Jump to content

Hva er mest driftsikkert, utenbords eller innenbords motortype?


Gustav Mahler

Recommended Posts

Mest driftsikkert:

Mye av svaret avhenger av om du er villig til å mekke selv og om du har muligheter til å få heist ut en innenbordsmotor hvis den stopper.

Et eksempel:

På noen innenbordsmotorer er startmotoren vanskelig å komme til for å skifte, mens på noen utenbordsmotorer kan du gjøre det mens du er i vannet med båten eller står i en jolle ved siden av.

 

Deler til eldre utenbordsmotorer kan være rådyre, mens deler til innenbordsmotor kan du i noen tilfeller hente fra (utrangerte) bilmotorer.

 

Kanskje beste tips : Hør litt rundt blant venner og familie hva de kan av motorer!

Link to post

En velholdt båtmotor er etter mitt syn driftsikker. Så lenge den får stå tørt, får rent drivstoff, smøring og kjøling går de "alltid". De dårligste motorene forsvinner av seg selv fra markedet etter noen år så er man på jakt etter brukt så tror jeg det alltid betaler seg å finne en "velpleiet" farkost. Ved normalt forbruk vil drivstoff/vedlikeholdsutgiftene være priset inn i bruktprisen så det blir smak og behag hva man kjøper.

 

Dårlig holdte båter oppnår dessverre alt for god pris fordi ny eier undervurderer kostnadene ved å pusse opp båten.

Link to post

Gustav Mahler:

Jeg synes du sa du bor i Østfold.

Kan du ikke bare komme og se på og prøve båten?

 

Takk for tilbudet, med nå var jeg i utgangspunktet på utkikk etter en båt i en litt lavere prisklasse.

Kanskje kommer jeg sterkere tilbake i 2010 dersom båten ikke blir solgt.

 

Du skriver i annonsen: Motoren var kjøpt ny i 2007 og produsert i 2005 (Merket N)

Den har gått ca 90 timer. Betyr det at garantien gjelder fra 2007 til 2012?

Kunne også vært interessant og relevant og vist hva markedspris på en Yamaha 130 HK fra 2005 er.

Lett på http://www.yamaha-motor.no/produkter/marin...enbordsmotorer/ men kan ikke finne noe og sammenligne med.

Hva betalte du i 2007?

Er det stor forskjell på Yamaha motorene produsert i dag kontra de i 2005?

Er det en bedre investering generelt og investere i båt og utenbords motor framfor bil, kan det i det hele tatt kalles en investering?

Redigert av Gustav Mahler (see edit history)
Link to post

Velholdt motor er driftsikker....

Jojo, men 20-30 år gamle motorer får rådebank og andre uhumskheter av pur slitasje uansett hyppig oljeskift. Det er kanskje viktig for rådstarter å vite.

Mange av disse motorene skulle vært totalrenovert for lengst. Bare så synd at det er så få utdannede mekanikere at kostnadene for dette er store.

Link to post
Bare så synd at det er så få utdannede mekanikere at kostnadene for dette er store.

 

Det er billigere å gå til tannlegen. Tidligere i år tok ”ekspert” mekanikeren på marinaen 2000 kr for å bytte termostat i snekka jeg eide i 2 uker. Etter dette sa han ”OK! Nå er alt i orden kjør på….” Dagen etter stoppet skuta langt pokkerivold fra der jeg startet. Kolegaen hans på marinaen mente jeg var heldig som hadde fått arbeidet utført til en så god pris. SYKT!!!! :crazy:

Redigert av Gustav Mahler (see edit history)
Link to post
hvis man ikke har 10 tommeltotter er dracoen absolutt beste valget og volvo motoren er omtrent udødelig hvis den får service og stell

smeller motorn kan du dra på bilhøggern og nappe ut en 240/740 motor b230 for en båtlapp eller mindre og hive over alt pjaset

eneste som pleier å tulle er vel evnt kjølingen - rens og i verste fall bytt manifoil så har du billig motor i mange år til

men som di sier er det gammelt kan alt skje - tegn totalmedlem i redningskøyta og god tur

 

*signerer!*

Litt mye skremsel om innenbordsmotorer her, men inntrykket mitt er at svært mange innenbordsmotorer blir bedre tatt vare på enn 'utemotorer', samt at påhengere 'tåler' dårligere mangelfullt vedlikehold, er skjørere på mange vis.. som igjen gjør at en påhenger ofte er bare skrot når de passerer 12-15 år, gjerne med stempel/skjørtebank og dårlige sylindre etter feil på oljepumper (for den evinnelige totaktsolja i bensinen..og eksos som lukter moped) eller folk som glemmer å tilsette olje i bensinen når det behøves.. glemmer/vet ikke å bytte impeller og varmskjærer skiten osv. osv. :wink:

At de 'står seg ihjel' lett ved lite bruk kan jeg også godt forstå, marginene er små.

 

Takker meg til en stillegående og utprøvd Volvo bensin bilmotor i båten min, deler og kunnskap overalt, og skulle det skje at man ikke stoler 100% på driftsikkerheten til den, så (litt mot poenget) er det ikke verre enn at man kan hive på et dorgemotorfeste og en 2-4hk påhenger under en benk så har man noe å komme seg til land med :saint:

 

Synes daycruiser + påhengs skurrer verre :rolleyes:

Link to post

Hei.

Jeg har en 1979 mod. AQ140 A, på 125 hk.

 

 

mine erfaringer med en gammel innenbords:

Synest ikke denne bruker mye bensin, men etterhvert skal måler installeres

 

Har tenkt på påhenger på grunn av plass

 

En påhenger bak vil støye mindre vil jeg tro.

 

Fare for bensinlekkasje og gnist inne i båten. Angsten løses ved å montere gassalarm

 

Vanskelig for å få kyndige bil/båtmekanikere til å se på motoren. Da må jeg ta ut motoren og sette den på vent utfor verkstedet

 

Du starter å løse problemer selv med motoren. Dette gir deg da 2 skritt frem og 1 bak hele veien. pga. manglende kompetanse.

 

Feilsøking og utprøving gir usikkerhet og en merkostnad på delesiden.

 

Men Gud hvor morsomt og lærerikt dette er. Jeg koser med i båten. Dette er terapi i en så ellers hektisk hverdag med mas og tjas. Hadde ikke vært det samme skulle alt være nytt.Etterhvert som jeg har gått endel med motoren har jeg også lært den å kjenne og blitt mer selvsikker mtp. driftstans osv.

Og hadde det ikke vært for dette forumet og velvillige mennesker hadde det ikke vært så gøy :flag:

Redigert av AQ140A (see edit history)
Link to post
Snakket med en fisker som hadde kjørt 24000 timer med sin D7 uten stopp. Fortell om den påhengsen som kan vise til slike resultater.
Synes det var en rimelig drøy sammenligning og dårlig argumentasjon.

Hvor mange av de gamle påhengerne er det som har timeteller?

 

 

.

Ellers så er vel nokså vanlig antall driftstimer på en påhenger sånn 50 timer i sesongen, noen mere og mange mye mindre, over noen få sommeruker. Det gjør at enkelte reparatører sier at de ikke går i stykker, men står i stykker, tror det er noe i det!

 

Er det forresten noen/mange som kjenner til/vet om tilfeller av brann med en utenbordsmotor? Jeg har faktisk aldri sett eller hørt om det på de etterhvert mange årene jeg har levd og tuslet på sjøen!

Det er nok absolutt noe i det.

 

Første gang jeg hørte om en påhenger som har tatt fyr var i våres (mener jeg) da Ingar sin tok fyr...

 

 

Takk for tilbudet, med nå var jeg i utgangspunktet på utkikk etter en båt i en litt lavere prisklasse.

Kanskje kommer jeg sterkere tilbake i 2010 dersom båten ikke blir solgt.

Bare hyggelig. Synes bare å minnes at du skrev lenger opp i tråden at du hadde vurdert denne båten men at du synes den så så gammeldags ut...

 

Du skriver i annonsen: Motoren var kjøpt ny i 2007 og produsert i 2005 (Merket N)

Den har gått ca 90 timer. Betyr det at garantien gjelder fra 2007 til 2012?

Kunne også vært interessant og relevant og vist hva markedspris på en Yamaha 130 HK fra 2005 er.

Lett på http://www.yamaha-motor.no/produkter/marin...enbordsmotorer/ men kan ikke finne noe og sammenligne med.

Hva betalte du i 2007?

Nei... Garantien gjelder fra 2005 og var vel 3 år. Reklamasjonen derimot er 5 år.

 

Det var ikke jeg som kjøpte den i 2007 så det vet jeg ikke.

Det er vel heller ikke relevant?

Den hadde en veiledende pris på 117000 i 2006 ifølge visse kilder. (Ser jeg har tatt i litt i annonsen :sweat: har rettet på det nå) Det var jo en regel som ca ca 1000 kr pr hk. mulig han som gav meg prisen tenkte på 115 hk eller så dumpet vel Yamaha prisene på 2 taktsmotorene i 2006 da de ikke lenger skulle produsere dem.

Instrumenter og kontrollboks koster ca 14000 til sammen.

 

Hva er så markedsverdi på en slik i dag?

Det er vanskelig å svare på...

Jeg så en 115 hk (95 modell tror jeg) bli solgt for 65000 i fjor. Den gikk ganske fort minnes jeg...

Det er ikke så mange av disse motorene og denne er såvidt innkjørt. Nå har den gått 93 timer.

De to siste sesongene (av 3) har den gått utelukkende i ferskvann.

 

Er det stor forskjell på Yamaha motorene produsert i dag kontra de i 2005?
Både ja og nei. I dag produserer de kun 4-taktere.

i 2005 produserte de begge deler.

Denne modellen som vi nå snakker om er den siste utgaven de produserte hvis det er det du tenker på.

 

Er det en bedre investering generelt og investere i båt og utenbords motor framfor bil, kan det i det hele tatt kalles en investering?
Det er en mye bedre investering.

Det kan i det hele tatt ikke sammenlignes.

 

De siste 10 årene har det vel stort sett vært mer lønnsomt å kjøpe båt enn å sette pengene i banken.

Det kan vel ikke sies om bil akkurat?

 

*signerer!*

men inntrykket mitt er at svært mange innenbordsmotorer blir bedre tatt vare på enn 'utemotorer', samt at påhengere 'tåler' dårligere mangelfullt vedlikehold, er skjørere på mange vis.. som igjen gjør at en påhenger ofte er bare skrot når de passerer 12-15 år

Er dette noe du selv har opplevd eller er det bare noe du føler synser og tror?

 

Det stemmer nemlig overhodet ikke med min erfaring.

De fleste 12-15 år gamle påhengere jeg har vært borti er stort sett veldig hele og pene.

 

Dog er det mange motorer som blir oppgitt å være noe yngre enn de egentlig er.

Men det er vel diskutert flere ganger her på forumet.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Daffy du skriver:

 

"Det var ikke jeg som kjøpte den i 2007 så det vet jeg ikke.

Det er vel heller ikke relevant?

Den hadde en veiledende pris på 117000 i 2006 ifølge visse kilder. (Ser jeg har tatt i litt i annonsen :sweat: har rettet på det nå) Det var jo en regel som ca ca 1000 kr pr hk. mulig han som gav meg prisen tenkte på 115 hk eller så dumpet vel Yamaha prisene på 2 taktsmotorene i 2006 da de ikke lenger skulle produsere dem.

Instrumenter og kontrollboks koster ca 14000 til sammen"

 

Ble ikke noe lettere og forstå hvorfor du skal ha 135 000 for båten.

I og med at det visstnok er kjøpers marked kan jo du forklare meg hvorfor du ikke vil selge båt + motor til f. eks 80 000 kr

Link to post

mener du dette seriøst?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
....

Er dette noe du selv har opplevd eller er det bare noe du føler synser og tror?

 

Det stemmer nemlig overhodet ikke med min erfaring.

De fleste 12-15 år gamle påhengere jeg har vært borti er stort sett veldig hele og pene.

 

Dog er det mange motorer som blir oppgitt å være noe yngre enn de egentlig er.

Men det er vel diskutert flere ganger her på forumet.

 

 

Er både selvopplevd og etterhvert blitt smak & behag for min del, var ikke ment som en fasit på noe som helst - enhver kjøper det som føles bra for seg selv, og dette er da det riktige :smiley:

 

Det jeg har sett og opplevd mange ganger er at båtpakker som passerer 12-15år med motoren hengende på utsida har gjerne vært utsatt for endel 'bakgårdsmekking', bytta motor og utstyr til en anna 'overhalt' påhenger pga. havari, vinterkonserveringa har gjerne i beste fall vært 5min. med øreklokker etter endt sesong før de blir dumpa i ei havn eller en hage til neste sesong osv.

Problembarn blant påhengerne takler dette dårlig, mens andre bare varer og varer. Yamaha er vel en av de jeg har best inntrykk av, og det virker som et ganske så trygt kjøp i dette markedet. Motorene, elektronikken og undervannshusene er konstruert fra bunnen av for et maritimt miljø og driftsikkerhet er satt høyere enn volum virker det som - derav gjerne bra annenhåndsverdi mm.

 

Generelt 'synser' jeg at å kjøpe en båtpakke med påhenger som det har surklet saltvann gjennom siden 80-90 tallet som trådstarter må ned i for å holde budsjettet, er et større sjansespill når det gjelder driftssikkerhet og senere kostnader enn en tilsvarende med innenbordsmotor hvis man ikke har god innsikt og kan sjekke ut motor grundig på forhånd.

Dette gjelder jo seff også innenbordsmotorer og drev/propellanlegg - man bør uansett ha med en motorkyndig og ikke bare stole blindt på selger!

 

Er mange fordeler med begge alternativer, men det har vært diskutert en million ganger før og kommer til slutt til hva den enkelte foretrekker av egenskaper og muligheter.

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
OK! Litt til da 100 000 kr?

 

..til rundt 100' med innenbordsmotor synes jeg disse her har tålt tidens tann temmelig bra :

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18369585

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18546464

 

Ville holdt en knapp på et sånt alternativ med Volvo aq145 eller aq151 pakken og 290-drevet med powertrim/tilt.

De trenger somregel litt stell og puss, samt gjerne fjerne teddyforet i forkabinen - men det er verdt det for et godt gammelt Linge-designet skrog som er både stabilt og lettdrevet :)

 

Etpar båtkroner kjøper deg i tillegg gangvarme og nødvendige slanger/dyser for å utnytte ferskvannskjølinga til å gi en lun & fin båt skulle det bli noen fine høstdager :smiley:

Link to post
om de har timeteller eller ikke betyr vel ingenting , så sammenligningen er helt grei den.

hvor mange påhengere tror DU har gått over 2000 timer??

Jeg vet ikke men det er nok noen.

Dog er det nok som Mouche sier at motorene heller står seg ihjel enn at de blir utslitt.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Ble ikke noe lettere og forstå hvorfor du skal ha 135 000 for båten.

I og med at det visstnok er kjøpers marked kan jo du forklare meg hvorfor du ikke vil selge båt + motor til f. eks 80 000 kr

 

 

Litt til da 100 000 kr?
Du mente visst dette seriøst...

 

Hvis du skulle kjøpt båten uten motor....

Hva ville du gitt for den?

La oss si at vi setter inn helt nye seter som er hvite og fine og så legger vi nytt dørkbelegg.

Hva ville du betalt for bare båten uten motor da?

 

Fortell gjerne også hva du ville betalt for den slik den er nå. Jeg tar av motoren men gjør ingenting ellers...

Nå har du jo ikke sett båten fysisk men du har bildene og forholde deg til i hvert fall.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Hadde uten tvil IKKE valgt den skibsplasten (600vs) , vi hadde en slik da jeg var yngre og den er uten tvil den verste sjøbåten jeg har kjørt i den størrelsen..

 

Har aldri vært i en 20fots draco , men den er nødt til å være bedre uansett.

 

HVa er det som gjør Skibsplast 600VS til en så elendig båt?

Link to post

Det er langt fra noen elendig båt.

Skibsplast er et meget annerkjent merke og det er ikke uten grunn.

 

Jeg kjenner ikke sjøegenskapene spesielt godt på den men de skrogene jeg har sett på skulle tilsi at de ikke er de verste ihvertfall.

 

Når det kommer til sjøegenskaper må man ofte prøve det ut selv.

Noen har helt andre båter som sammenligningsgrunnlag og da kan det fort bli epler og bananer...

 

En annen sak er kjørestil.

Hvis en i begynnelsen av båtlivet sitt har seilet en båt på feil måte som gjør at båten tar sjøen helt feil. (f. eks feil trim på motor) så vil han hele tiden si at det var en skikkelig m***abåt selv om det kanskje var føreren det var noe i veien med...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Ang. driftstimer for innenbords versus utenbordsmotor så er forventet levetid som følger i hht. vedlegg 2 av Sjøfartsdirektoratets forskrift 2004-12-20 nr 1820 ' Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy': (blir jo sliten bare av å lese overskrften)

 

- for innenbordsmotorer og hekkaggregater med eller uten integrert eksosanlegg: 480 timer eller ti år, avhengig av hva som inntrer først.

- for utenbordsmotorer: 350 timer eller ti år, avhengig av hva som inntrer først.

 

 

Don't shoot the messenger!

Redigert av chryztaal (see edit history)
Link to post
HVa er det som gjør. Skibsplast 600VS til en så elendig båt?

 

 

 

Den slår i de minste bølger , hopper og danser rundt .. passer vel best på ett stille vann..

 

dette er jo bare min erfaring da .. 655 , har jeg også prøvd og den er betraktelig bedre igjen..

hydromarin 6020 også..

 

 

655 var med innenbords , og uten at jeg vet sikkert så vil jeg tro at skibsplasten har godt av litt mer tyngde :)

Link to post
Eg har iallefall kjørt betraktelig fleire timer i bil uten det minste problem enn i båt med påhengs
Det synes jeg var en dårlig sammenligning.

Du kan jo starte med å kjøre denne bilen i konstant oppoverbakke og på nesten fullt turtall hele tiden.

 

Da kan vi kanskje begynne å sammenligne :smiley:

 

(tok sjangsen på å sitere hele da jeg ikke fant noe å ta bort)

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

å eg trur nok de fleste kjører på sakte fart det meste av tiden likevel. Ikkje i distanse men i tid. Å alltid kjøre i motbakke er bare sunt for en motor. Eg e overbevist om at snittturtallet eg har i bil er større enn eg har i båten. En bensin innenbordsmotor byr på svært lite problemer om man har elektronisk tenning. Det er som regel heilt andre ting enn sjølve motoren som skaper problemene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...