Jump to content

mulig tabbe, Owatrol


Ronny O

Recommended Posts

Nå har jeg sikkert gjort en megatabbe. Jeg oljet snekka i helgen, bare ene side siden med Owatrol D1. Kom fram til at når jeg var kommet på den 25 strøket var det nok. Da hadde jeg brukt 3 liter D1 blandet med 1 liter Terpetin og deretter smurt med ren D1 nye 3 liter.

 

Nå som det har tørket synes jeg at enkelte bord føles knusktørre, mens et par andre er skikkelig blaute. På skjøtene, sprekker og enkelte nagler har det sevet igjennom. På forretningen sa de at det kom til å gå ca 20 liter med D1 på en 25 fots båt, og fikk sjokk da jeg fikk vite prisen.

 

Men så kom jeg over 12 liter med 50% avslag så jeg slo til. Nå har jeg 6 liter + 1 liter Terpetin klar til andre siden, men jeg synes dette blir lite. Er det forsent å fortsette å smøre på den siden jeg "trodde" var ferdig? Eller er den ferdig? 25 strøk, totalt 7 liter. Den har ikke sett oljedråpen på flere år, men har ligget på havet i 6-7 år sammenhengende med minimalt med stell.

 

Håper noen kan gi meg en opptur blant alle nedturene som kommer i forbindelse med prosjektet.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Ok, skal jeg kjøre på med mer terpentin? Jeg brukte ikke terpetin på de siste 3 literne. Takk for nyttig link.

 

Tenkte jeg skulle smøre undervannlinjen også, men fra insiden, noen som har noen erfaring med dette? Har hatt oljesøl i bunnen, har avfettet 3-4 ganger men det er enda mørkt av farge. Kan jeg smøre slik det er nå? Blir nok å gå for en tjæreblanding, ikke owatrol.

Link to post
Share on other sites

Det er aldri forsent, men har Owatrolen tørket i overflaten må der slipes for å få treverket til å suge igjen. Dersom ikke vil alt legge seg kun på overflaten.

 

Under vannlinja bør det også "settes godt inn", men her må det i tillegg dekkes med vanntett maling så som Owatropal el. Tidligere ble der brukt mye blymønje eller Black Varnish til dette.

Link to post
Share on other sites

Heisann folkens

 

Nå er jeg kommet meg igang igjen med oljingen, og det ser heldigvis bra ut. Benytter sprayflaske for å dusje på oljen for så å stryke over, blir mer effektivt + at jeg slipper dryppingen.

 

Fikk desverre ikke svar i tide ang terpentinen så jeg smører med ren D1, turde ikke å vente så mye lengre.

Men hvordan ser jeg at treverket ikke suger mer til seg? Nå må jeg vente ca 15 minutter før jeg ser at overflaten begynner å bli matt, før jeg smører på nytt lag.  Jeg har aldri gjort dette før så jeg er takknemmelig for all hjelp som kan oppdrives.

Link to post
Share on other sites

Men hvordan ser jeg at treverket ikke suger mer til seg?

Du bare driver på i ett strekk til det ikke trekker mer i det hele tatt... Du ser det helt klart når treverket er mettet og ikke trekker mer.

Må du gi deg før det ikke trekker mer er det bare å slipe lett over slik at overflatehinna brytes, da er det bare å fortsette med å ha på olje.

Etter det er det bare å la det tørke en uke eller to får du starter med D2 olja.

 

Jeg gjorde denne jobben med en 18 fots snekke i fjor vår, tror det gikk 20 liter med D1, og med mange strøk med D2 olje ble det veldig fint. (Rakk bare 5 strøk, måtte jo få båten på vannet). D2 er "senere" å ha på, den må tørke mellom hvert strøk. Ett strøk i døgnet ved oppholdsvær er passe...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Ser bak på hekken, der er det akkurat som bordene er glasserte når jeg smører over dem, virker ikke som dem trekker noe spesielt, men derimot har jeg et par andre bord som aldri får nok  :wink: Ellers virker det som jevnt over, enkelte bord begynner å se ut som dem er skåret på tvers og nylakket. Regner med det er dette som regnes som mettet.

 

Er det for sent å slenge i terpentin nå? Hvis det er terpentin som skal til for at bordene skal trekke bedre så er jeg veldig fristet. Men som sagt brukte jeg bare terpentin de 3 første literne.

 

Hvor grovt sandpapir skal jeg bruke for å rive opp hinna? Skal det da vaskes over med rødsprit etterpå?

 

Ja jeg har mange spørsmål  :wink:

Link to post
Share on other sites

Ser bak på hekken, der er det akkurat som bordene er glasserte når jeg smører over dem, virker ikke som dem trekker noe spesielt.

Er det for sent å slenge i terpentin nå?

Hvor grovt sandpapir skal jeg bruke for å rive opp hinna?

Skal det da vaskes over med rødsprit etterpå?

* Det som ser glassert ut trekker ikke mer, det har oppnådd silkeglans... Det er meget pent...

* Ikke mer terpentin.

* Du bruker fint slipepapir 180 e.l.

* Du kan godt bruke rødsprit, men vannsliper du med D1 oppnår du det samme uten at spriten er med å tørker ut ditt skrog.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hei Ronny.

 

Har sett på innleggene dine og jobben du gjør. Må si du gjør en imponerende jobb  :wink:

Dette hadde ikke vært meg.  :wink: Er jo langt fra det billigste du har valgt, men så er det noe av det bedre.

Har bare lyst å fortelle kort hvordan jeg gjorde det når jeg hadde trebåt.

 

Jeg har kun bruksgjenstander, ingen glansbilder.

Jeg brukte enten rå eller kokt linolje. Vært år når jeg gikk på land sprayet jeg på svak blanding med kaustik soda, høytrykkspylte under vannlinja først, så tok jeg skråget etter på når kaustiken hadde fått stå litt. Lot båten tørke 2-3 dager, smørte på 2-3 strøk med olje og ferdig med det.

Et lite tips : (etter alt dette med olje må du vente X antall dager for å få maskeringstapen til vannlinja til å henge.)

 

Du skriver du vil bruke D2 noe jeg aldri brukte. Skal du ha en skute som virkelig skinner hører lakk med. Men, det kommer en dag da dette skal av igjen. Slik jeg forstår innlegga dine er det en klinker du har. Da vil jeg også fraråde deg og bruke pussemaskiner. Her bør du håndskrape så du ikke tar "hodene" på saumen.

 

Lykke til, denne blir sikkert lekker.

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt owatrol 1 og 2 på min båt og er veldig fornøyd på sidene satt det som støpt etter første sesong, vedlikeholdet ble å slipe med vannslipepapir dyppet i d1 olje før etter behandling med 2 strøk d2 dette er lettere en rubbing og polering av f. eks bil eller plast båt. På fram dekket slapp alt av behandlin av hvilken grunn vet jeg ikke men det kan ha sammenheng med tidligere behandling eller kanskje jeg skulle satt den inn med et strøk d2 eller 2 før vinteren. Vær nøye med å dekke til sår etterhvert som de oppstår med d2

 

http://www.beckermarinette.se/marinetter.html ved å rulle ned til du kommer til en båttype som heter lill-saxare og med navnet gjeld-frid får du se bilde av min owatrolbehandlede båt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Takker for svar alle sammen, dette er til god hjelp.

 

Igår kveld var jeg så drittlei alt som hadde med treverk og olje å gjøre at jeg holdt på å spy.

Idag før jeg dro på jobb sjekket jeg skroget, da hadde alt tørket utenom på et par småflekker. Det har enda ikke fått glans, men begynner å få en mørk fin brunfarge. Kan noen definere ordet "silkematt"? Jeg skjønner enda ikke hva jeg strever etter  :confused:

 

Men jeg skal handle inn litt 180 papir idag så skal jeg våtslipe skroget, og begynne pånytt. Hvor mye skal jeg slipe? Er det bare lett over eller er det omfattende sliping som skal til?

 

Her ser dere et bilde av skuta jeg jobber med. Forsto ikke helt hvordan dette bildesystemet fungerte så det ble et kraftig forminsket og dårlig bilde av det til slutt, men dere ser at det er en båt  :smash:

 

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ingen omfattende sliping, bare matte ned slik at hinna som har dannet seg "utenpå" brytes, en lett jobb som går fort. I og med at du vil "vannslipe" med D1 så begynner oljingen i samme draget, vil tro du kommer rundt hele skuta på 30 min.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Takk for svar igjen Hebbe.

 

Jeg tar bare en side om gangen, og du kan tro jeg ser fram til med samme jobben på andre siden  :yesnod:

 

Blir å bruke plansliper, regner med at det skal være fort gjort. Har et håp om å få mettet treverket idag, så da er jeg sikkert ferdig imorgen kveld  :cool:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar igjen Hebbe.

 

Jeg tar bare en side om gangen, og du kan tro jeg ser fram til med samme jobben på andre siden  :cool:

 

Blir å bruke plansliper, regner med at det skal være fort gjort. Har et håp om å få mettet treverket idag, så da er jeg sikkert ferdig imorgen kveld  :lol:

 

Vis du skal mette treverket ditt med D1 må du holde på i 2,3,4 dager. Det kan se ut som om

det er silkeglans og treverket ser vått ut timer etter du har oljet. Men vis du ser på det neste

dag er det mulig at det er tørt igjen. På slutten når jeg holdt på var det nok med et strøk D1

om dagen........ :yesnod:. Men til slutt vil D1`en "tørke" på overflaten pga at den ikke klarer å

trekke mer og den forblir silkematt. DA er du ferdig.......Å olje i bare en dag er for lite......

Dette er en H.......jobb, men så blir det bra å.

Etter det må du gå på med 7 strøk D2 for at det skal vare. Jeg rakk bare 4 strøk første året

og det fikk jeg igjen for neste år.... :lol:. Nå i år har jeg kommet opp i 8 strøk og der skal

jeg holde det. Vedlikeholde med 1-2 strøk hvert år. Skal ikke ha for mange strøk heller.

vh Trebåteier.

Link to post
Share on other sites

Endelig har skroget fått en silkematt overflate, tok meg 4 dager med oljing  :lol:

 

Båten skal ikke sjøsettes iår, og derfor lurte jeg på om jeg kan vente med å legge på D2 til neste år?

 

Hva vil dere anbefale at jeg bruker på dollbord og dekk, jeg hadde lyst å bruke Trekkfast olje blandet inn med terpentin. Nå har det kommet enkelte flekker på dollbord med D1, vil det kunne skape problemer hvis jeg bruker Trekkfastolje?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...