Jump to content

Ny gummijolle, hva bør jeg tenke på?


SteinarK

Recommended Posts

Heisann,

 

For å utforske båtlivet litt har vi nå tatt steget og kjøpt oss en liten turseilbåt (Columbie 66, 22 fot), akkurat stor nok til at familien vår med 3 små barn kan komme seg litt på sjøen. Vi har vært ute hele helgen nå og ser at dette kan være starten på noe... Et ønske som imidlertid meldte seg fort, var gummibåt. Guttene på 6 år er i gang med å ro og da vi traff fettere med seilbåt og gummibåt var de helt i hundre.

 

22 fot er imidlertid såpass smått at å ha en båt liggende mer eller mindre permanent oppe på dekk er uaktuelt. Vi har imidlertid ganske god plass nede i båten da innenbordsmotoren er fjernet og motorrommet nå er stuerom. Jeg tenker derfor på å kjøpe en gummibåt som vi stort sett har liggende der i sammenrullet tilstand, for så å blåse den opp når vi stopper for en stund. Jeg har tittet litt rundt på hva som finnes, men finner ikke gode svar på følgende spørsmål:

- Hvor lang tid tar det omtrent å blåse opp en slik med en god fotpumpe? Kan det være en ide å kjøpe 12v pumpe i tillegg?

- Er det mye jobb med å få disse sammen igjen når de skal stues? Må jeg i praksis ta de hjem og i garasjen for å få de tilbake i reisebaggen eller er det mulig å gjøre på dekk?

- Hvor liten båt er det mulig å ha uten at det blir helt upraktisk? Det kan jo være greit å bruke den til å transportere litt til og fra båten også, ikke bare som leketøy for barna.

- Ser det finnes en del ulike varianter av dørker, kjøler osv. Når dette primært skal være en jolle for å ro med, kanskje sette på en liten motor etterhvert, hva er da viktig å tenke på?

 

Noen som har noen konkrete tips til modeller?

 

mvh

Steinar

Link to post
Share on other sites

Har en Bombard AX2 http://www.oslomarineservice.no/Bombard.htm som fungerer utmerket for oss og til mye av den samme type bruk som du skisserer. Har en god fotpumpe og går helt greit å pumpe opp. Kan rulles sammen og puttes i bagen på dekk. Vi surrer den ofte på dekk oppblåst, men også grei å stue vekk i bagen sin. Bruker den kun med årer, men kan også ha en liten motor. Kvaliteten virker bra (samme eier som Zodiac). Var heldig og kjøpte den ny som demo til 3500 for et par år siden. Glem 12v pumpe! Båten har spiledørk, men det funker helt greit til vår enkle bruk.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har en quicksilver 270. ca 2003 modell. Den er litt vanskelig å pakke ned, fordi den har tre plater i bunnen som virker som avstving. disse må tas ut når den skal pakkes ned. og det er en nesten håpløs jobb på sjøen :headbang:

En kamerat har en zodiak. den har oppblåsbar dørk. den er mye lettere å pakke. :smash:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg ville kjøpt en jolle på 220-230cm, med spilebunn. Ikke verdens beste med motr, men godt nok til å padle rundt med. Og lett å blåse opp og legge sammen igjen. Jeg har en Achilles på 285 cm, denne blåser jeg lett opp med fotpumpa på under 10 minutt! Kunne tenkt meg en litt mindre jolle, men det er nå en annen sak...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har også en 22-fots seilbåt og en AX2 jolle. AX2'en kan oppsummeres omtrent slik: Kjempepraktisk å håndtere, men dårlige egenskaper på vannet. Jollemotoren hadde jeg med på 2 turer før den ble solgt. Med et så lite "moderskip" skapte en ekstra påhengsmotor flere problemer enn den løste.

 

Man får dessverre ikke både i pose og sekk... Den ideelle løsningen er kanskje 2 joller, slik som er foreslått i tidligere tråder om dette.

Link to post
Share on other sites

En i havnen at det er en 20 fots daycruiser som har en suzumar 225 liggende permanent på fordekket. Den er bare lagt oppå og festet med tre carabinkroker. Det tar to minutter å hive den på vannet og det gjør han om han skal legge til i uthavn. Da henger bare gummibåten på siden av moderskipet og er ute av veien og ingen fare for tau i propellen. Når han ellers ligger til kai (ikke hjemmehavn) hiver han båten utpå. Dette funker best for ham.

Jeg har selv en suzumar 225. Selv om dette er en liten båt er den tung nok. Å hamsle med å pumpe opp dette på fordekket av en liten båt kan du glemme, du må på land. Men det er veldig kjapt gjort å blåse den opp. Tar nesten lengre tid å pakke den ned, men også det gjøres lett på land før du drar. Båten bør være tørr når den er nedpakket, så om du må kanskje belage deg på å ta den hjem for tørking etter båtturen. Dette slipper du om du kan leve med å ha den på fordekket.

Plass i en slik båt er det ikke mye av. Du har tre barn og om de kan klare seg alene går det fint. En voksen og tre barn går nok ikke særlig godt. Båten har spilebunn, men oppleves som trygg og stabil. Det er mulig å få reservedeler til båten. Feste til åregaflene sprakk/knakk kjapt hos meg, men fikk nye på dagen (garanti).

Noe særlig tyngre båt enn dette oppfatter jeg som uhamselig å baske med for en person.

Pris: Tror jeg betalte 2500 for en ny. Dette var tilbud.

Lykke til. Båtlivet med og uten jolle er to forskjellige ting selv for oss med mindre båter.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en Zodiac 240 (uten plater eller oppblåsbar bunn), å den fungerte fint til å ro med!

Hadde den på en seilbåt (26 fot) å det gikk helt fint!

Tenk deg at båten tar inn mye vann, å lensepumpa greier ikke å pumpe fort nok, du må bort fra båten. Da vil du helst ikke sitte å blåse opp en gummibåt som tar 5-10 minutter en å kaste en gummibåt fra fordekke som tar 30 sekunder!

Vil anbefale en Zodiac 240 med oppblåsbar bunn!

Link to post
Share on other sites

Tenk deg at båten tar inn mye vann, å lensepumpa greier ikke å pumpe fort nok, du må bort fra båten. Da vil du helst ikke sitte å blåse opp en gummibåt som tar 5-10 minutter en å kaste en gummibåt fra fordekke som tar 30 sekunder!

 

Dette ser jeg og på som det viktigste moment for gummijolle, frister ikke mye å bade når det er 4-5 grader i sjøen og moderskipet synker :eek::eek:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Takk for god respons!

 

Ser absolutt redningsbåtaspektet, men med jolla liggende fast på fordekket, tror jeg rett og slett jeg det blir så trangt at jeg vil få problemer med å få dratt ut genoaen. Så seilbåt v1 blir nok stort sett brukt i trygge farvann i indre oslofjord med godt værvarsel og forhåpentligvis redusert behov for redningsflåte...

 

Ser at mange produsenter har 8-9 fots joller til rundt omkring 5000. Er det stor forskjell på disse, eller kan jeg slå til på et godt tilbud hvis jeg kommer over noe?

Link to post
Share on other sites

Var en tur innom Maritim i dag og tittet litt på de Four Seasons jollene de hadde der. Jeg fikk se 9-foteren i esken den kommer i (sannsynligvis ikke mye større enn transportbagen vil jeg tro), og den er nok for stor til at jeg klarer å bakse den inn og ut av kabinen og inn i stuerommet under cockpiten. De båtene har finerdørk, så det er mulig båter med spiledørk blir en del mindre sammenpakket?

 

Ellers er det vel ikke utenkelig at jolla blir hengende litt bak, men ikke som en permanent løsning.

Link to post
Share on other sites

Ser absolutt redningsbåtaspektet, men med jolla liggende fast på fordekket, tror jeg rett og slett jeg det blir så trangt at jeg vil få problemer med å få dratt ut genoaen. Så seilbåt v1 blir nok stort sett brukt i trygge farvann i indre oslofjord med godt værvarsel og forhåpentligvis redusert behov for redningsflåte...

Det går fint å sitte på gummibåten!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 20 fots seilbåt med jolle. I begynnelsen hadde jeg båten på slep, men fant fort ut at dette ble tungvint. Har nå begynt å ta ut luften av båten og la den ligge på fordekket. Passer utmerket. Men viktig å spyle båten godt for saltvann, så holder båten enda lenger også.

Morgan 445 skjærgårdsjeep

Hurley 20 seilbåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...