Jump to content

Er det noen seilbåt som kan måle seg med Bavaria 42 Cruiser?


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Det er rart med det; Selv om en engang følte at en var eier av verdens største og beste båt, så går det ikke så lang tid før "fot-syken" melder seg.

 

Er det noen som har erfaring med seilbåter som kan konkurrere med Bavaria 42 Cruiser (05-07) på premissene plass, pris, fart både med og uten motor (55hk)? Har min 2. Bavaria nå, og er vel fornøyd med kvaliteten. Drømmer nå om Bavaria nr. 3., og da tror jeg personlig at Bavaria 42 Cruiser er et uslåelig kinder-egg. Hva mener du?

Link to post
Share on other sites

Helt enig, uslåelig båt i dette segmentet (masseprodusert turseiler). :smiley:

 

Jeg har jo en B42Cr 07 til salgs, som du isåfall bør ta en titt på http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18412210 :wink:

 

Kunne jeg velge fritt så ville jeg nok heller hatt en Ovni 445 eller XC45 ja, men da snakker vi minst 2 gangern i pris. Og for det mellomlegget så kan man jo seile jorda rundt i 4-5 år.

Link to post
Share on other sites

noen nærliggende alternativer til til bav42cr er vel

- Jeanneau SO42i

- Beneteau Oceanis 43

- Dufour 425

Alle disse kan etter mitt syn måle seg med bav'en, men det er jo mye smak og behag ute og går her.

 

Hvis en vil ha noe som gir litt mer "cred" så kan du jo vurdere denne denne Grand Soleil'en

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke knekke 3-fotsyken en gang for alle? Kjøp en Bavaria 51 Cruiser...

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Denne.

 

Planlegg ferien med 10 knops snittfart.

 

hvis været er fint. men cat og trimaran gir ikke samme "seilfølelsen" press på roret osv.

Men slett ingen dum båt.

(har seilt cat i 2 uker i sommer)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med seilbåter som kan konkurrere med Bavaria 42 Cruiser (05-07) på premissene plass, pris, fart både med og uten motor (55hk)?

Er enig i at bav 42cr er en av de beste bavariaene. Harmonisk seilbåt med mye plass.

 

Med vurder også denne sun fast 43. Den koster litt mer men slår bav'en på alle punkter, de fleste med god margin.

Motor: sf "vinner" med like stor motor, men yanmar som er bedre enn volvo.

Seil: sf vinner, seiler mye, mye bedre under alle forhold. Er også lettere å håndtere.

Innredning: sf vinner, bedre bysse og salong, velg selv mellom 2,3 eller 4 kabiner.

Cockpit: sf vinner, Velg selv om du vil ha bordet oppe hele veien. Bedre lagt opp for seilkontroll og smartere badeplatform

Dekksutstyr: sf vinner, alt er vesentlig bedre. Kommer her greit ut av sammenligning med høyprisbåter som X og grand soleil.

 

Et lite bilde av sun flyer:

sommeren_2009_417.jpg

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Takker for kommentarer, men;

 

BMP:

En Ovni 445 er jo en helt annen prisklasse.

 

runes:

Hvorfor i all verden skal du selge den flotte skuta? Den har alt jeg drømmer om, men den mangler rullemast. Har rullemast på min nåværende Bavaria 38 AC, og det fungerer veldig bra. Har hatt båt både med og uten rullemast. Fint å slippe å gå ut på dekk for å dra igjen glidelåsen, i ruskete sjø, utenfor havna.

 

Mulligan:

Catamaran eller Trimaran er utelukket. Ser moro ut, men håpløst med tanke på båtplass(er).

 

Framtia og Sun Flyer:

Jeg er så fornøyd med kvaliteten på de 2 Bavariaene jeg har hatt, før og nå. De franske båtene er flotte og se til, men jeg føler at Bavaria fortsatt gir mest "value for money". Uansett artig å få synspunkter her. Selvslående fokk på den Sun Flyer'en er lekkert.

Link to post
Share on other sites

Framtia og Sun Flyer:

Jeg er så fornøyd med kvaliteten på de 2 Bavariaene jeg har hatt, før og nå. De franske båtene er flotte og se til, men jeg føler at Bavaria fortsatt gir mest "value for money". Uansett artig å få synspunkter her. Selvslående fokk på den Sun Flyer'en er lekkert.

 

Jeg har hatt Jeanneau og Dufour, men aldri Bavaria så jeg kan ikke gi noe svar på hva som gir mest for pengene. Men jeg klarer ikke helt å se den store forskjellen i hverken pris eller kvalitet som er knyttet til disse merkene. Derimot er det jo store forskjeller mellom de ulike modellene som de tilbyr.

 

Selvslående fokk hadde jeg også godt kunnet tenke meg.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

runes:

Hvorfor i all verden skal du selge den flotte skuta? Den har alt jeg drømmer om, men den mangler rullemast. Har rullemast på min nåværende Bavaria 38 AC, og det fungerer veldig bra. Har hatt båt både med og uten rullemast. Fint å slippe å gå ut på dekk for å dra igjen glidelåsen, i ruskete sjø, utenfor havna.

 

Hovedgrunnen til at vi skal selge er pga sykdom, vi har planlagt og utrustet den for langtur, men må nå desverre utsette dette i en del år. I tillegg så flytter vi til et sted med båtplass som er for liten til denne herligheten.

 

Ift rullemast/konvensjonellt storseil så skjønner jeg faktisk ikke argumentene for rullemast. I mitt hode så er alt bedre med en god konvensjonell storseilløsning. Det er enklere, sikrere og seiler bedre.

 

Med fullspiler, rullesleidere og en god lazybag så sklir seilet lettere opp og ned enn det gjør å sveive ut/inn med rullemast (fullspiler gjør at det detter lettere/penere ned). At rulleseil kan seile like bra er greit nok, men alle er vel enige om at det er enklere å seile bedre/trimme et konvensjonellt storseil?

 

I forhold til å dra igjen glidelåsen på zip-baggen så venter vi ofte med dette til jeg er i havn....

 

Kjenner forøvrig en som gikk fra 42cr med konvensjonellt storseil til 40cr med rullemast. Han kjøpte seg så en ny 42cr med konvensjonellt seil igjen, der hovedargumentet for å selge 40cr'en var rullemasten.

 

Men rullemast/konvensjonellt storseildiskusjonen har vært kjørt et par ganger før her i forumet og der blir man nok aldri enige, la heller dette være en skrytetråd for B42Cr :)

Link to post
Share on other sites

Vi har aldri hatt noen bavaria og kommer nok desverre ikke til å kjøpe det heller sålenge det er kona som har vetorett på båtvalgene , dog skal det sies at bav 42CR og bav 46CR er veldig fine båter (synes jeg), jeg liker de veldig godt , noen oppgraderinger på dekksutstyret og det vil være kanonbra båter , 40 og 44 vision likeså. De mindre bavariaene kunne jeg ikke tenkt meg , da blir det penere med båter med ikke fult så høyt fribord.

Dufour 425 ville jeg sett nærmere på om var ute etter en båt av den størrelsen , den har etter min mening et betydelig penere treverk innne og et mer tidløst "stuk".

Kan du strekke deg til 44fot så ville jeg sett på dufour 44 , da får du seilegenskaper som ligger lysår over de forutnevnte og en helt annen kvalitet på dekksutstyr osv

Link to post
Share on other sites

Med vurder også denne sun fast 43. Den koster litt mer men slår bav'en på alle punkter, de fleste med god margin.

 

Enig i at SF43 er en fin båt, har aldri seilt den men utifra lystallet så virker den jo veldig potent.

 

Det viktigste ankepunktet mitt mot denne båten er at for veldig mange så er 2,55 meter for dypt til turseiling og tillegging i uthavner.

 

Er det riktig at den ikke har sandwich i skroget? Hva med dekk/overbygg, åssen er det bygd på SF?

Link to post
Share on other sites

For året rundt bruk på Bømlo og i Bergen er det vel en fordel med Sandwich skrog? Sun Flyer har vel forsåvidt erfaring med at det går greit uten, men hvor mye må du lense i løpet av en uke med regn.

Vel jeg har bodd i båt med enkeltlaminat siden 2003, så du bør tro meg når jeg sier at det ikke er noe problem. Det har ikke vært plussgrader hele tiden. Sikter du til lekkasjen ved gjennomgående mast? Jeanneau leverer lensepumpe med nivåbryter som standard. Lensingen blir dermed gjort etterhvert.

 

Framtia og Sun Flyer:

Jeg er så fornøyd med kvaliteten på de 2 Bavariaene jeg har hatt, før og nå. De franske båtene er flotte og se til, men jeg føler at Bavaria fortsatt gir mest "value for money". Uansett artig å få synspunkter her. Selvslående fokk på den Sun Flyer'en er lekkert.

Jeg har ikke selvslående fokk. Hvis du regner på en bav 42cr med tilsvarende utstyr som den sf jeg linket til, vil du finne ut at "value for money" ikke nødvendigvis betyr at bavaria blir billigst. Du skal legge et par hundre penger i rigg og seil før man kan sammenligne. Og de blir likevel ikke likeverdige.

 

Det viktigste ankepunktet mitt mot denne båten er at for veldig mange så er 2,55 meter for dypt til turseiling og tillegging i uthavner.

Jeg velger å fokusere på alle stedene man kan gå med kjøl på 2,55. Og det er ikke få.... Største ulempen med kjølen er faktisk under "vårpussen" som jeg tilfeldigvis gjør denne uken. Den står ekstremt høyt på kaien. Båtpuss hjelper mot trefotssyken. :sweat:

Er det riktig at den ikke har sandwich i skroget? Hva med dekk/overbygg, åssen er det bygd på SF?

Sandwich i skroget har sikkert både fordeler og ulemper. Jeg har ikke merket på mine bavariavenner at fordelene er spesielt utpreget. For meg er det ett fett. Det er ikke avgjørende for mitt båtvalg. Dekket i sf 43 er sandwich.

 

Generelt sliter jeg med å skjønne diskusjonen. Bav 42cr er ingen uslålig båt, men er du (trådstarter) sikker på at du ikke allerede har bestemt deg? Så kjøp 42-foteren, du. Så lenge du ikke tester alternativene ut, vil du nok komme fram til at den er det beste kjøpet... :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sikter du til lekkasjen ved gjennomgående mast? Jeanneau leverer lensepumpe med nivåbryter som standard. Lensingen blir dermed gjort etterhvert.

 

Lekkasje er det vel bare Bavariaer som er plaget med.

Det jeg siktet til var kondensering på innsiden av skrogsidene som følge av kulde ute kombinert med fuktig luft inne. Jeg har tidligere i en del år seilt rundt på vestlandet i båt med enkeltlaminat og det var konstant fuktige skrogsider (naturlig nok siden termodynamikken er slik). Det ble en del liter med lensing enkelte dager. Nå skal det også sies at konstruksjon på innredning har en stor innflytelse på hvordan det oppleves inne i kabinen/lugarene - min f.d. båt var ikke på noen måte særlig avansert, og konstruktørene hadde heller ikke lagt mye tanker i slike bagateller.......

Min nåværende båt med sandwich er helt tørr i forhold (men er også på en tørrere del av landet).

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bav 42cr er ingen uslålig båt, men er du (trådstarter) sikker på at du ikke allerede har bestemt deg?

 

Jeg har vell bestemt meg for å heller legge ned 70-80k i baupropell, høg cockpitkalesje (med ståhøyde) og ankewinch akterut, på den nydelige båten jeg har. Ellers så har jeg alt. Kan ikke se det riktig å betale 400k for et ekstra toalett..

 

Lekkasje er det vel bare Bavariaer som er plaget med.

 

Jeg har hatt en 2003 Bavaria 32 AC og har nå en 2004 Bavaria 38 AC. Har aldri forstått hvilke lekasjer folk snakker om i Bavaria. Jeg har hvertfall aldri sett en dråpe med vann som ikke skal være der :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har vell bestemt meg for å heller legge ned 70-80k i baupropell, høg cockpitkalesje (med ståhøyde) og ankewinch akterut, på den nydelige båten jeg har. Ellers så har jeg alt. Kan ikke se det riktig å betale 400k for et ekstra toalett..

 

Cockpit, 2 ratt som gir behagelig en tur ute på halsen. Ser også lusene i genoaen. 2 bad, du har ikke teenage-datter. pga sistnevnte har vi ekstra vanntank på 20000 liter i jolla :lol:

 

Men enig, 38 er en flott båt og egentlig 40 fot.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...