Jump to content

Steyr turtall problem


toberges

Recommended Posts

Jeg har en Steyr 236 6 syl diesl.Etter å ha kjørt ca. 1 til 1,5 timer går den automatisk ned på lavt turtall(dorgefart).kjører på ca 1800 omd. i 5 til 10 min så kan jeg øke farten til ca. 3000 igjen.Har noen en forklaring på problemet.Motoren står i en Bayliner cierra

Link to post
Share on other sites

Du har muligens en sensor som forteller den "Tenkede august" at du har et problem en plass. Da vil de normalt få et lavere turtall for å redde motoren..... Kan være en dårlig kontakt på en giver en plass....Du bør oppsøke et Steyr verksted og få koblet på Pc'en de har med feilsøkeprogrammet så finner de nok ut av det...

 

Men ved nærmere ettertanke bør du vel sjekke forfilter etc. på dieselen for å være sikker på at det ikke er her problemet ligger...

Har den mange gangtimer? Noe nytt som er montert i tilknytning til motoren?

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil tippe du har for dårlig kjøling, 236 reduserer først til lavere turtall før den i neste omgang slår seg helt av hvis temperaturen fortsatt stiger. Jeg vil anbefalle deg å kjøpe en slik diagnosekabel, den koster litt over en tusenlapp men da kan du stille diagnosen selv i fremtiden også. Er du i Bergensområdet kan du låne min kabel.

Link to post
Share on other sites

En annen ting som kan forårsake dette er en dropp i spenningsnivået på batteriet, hvis batteriet er dårlig og du trekker endel strøm (trimmer drevet el.) kan styringen på motoren sette ned turtallet. Motoren vil isåfall stanse ett kort øyeblikk og fortsette på lavere turtall enn du hadde først, jeg mener du da må sette hendelen ned i 0% før du får tilbake fullt turtall.

Ved temperaturfeil skal du også få alarm og den blir liggene inne til temperaturen er riktig.

 

Diagnosekabelen vil nok gi deg svaret.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...