler Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Støtter forslaget om utenbords. Du vil ikke få en moderne 4-takter i disse årsklasser, men prøv å finn en pent brukt 2-takts Yamaha-motor. Og få en fagperson til å sjekke over. Lykke til! PS- Den 1. symfonien din er flott! Takk jeg synes nå mine ni andre også er ganske så gode. Er det så at det er motorer fra Yamaha som er de jeveste motorene fra denne årsklassen? Redigert 9.August.2009 av Gustav Mahler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Av de to båtene du har linket til er jeg ikke i tvil om at jeg hadde satset på Skibsplasten. 1996-modell motor er tross alt ikke sååå gammelt. Og som salt sier, med utenbords har man brannfaren på utsiden av ripa, noe jeg syntes at er veldig beroligende når man har bensinmotor. At man slipper å ha så mange og store hull i båten til skroggjennomføringer og drev er også et godt poeng. Ellers helt enig med Mouche etter å ha tilbragt alt for mange timer med rompa i været, bøyd over gamle AQ´er i Dracoer... Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Det er for så vitt greit, men spørsmålet var vel hva folk mente var best i den aktuelle aldergruppe. (svar #10) Redigert 9.August.2009 av 2xDiesel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Takk jeg synes nå mine ni andre også er ganske så gode.Er det så at det er motorer fra Yamaha som er de jeveste motorene fra denne årsklassen? Tror Yamaha på generelt grunnlag er det mest fornuftige. Er ellers enig med Mouche at 20-30 år gamle motorer kan være en sjanseseilas. Av de du linker til hadde jeg gått for Skibsplasten, men usikker på motor... Hva med denne. Dette bør være en solid motor iallefall. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null PS- Har ingen ting å bemerke til de andre symfoniene, men synest kanskje den 1. og 5. utmerker seg. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Honduras Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Jeg stemmer imot å kjøpe en båt med en motor som er 25/30 år gammel, punktum finale for sommeren er kort nok som den er! Min Marna er 5 år yngre enn meg, og jeg vil på det skarpeste protestere mot at vi er avleggs Men vi trenger kanskje litt mer TLC enn før Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
andk Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 skibsplasten er bra båt. Og de oceanpro motorene er bra saker. Lett bygd opp, og solide. Bra båt, for en billig penge! Sitér dette innlegget Link to post
Gustav Mahler Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 Tror Yamaha på generelt grunnlag er det mest fornuftige. Er ellers enig med Mouche at 20-30 år gamle motorer kan være en sjanseseilas. Av de du linker til hadde jeg gått for Skibsplasten, men usikker på motor... Hva med denne. Dette bør være en solid motor iallefall. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null PS- Har ingen ting å bemerke til de andre symfoniene, men synest kanskje den 1. og 5. utmerker seg. Det blir nok en Skibsplast til slutt. Båten du har link til har ligget i mine funn en stund, men til den prisen hadde jeg ønsket meg båten med en henger. Synes denne er overpriset. Båten befinner seg i Kristiansand og jeg i Østfold, er for lat til å dra til Kristiansand for å prøvekjøre båt. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Hadde uten tvil IKKE valgt den skibsplasten (600vs) , vi hadde en slik da jeg var yngre og den er uten tvil den verste sjøbåten jeg har kjørt i den størrelsen.. Har aldri vært i en 20fots draco , men den er nødt til å være bedre uansett. angående påhengs/innenbords så liker jeg personlig best innenbords , men ser poenget i at plassen blir litt mindre da. kommer vel egentlig an på hvilken båt du velger.. Redigert 9.August.2009 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gustav Mahler Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 skibsplasten er bra båt. Og de oceanpro motorene er bra saker. Lett bygd opp, og solide. Bra båt, for en billig penge! LOL! DEt høres ut som det er du som skal selge båten. Sitér dette innlegget Link to post
Gustav Mahler Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 Hadde uten tvil IKKE valgt den skibsplasten (600vs) , vi hadde en slik da jeg var yngre og den er uten tvil den verste sjøbåten jeg har kjørt i den størrelsen.. Har aldri vært i en 20fots draco , men den er nødt til å være bedre uansett. angående påhengs/innenbords så liker jeg personlig best innenbords , men ser poenget i at plassen blir litt mindre da. kommer vel egentlig an på hvilken båt du velger.. Hva er den beste sjøbåten du kar kjørt i den størrelsen da? Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 i den størrelsen så er Nidelv 610 ett mye bedre valg. men pris spiller jo inn her , man får vel som regel hva man betaler for. Sitér dette innlegget Link to post
Voff Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Skal du ha eldre påhengsmotor bør du satse på en amerikanskbygd en. De er ikke opprustet innvendig........ Redigert 9.August.2009 av Voff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 bør du satse på en amerikanskbygd en. De er ikke opprustet innvendig........ Interessant påstand, kan du forklare dette nærmere.... Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 9.August.2009 Del på Facebook Svart 9.August.2009 Har du sett på noen Flipper båter da? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18416411 Lettplanende med step i hekken og ett kraftig V skrog som gir gode sjø-egenskaper. Pene båter Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
Gustav Mahler Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 (redigert) Har du sett på noen Flipper båter da? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18416411 Lettplanende med step i hekken og ett kraftig V skrog som gir gode sjø-egenskaper. Pene båter Kanskje det...Men hva med motoren som er en Suzuki, 1997 mod? Så litt hjemmesnekra ut innvendig. Redigert 9.August.2009 av Gustav Mahler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.