Jump to content

Hva er mest driftsikkert, utenbords eller innenbords motortype?


Gustav Mahler

Recommended Posts

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18351295

 

Denne annonsen illustrer hvo skummelt det er å kjøpe gammel båt med gammel motor.

 

Selger forlanger 135.000 for båt og motor.

Så sent som i 2007 ble båtens motor kjøpt ny for anslagsvis 135.000.......(veiledende pris er vel ca 135000 for 130hk)

 

Det vil si at selger ikke forventer å få igjen mer for båt og motor enn det han selv antagelig betalte for kun motoren i 2007........i dagens marked kan det faktisk tenkes at han får mer for den nesten nye 130 påhengeren hvis han ikke legger ved en gratis båt ........alle vil jo ha en nesten ny 130 hk påhenger bare de slipper å få en 80-talsbåt på kjøpet....(selv om akkurat denne 80talsbåten vel er et utmerket kjøp pga veldig bra skrogform.)

 

95_-130691987.jpg95_1800857034.jpg

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Ps. Da jeg kjøpte ny motor til båten i 2008 var det stor forskjell på veiledende pris og faktisk pris. Kjøpte selv en Suzuki dF 140, veil. 138000,- Betalte 120000,- inkl hydraulisk styring og montering. Fikk 20 000 i innbytte for den gamle Yamahaen (21 år gammel), kunne sikkert fått mere for den hvis jeg hadde tatt meg bryet med å selge den privat. Om jeg ville gitt 20 000,- for en 20 år gammel motor - aldri i verden!

 

Ser tilsvarende til denne båten gå for rundt 130 000 med mye eldre motor (har sett alt fra 1986-1997). I så måte har man her mulighet til å kjøpe seg problemfritt båthold for en billig penge.

Link to post

Oppsummering

 

Mange gode kommentarer og erfaringer. Det kan late til at det samlede flertall med noen få unntak anbefaler utendørdsmotor/påhenger på en 19-22 fots båt i prisklassen 60 000-100 000 kr.

 

Argumenter for utendørdsmotor/påhenger framfor innenbords:

 

 

1. Mindre vekt en

2. Bedre plassutnyttelse

3. Krever mindre vedlikehold

4. Billigere vinterservice

5. Hvis propelltrøbbel er det praktisk å kunne heise opp propellen for inspeksjon eller for å ta tau av propellen

6. Ingen skroggjennomføringer som kan lekke vann

7. Redusert eksplosjonsfare ved en evt bensin lekkasje

8. Raskere og lettere å bytte motor

9. Minus store hull i båten til skroggjennomføringer og drev

 

Noe jeg ikke har fått med da?

 

Har også sett poenget med og kanskje legge i litt ekstra kroner slik at jeg kan få med en motor som er av vesentlig nyere dato den en båt fra 1980-85

Link to post
Har også sett poenget med og kanskje legge i litt ekstra kroner slik at jeg kan få med en motor som er av vesentlig nyere dato den en båt fra 1980-85

Var vel en grei oppsummering dette. Har du muligheten så øk budsjettrammene så du får med en nyere motor. En eldre motor kan selvsagt være bra, men det er på motorsiden evt. problemer vil oppstå. Fra slutten av 90-tallet kom store leverandører som Yamaha, Honda og Suzuki med 4-taktere. Med disse får du en moderne motor med lite støy og lavt forbruk.

 

En annen ting; om det holder med 17 - 18' båt så er utvalget og mulighetene mye større.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Vel takk for støtten folkens :cool:

 

Nå er jeg muligens litt inhabil men jeg vil kommentere litt likevel...

 

MYE plass i en veldig praktisk båt med sosial layout. Veldig lettdrevet, tipper du planer omtrent på halv gass med denne motoren.
:yesnod:

Sosial Ja... KMV 2000 har faktisk 10 sitteplasser og er registrert for det. Dog vil jeg si at 9 kan sitte behagelig. et problem med finn annonsen der er at hvis du skriver 9 eller 10 sitteplasser i rubrikken kommer ikke båten med på søk hvis man søker avansert og huker av for 4-6 sitteplasser. Og det er vel kanskje det mest vanlige å tenke seg til i slike situasjoner?

 

 

dette er vel båten til `Daffy`, så den er sikkert strøken. Kanskje han gir en ekstra rabatt til BP medlemmer. :lol:
Den er nok ikke strøken. Men den er generelt sett i god stand. Motoren vil jeg betegne som strøken.

en vimpel eller 2? :smiley:

Ellers har jeg lagringsplass i hagen :wink:

 

 

Kunne kanskje ønsket meg et inventar av litt nyere dato. Båten er visstnok fra 82 med et interiør med 70-talls estetikk. Mon tro hvor mye motoren alene koster.
Kan være enig i at det ikke er det peneste med brunt interiør. Men det er noe som kan gjøres noe med etterhvert om man ønsker. Setene er hele og funskjonelle.

Jeg vet at det var ganske vanlig med brune seter frem til 1984.

Der er en her på forumet som solgte lakk til slike seter. Var vist ganske godt resultat på dette også.

Husker ikke hvem det var.

 

 

som salt sier, med utenbords har man brannfaren på utsiden av ripa, noe jeg syntes at er veldig beroligende når man har bensinmotor.
Med utenbords er brannfaren nærmest ikke eksisterende da hovedårsaken til brann og eksplosjonsfare vel er oppsamling av gasser i motorrom noe man ikke har på en båt med utenbordsmotor.

 

Gustav Mahler:

Jeg synes du sa du bor i Østfold.

Kan du ikke bare komme og se på og prøve båten?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Med utenbords er brannfaren nærmest ikke eksisterende da hovedårsaken til brann og eksplosjonsfare vel er oppsamling av gasser i motorrom noe man ikke har på en båt med utenbordsmotor.

 

Hei,

 

så lenge båten fortsatt har et eksternt bensinsystem, dvs. bensintank, slanger, kraner, koblinger etc inne i båten så er oppsamlingen av gasser i lukkede rom fortsatt en tilstedeværende brannrisiko.

 

Men det som primært reduserer brannfaren i dette tilfellet (utenbordsmotor vs innenbordsmotor) er fraværet av (høy) temperatur, ref. den berømte branntrekanten. Nemlig det at for en brann skal eksistere må følgende tre forutsetninger alltid være oppfylt: oksygen, brennbart materiale, temperatur. Fjernes en av disse = ingen brann. Denne regelen gjelder i alle tilfeller og situasjoner og kan derfor være veldig kjekk å ha i bakhodet ved sjekk av båtens brannpotensiale.

Link to post

Vet ikke hvordan det er nå.

Men fra den gang jeg begynte å fatte genuin interesse for båt (1984-85 ca) og i 10 år fremover hvertfall hørte vi stadig om båter med innenbordsmotorer som eksploderte. Den gang var det spesielt nevnt Draco men om det var fordi det var det mest kjente vet ikke jeg.

 

Det jeg fikk forklart den gang var at det samlet seg bensindamp (som man ikke fikk ventilert ut) inni motorrummet. Og så når man vred om tenningen så kunne det komme en gnist fra starter eller dens koblingspunkt og pang hvis uflaks.

 

På en utenbordsmotor sitter iallefall ikke starteren nedi dette rommet...

Heller ikke noen forgasser som avgir bensindamp.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

I den størrelsen og ikke minst prisklassen vi diskuterer her er det vel heller ikke så mange vellykkede dieselmotorer i det hele tatt?

 

Størrelsen finner man kanskje dieselmotorer som er vellykkede men om løsningen med en dieselmotor i så liten båt er vellykket er det vel delte meninger...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Er ikke noe nytt i dag og det du beskriver er forsåvidt riktig fordi det er større risiko for eksplosjon med innenbordsmotor. Men (som du skriver) gnister er det som har trigget slike kjedereaksjoner. En slik gnist vil i såfall være temperaturen i branntrekanten og sammen med bensindamp (brennbart materiale) og oksygen så 'puff'. Poenget mitt var at ved å flytte motor og starter utenbords er det temperatur-faktoren som blir "eliminert" og ikke tilgangen på brennbart materiale. Brennbare gasser vil det fortsatt være mulighet for hvis det er bensintanker etc til stede.

Link to post
Jeg vurderer å kjøpe en Daycruiser 19-22 fot i prisklassen 60 000 – 90 000 kr. ...................

 

 

I den størrelsen og ikke minst prisklassen vi diskuterer her er det vel heller ikke så mange vellykkede dieselmotorer i det hele tatt?

Størrelsen finner man kanskje dieselmotorer som er vellykkede men om løsningen med en dieselmotor i så liten båt er vellykket er det vel delte meninger...

 

Vel!!

Jeg mener nå at en snekke i 20 fots klassen med en velholdt ensylindret 8-10 hk Sabb diesel må man kunne få innenfor 60,000-90.000. Men om en slik båt kan defineres som "daycruiser" blir noe annet.

 

Jeg vil også påstå at en slik motor er noe av det mest drfitssikre du kan ha av motor ombord i en småbåt, selvfølgelig forutsatt at den er godt vedlikeholdt.

 

Og det var vel det trådstarter var ute etter, eller har jeg misforstått ??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Skille i driftssikkerheten går mellom bensin / diesel, ikke om motoren er skrudd fast på hekken eller er plassert inne i båten. Og siden det er opplest og vedtatt at diesel er et par størrelsesordener mer driftssikre enn bensinmotorer, og utvalget av diesel utenbordsmotorer er litt begrenset, må svaret bli at en diesel innebordsmotor er det som gir størst driftssikkert (og best drivstofføkonomi). Ellers blir det hipp som happ, stort sett.

 

Det var en MEGET tvilsom påstand. Mener du at f.eks. en mercruiser 1,7tdi er mere driftsikker enn f.eks en moderne Yamaha utenbordsmotor? Der er jeg rimelig sikker på at du tar feil :yesnod: Det er klart at en gammel sliter av en Saab diesel på 12hk og et minimum av leamikk omtrent er skuddsikkert. Men moderne turbodieseler? Glem det:)

Link to post

Ellers så lurer jeg på når en snekke ble daycruiser

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Skille i driftssikkerheten går mellom bensin / diesel, . Og siden det er opplest og vedtatt at diesel er et par størrelsesordener mer driftssikre enn bensinmotorer,

du slette tid. Det er nok sant desverre at det er trua blandt folk. angående gamle dråg av dieselmotorer på 400kg og 20 hk og dess like stemmer dette ja uten tvil. men på moderne motorer er det tvert imot. Men de færreste vil høre og sluker gamle myter som det var is en sommerdag og skjønner ikkje forskjellen. De gamle dieselmotorene var svært enkle og overdimensjonert til de grader og gikk på få hundre omdreininger. Idag lever dieselmotoren et langt hardere liv og er skikkelig tynt ut hk av. Og er også langt meir avansert og med tilsvarende antall ting som kan gå galt. Det er bensineren som har blitt den enkle og lavtrimmede motoren nå.. Gå til et bilverksted og spør hvilke biler de har oftest inne. De vil svare at bensinmotorer, nei det skrur vi svært sjelden på mht driftsproblemer men diesel har vi overbelegg på av alskens problemer. å ha en moderne diesel i en mindre båt blir fort dyrere enn det smaker. Ja eg veit bil ikkje er båt men om en motor ikkje tåler bruk i bil ja da ligger den tynt an i båt. det er akkurat samme sak bare at det er etterheng på teknologien på båtmotorer.

Link to post

hvis man ikke har 10 tommeltotter er dracoen absolutt beste valget og volvo motoren er omtrent udødelig hvis den får service og stell

smeller motorn kan du dra på bilhøggern og nappe ut en 240/740 motor b230 for en båtlapp eller mindre og hive over alt pjaset

eneste som pleier å tulle er vel evnt kjølingen - rens og i verste fall bytt manifoil så har du billig motor i mange år til

men som di sier er det gammelt kan alt skje - tegn totalmedlem i redningskøyta og god tur

Link to post

Korsnes du glemmer at bensinmotorene også kan være proppa full av ting som kan gå galt. Har hatt to injectionmotoriserte biler på rad, og sier ALDRI mere. For no "dritt".

Kan jo også nevne at jeg har en Scania D7 ombord som aldri plager meg på noe vis hvis den får det stellet den skal ha. Den er riktignok stor og type lavturtall og kjemisk fri for overlading som bare korter levetiden. I båt vil jeg ha en feilfri motor med levetid som høyeste pri.

Snakket med en fisker som hadde kjørt 24000 timer med sin D7 uten stopp. Fortell om den påhengsen som kan vise til slike resultater.

Nei slitemotorer kan dere bare se langt etter i dag. De bare lages ikke rett og slett....

 

Per..

Link to post
Er det noen seriøse her som kan fortelle hvor mange driftstimer det gjennomsnittlig går an å presse ut av en påhenger?

 

Godt spørsmål, men kanskje veldig få som har brukt en påhenger veldig mye hvert år? Unntaket er kanskje noen fiskere som jeg har sett både i Lillesandområdet og i Kragerøskjærgården som bruker disse store deler av året og flere av disse har jeg registrert har samme motoren i svært mange år så at holdbarheten er bra og at de tåler mye bruk er jeg nokså trygg på.

Ellers så er vel nokså vanlig antall driftstimer på en påhenger sånn 50 timer i sesongen, noen mere og mange mye mindre, over noen få sommeruker. Det gjør at enkelte reparatører sier at de ikke går i stykker, men står i stykker, tror det er noe i det!

 

Er det forresten noen/mange som kjenner til/vet om tilfeller av brann med en utenbordsmotor? Jeg har faktisk aldri sett eller hørt om det på de etterhvert mange årene jeg har levd og tuslet på sjøen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

hvis du aldri mere skal ha en injectionmotor har du et problem hvis du skal ha bensinmotor da det ikkje finnes annet og har vel heller ikkje blitt laget annet enn på de aller simpleste modellene for intil 10 år siden. I bil. Til båt er det fortsatt forgassermodeller å få.

innsprøytningssystem i bil idag er tilnærma feilfritt men ingenting er absolutt 100% uansett. Poenget var at verkstedbesøk mht motorproblemer så er 3 av 4 en diesel.

Og ja du har da motor av den gamle skolen som bare går og går. Men er ikkje alle båter slike motorer egner seg da den veier meir enn den yter.

 

Men litt på siden, hvilke biler var det du hadde da? eg har aldri hørt om noen som har hatt problemer med denslags som ikkje løser seg kjapt og lett

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Mener du at f.eks. en mercruiser 1,7tdi er mere driftsikker enn f.eks en moderne Yamaha utenbordsmotor? Der er jeg rimelig sikker på at du tar feil :yesnod: Det er klart at en gammel sliter av en Saab diesel på 12hk og et minimum av leamikk omtrent er skuddsikkert. Men moderne turbodieseler? Glem det:)

Enig i dette. Om en leser tidligere tråder her på BP så er det tydelig at noen motorer utmerker seg med mer feil enn andre, uavhengig av jevnlig service og vedlikehold. Dette gjelder både innenbords- og utenbordsmotorer.

 

For moderne motorer er etter både egne erfaringer, og det jeg har lest av kommentarer av andre her, japanske motorer det tryggeste valget. Tenker da på Yanmar innenbords og Yamaha, Honda og Suzuki utenbords.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Er det forresten noen/mange som kjenner til/vet om tilfeller av brann med en utenbordsmotor? Jeg har faktisk aldri sett eller hørt om det på de etterhvert mange årene jeg har levd og tuslet på sjøen!

 

 

I den tiden jeg hadde 10fots with med 9.9 så startet motoren å brenne .

 

viste seg å være en liten bensinlekasje , og når motoren var blitt god og varm så tok den fyr.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...