Jump to content

Seilbåt, eller Snekke til 18 åring.


kjetil_k

Recommended Posts

Heisann.

Er en gutt på 18 år, vurderer og kjøpe meg enten en seilbåt, eller ei ok snekke på rundt 20 fot. Er så og si oppvokst på sjøen, har D5L og jobber som fisker på havgående fartøy 4-5mnd i året. Kan pr.dags dato låne en daycruiser så mye jeg vil, bare jeg betaler diesel, men når jeg er ute på sjøen så er jeg der for og kose meg, og ja, nettop være på sjøen. Ikke gå i 35 knop for og raskest mulig fortøye igjen..

 

Jeg bor rett innenfor Hustadvika og ser for meg og bruke båten til helgeturer, så ser for meg noe som i best mulig grad kan oppfylle disse kravene:

 

-Båten må tåle noe sjø, skal ikke mye vind til før du får bølger på åpent hav, dette er egentlig det viktigste kriteriet, en sikker og sjøsterk båt.

-Være overnattingsmuligheter for 2, ikke noe høy standard, men plass til og ligge under dekk til to.

-Billig vedlikehold, på en liten seiler med utenbordsmotor så er vel de reele utgiftene ca 0kr, men hvordan takler disse 20 fots seilbåtene med 6-8hk motor forholdene når det blåser kuling og 1,5meter bølger? Går det greit, eller blir det med livet som innsats? Bare spør jeg, har aldri vært ute med seilbåt på denne størrelseni drittvær.

 

Håper på mange gode svar, og link gjerne til annonser på Finn.no, krav er at skuta skal befinne seg nord for Bergen, eller Sør for Folda.

 

Mvh. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg ville føle meg mye tryggere i en solid liten seilbåt i ett vanlig drittvær enn i en annen vanlig småbåt. Det ene er selve skrogstabiliteten, trenger ikke være redd for å bli kastet rundt, det andre er skrogfasong, som med rett båt kan gjøre en tur i drittvær mindre ubehagelig. Og rent sikkerhetsmessig har du jo også da normalt to fremdriftsmuligheter, motor eller seil selv om utenbords motor i seilbåt har sine begrensinger i drittvær med tanke på luft på propellen.