Jump to content

Seilbåt, eller Snekke til 18 åring.


kjetil_k

Recommended Posts

Heisann.

Er en gutt på 18 år, vurderer og kjøpe meg enten en seilbåt, eller ei ok snekke på rundt 20 fot. Er så og si oppvokst på sjøen, har D5L og jobber som fisker på havgående fartøy 4-5mnd i året. Kan pr.dags dato låne en daycruiser så mye jeg vil, bare jeg betaler diesel, men når jeg er ute på sjøen så er jeg der for og kose meg, og ja, nettop være på sjøen. Ikke gå i 35 knop for og raskest mulig fortøye igjen..

 

Jeg bor rett innenfor Hustadvika og ser for meg og bruke båten til helgeturer, så ser for meg noe som i best mulig grad kan oppfylle disse kravene:

 

-Båten må tåle noe sjø, skal ikke mye vind til før du får bølger på åpent hav, dette er egentlig det viktigste kriteriet, en sikker og sjøsterk båt.

-Være overnattingsmuligheter for 2, ikke noe høy standard, men plass til og ligge under dekk til to.

-Billig vedlikehold, på en liten seiler med utenbordsmotor så er vel de reele utgiftene ca 0kr, men hvordan takler disse 20 fots seilbåtene med 6-8hk motor forholdene når det blåser kuling og 1,5meter bølger? Går det greit, eller blir det med livet som innsats? Bare spør jeg, har aldri vært ute med seilbåt på denne størrelseni drittvær.

 

Håper på mange gode svar, og link gjerne til annonser på Finn.no, krav er at skuta skal befinne seg nord for Bergen, eller Sør for Folda.

 

Mvh. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg ville føle meg mye tryggere i en solid liten seilbåt i ett vanlig drittvær enn i en annen vanlig småbåt. Det ene er selve skrogstabiliteten, trenger ikke være redd for å bli kastet rundt, det andre er skrogfasong, som med rett båt kan gjøre en tur i drittvær mindre ubehagelig. Og rent sikkerhetsmessig har du jo også da normalt to fremdriftsmuligheter, motor eller seil selv om utenbords motor i seilbåt har sine begrensinger i drittvær med tanke på luft på propellen.

 

En annen ting er jo at en skalke lukene på en seilbåt og seile trygt til tross for vann/sjø over dekk. Med skalkete luker og seilføring er det vel fort sjømannskapet det står på hvorvidt turen blir vellykket, ikke båten.

 

Men det er klart, er båten liten nok så blir det jo fort en humpete ferd, og skal du mot sjøen vil det jo også kunne gå veldig sakte for seil, men det nå slik det er å seile av og til, for skal du med samme bølgene kan det jo gå i "100".

 

Vokste selv opp i snekker og diverse motorbåter på vestlandet, men må innrømme at jeg som unge og ung følte meg mye mer komfortabel og trygg når familien gikk over til seilbåt. Føles på en måte tryggere i en båt som har seil som hovedmotor og som samtidig har en konstruksjon og løsninger som gjør at den er forberedt på virkelig drittvær "out of the box".

 

Er jo mange motorbåter som er suverene i dårlig vær også da men, det koster vel fort skjorta. Ser for meg noen kabinvarianter av Tobias, går rundt 15 knop og har nesten like dyp kjøl som en seilbåt, samt liggeplass for et par- tre stykker, dass, bysse og det man trenger.

Ville nok følt meg like komfortabel i en slik type båt som en seiler, særlig hvis man har liggende en nødmotor (påhengs) klar i tilfelle rottefelle for selv en slik båt kan ha slam og drit i bunnen av dieseltanken som hvirvles opp, en slitt impeller som ryker når man får luft på inntaket i sjøen osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...