messepiken Startet 27.Juni.2004 Del på Facebook Startet 27.Juni.2004 Nå som ferien nærmer seg, begynner jeg som eneste kvinne ombord å planlegge reisebagasjen. For aller første gang skal vi på langtur i 3 uker til ende. Og du som jeg gleder meg Tiden går ikke fort nok nå. MEN problemet mitt er: Hva skal jeg pakke ned og hva skal jeg la bli igjen hjemme? Aldri pakket til en ferie ombord for voksne og barn, for så lang tid. Håper på litt hjelp fra andre båtentusiaster. På forhånd takk! Hilsen Messepiken Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 28.Juni.2004 Del på Facebook Svart 28.Juni.2004 Ja, det er jo ikke et enkelt spørsmål. Personlige ting antar jeg du har kontroll på så her kommer noen tips til "båtting" som er viktig: - nok verktøy, ikke bare fastnøkler, skrujern osv, men tape, streng, "fyltende" pakning, slangeklemmer mm - olje, frostveske, impeller, viftereim, dieselfilter er vel minimum til motoren - fortøyningskiler og hammer, ekstra tau f.eks 2*30 meter i fall det blåser opp. Jeg reiser heller ikke uten to anker og nok tau/kjetting, min. en paraplydregg og et skikkelig anker. Ingenting er som å ligge våken å "vente på" at båten skal dunke mot land. Da setter jeg heller to anker og sover bedre - redningsvester er jo selvsagt med? Har sikkert glemt mye, men holder på med det samme så temaet var interessant... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
heira Svart 28.Juni.2004 Del på Facebook Svart 28.Juni.2004 Hei Messepiken "Av erfaring blir man klok" er et gammelt ordtak . Selv har jeg feriert med båt i en haug av år og hatt den gleden og ha med to barn fra de var halvåret gamle til de ble tennåringer . Det som skjedde hver gang vi skulle pakke (les madammen) var at vi kranglet om hva som var nødvendig å ha med :discuss. Da pergassen sto ferdig pakket var det spørsmål om båten var stor nok, to turer med stasjonsvogn . Pakk med noe varmt tøy,en genser,jakke og et par sokker, det er stort sett nok. Teskjorter og sjortser tar liten plass, samt badetøy. truser, sokker ,ekstra langbukser og noe langermet. Håndklær og kluter er mulig og vaske opp i gjestehavner samt undertøy og annet småtøy. Mitt råd er å ikke ta med for mye da vaskemuligheter er tilstede i havner rund omkring. Det som Bjoris nevner er også veldig viktig men det er matrosen som sørger for denslags og ikke admiralinnene. Mvh Heira. PS. Det kommer jo litt ann på hvor i landet en ferierer Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
virgovoyager Svart 28.Juni.2004 Del på Facebook Svart 28.Juni.2004 kan se ut som regntøy blir lurt di nærmeste ukene Sitér dette innlegget Link to post
HaJ Svart 28.Juni.2004 Del på Facebook Svart 28.Juni.2004 Det som Bjoris nevner er også veldig viktig men det er matrosen som sørger for denslags og ikke admiralinnene.Tror ikke du kan skjære alle admiralinner over en kam. Hos oss er båten fullt ut et felles anliggende Ellers gode råd som er gitt her. Vil bare føye til at det er lurt å ta med seg noe som kan sysselsette både store og små dersom det blir dårlig vær. Det kan ta skikkelig på både humøret og tålmodigheten til noen og enhver dersom man blir liggende værfast over flere dager. Selv den største båt blir liten når det regner og blåser småstein ute. Håper dere slipper grisevær. Og ha en riktig fin ferie Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
Hebbe Svart 28.Juni.2004 Del på Facebook Svart 28.Juni.2004 Pakk med omhu... Har nå i løpet av den siste måneden fyllt opp min lille båt med en masse ting og tang som kan være kjekt å ha når en er på tur. Båten begynner å bli merkbart tyngre og jeg ser det på toppfart og at maks turtall har sunket noe. Tror det er tid for å revurdere noe av det jeg har dratt ned i båten, tenke etter om jeg virkelig har bruk for det. Sikkert greit å lage ei liste som inneholder : må ting, bør ting, kanskje ting, kjekt å ha ting og ikke minst det vi baaaaaare må ha med som vi sikkert ikke får bruk for. Selv om båten min "bare" ligger i landets største innsjø så ser jeg at vaskemuligheter for klær finnes flere steder, så om en snurrer i gang en maskin eller to i løpet av ferien så vil nok feriefølelsen holde alikevel... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
messepiken Svart 30.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2004 Hei og takk for mange gode råd og tips. Har begynt å skrive liste over hva vi skal ha med, og ikke. Når jeg ser den blir jeg nesten redd. Skipper'n ombord sier: Vi har ikke plass! Og, det er ikke jordomseiling vi skal på. Nå må det bli en revurdering her ja Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2004 Del på Facebook Svart 1.Juli.2004 Hei, Jeg har vært gjennom en del "pakking av båt tilfeller". Det som vanligvis begrenser hva vi tar med er plassen i båten. Er båten full er det ikke plass til mer. Det er gode vaskemuligheter i båthavner langs både norske- og svenskekysten. VI baserer oss på å vaske klær en gang pr uke. Dvs. at vi har med nok undertøy/sokker og T-skjorter til 1 ukes bruk. Varmt tøy er det behov for - men kanskje først og fremst til skipperen. Er det dårlig vær er min erfaring at resten av mannskapet ikke har så veldig lyst til å styre båten - de kryper under dekk. Vi pleier også å ta med et ekstra skift med sengetøy. Både fordi vi har barn som er i en alder der uhell kan skje, og fordi det ofte er rått og klamt i en båt - og da er det fint å kunne skifte på sengene når man er halveis. Er det noe man glemmer så finnes det et uttall av butikker rundt omkring som mer enn gjerne tilbyr det dere trenger. God sommer og god tur! Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 1.Juli.2004 Del på Facebook Svart 1.Juli.2004 Nesten alt kan kjøpes på turen hvis man finner ut at man mangler noe, men akkurat reservedeler og verktøy greit å ha med hjemmefra, da det kan være litt vanskelig å få tak i. Brødet de har i Sverige er nesten uspiselig (unnskyld Gunga), så der pleier jeg å basere meg på halvstekte norske brød. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Juli.2004 Del på Facebook Svart 1.Juli.2004 Brødet de har i Sverige er nesten uspiselig (unnskyld Gunga), GeirKS enig. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
fredriksen Svart 1.Juli.2004 Del på Facebook Svart 1.Juli.2004 Skipper'n ombord sier: Vi har ikke plass! Og, det er ikke jordomseiling vi skal på. Nå må det bli en revurdering her ja Tror nok det er lurt med noen revurderinger før man flytter alt inn i båten ja. Kan bare i den anledning, selv om det er litt OT, nevne at admiralinnen hos oss hadde rimelig mange runder da vi skulle pakke for en 14 dagers tur på en motorsykkel Island rundt. Det ble ikke bedre da hun oppdaget at mesteparten av den ene sidevesken måtte brukes til kokekar, primus, kopper og mat.... :lol: Fordelen med dette var jo at det ikke tok for lang tid å velge antrekk når vi kom til bebyggede strøk! Den andre fordelen ble at etter dette virker det som om man kan ta med seg "hele huset" når man pakker for en båtferie Sitér dette innlegget Link to post
pwh Svart 1.Juli.2004 Del på Facebook Svart 1.Juli.2004 Hvis dere har redningsvester av den typen som blåser seg opp i vannet er det lurt å ha med reservepatroner hjemmefra - de typene jeg har ombord (tre ulike, det virket fornuftig i kjøpsøyeblikket og helt dustete i ettertid ) etterforsynes iallefall ikke i de butikker jeg har vært innom på svenske(vest)kysten. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 1.Juli.2004 Del på Facebook Svart 1.Juli.2004 ...Brødet de har i Sverige er nesten uspiselig, så der pleier jeg å basere meg på halvstekte norske brød......Tja, nokså mye søtningsstoff i "vanlig" Svensk brød - MEN i fjor fant vi et brød som de har i nesten alle ICA-butikkene, som er USÖTAD!! Ferdig oppskjært 1 kilos pakning fra FINAX-bakeriet i Trelleborg. Brødet heter SKÅNSK JÄTTE og er et usötad, Skånsk grovbrød. Det finnes 2 typer, lys og mørkt. Kjempegodt og kan lagres i mange dager! Det blir ingen "brødskjærings-smuler", enkelt å ha oversikt over hvor mye som er igjen, alle skivene er like store, bare fordeler! Prøv den, folkens! Når det er sagt, så er det ingen som slår Svenske bakere i å bake Kanelsnäckor , det kan dem! Spiser gjerne opp en sånn påse til ettermiddagskaffeen! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.