Jump to content

Anbefalt seilbåt 9 x 3 meter

runes

Recommended Posts

Vi flytter til en av øyene i Oslofjorden og der følger det med egen båtplass, men denne båtplassen er for liten for vår nåværende båt. Vi vurderer derfor å selge denne og kjøpe en mindre seilbåt som vi kan få plass til på brygga. Båten må da ha maksmål på ca 9x3 meter.

Noen som har seilbåter å anbefale ift følgende kriterier:

- Maks mål ca 9x3 meter

- Skal seile godt

- Skal egne seg til ettermiddagsturer, weekendturer og turer på 1-3 uker langs Bohus/Sørlandet i sommerferien

- Brukes av en familie med 2 voksne og 2 barn

- Skal egne seg til onsdagsregattaer og turregattaer

- Ønsker å bruke båten til shorthanded regattaer

- Usikker på om jeg vil ha noe relativt nytt eller om vi skal gå for noe eldre

- Båten skal være enkel å vedlikeholde

- Det kan gjerne være en båt med stor klasse eller som seiler godt i forhold til sitt lystall

- Gjerne med tur og regattaseil

- Pris mellom 200.000 og 600.000

Har tenkt litt på First 27.7: Synes den virker attraktiv ift at man kan seile med dyp senkekjøl og at den er morsom på slør. Men denne sliter vel med LYS tallet sitt? Også usikker på hvordan bokomforen er i denne ift at den ikke har noe innerliner i skroget.

Et annet alternativ kunne vært en Maxi Fenix, men jeg frykter at det kan bli litt mye vedlikehold med en såpass gammel båt.

Noen som har gode forslag som oppfyller de overnevnte kriteriene?

Redigert av runes (see edit history)

Dehler 29 er en fin båt. Impala 31 og Cafe 30 bør også inn på listen over nyere båter i denne kategorien som seiler bra.

First 27.7 seiler fort på slør med gennaker. Men i regattaer som f.eks Færdern, har jeg sett at de sliter med å gå dypt ift spinnakerbåtene. De seiler zikk-zakk i et høyt tempo, men har veldig dårlig VMG. Dermed straffes de veldig av LYS-tallet på typiske kryss-lens-baner. På en åpen havseilas kan det være at de har større sjanse til å seile opp til LYS.

Takk for mange gode forslag. Er forberedt på å gå kraftig ned på komforten. I.e. så skal jeg takle å ikke ha 3 varmtvannsdusjer i båten.

J92 er jo latterlig fin ift regattakriteriene, men frykter at den kan bli litt for spartansk under dekk.

Cafe 30, er det denne du tenker på? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18003797 :cheers:

Redigert av runes (see edit history)

Jeg vet litt om dem, siden jeg har en.

Forhandler i Norge finnes ikke, nærmeste forhandler jeg fant er Biehlmarin i Tyskland. Båten er rask og morsom å seile og er akkurat passe stor for to voksne og to barn. Den er forholdsvis lett (3000 kg) i forhold til andre moderne 30-fotere (f. eks Bavaria 30 Cruiser på 4400 kg :eek: ) og går spesiellt bra i lett vind. I mye vind skiller den seg muligens ikke like mye ut, men takket være en dyp kjøl med blybulb har den god sluttstivhet. Balansen er god også ved forholdsvis mye krengning på kryss. Spinnakerseiling går greit singlehanded i opp til lett bris med en helt vanlig rattpilot uten rategyro :wink: . Med ett rev og kryssfokk, kan du krysse i opp mot stiv kuling (15m/s) hvis du flater seilene godt ut. Mer vind enn det har jeg ikke prøvd. Båten er følsom for trim.

Litt tall: Du oppnår greit 6-7 knop på flatt vann på kryss, 8-9 knop unnavind på flatt vann hvis det blåser nok (har hatt den opp i 10 i surf, men har ikke prøvd spinnaker i veldig mye vind og bølger). Marsfart for motor er 7.5 knop.

Har seilt mest tur, men har vært med i et par onsdagsregattaer og en Færder. Den biter godt fra seg så lenge den ikke er full av blåskjell under :blush: På Færdern i fjor var vi blandt dem som hold godt følge med lys-klassen over oss et godt stykke, men litt uheldig veivalg gjorde at sluttresultatet ikke ble så særlig, men det var jo første Færder for oss alle.

Tror neppe du finner noen brukt til salgs med det første, men siden vi nå har tre barn, vil vi nok se behovet for noe større om et par-tre års tid. Café 30 markedsføres ikke lenger aktivt, da Café 28 ligger for nærme i spesifikasjoner, men jeg tror den kan lages på forspørsel.

Christian 8-)

Redigert av Xtian (see edit history)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Albin Ballad. Oppfyller alle dine kriterier, men er en litt eldre båt. Hadde en noe lignende liste som du og var også inn på tanken om å kjøpe en Fenix men fallt also for Balladen. God familiebåt, og er morsom å seile, lettseilt, men reagerer fint på trim og seiler med nyere seil nok over sitt lystall.

Pass på at du kjøper en velvedlikeholdt båt, gjerne en som har blitt seilt regatta med fra før. Båten er rimelig - gode exemplarer for godt under 200 000 - da kan du bruke penger på nye seil.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

• 3 uker senere...

Kjenner ikke til Skippi annet enn at de også finnes i Racer-utgave.

Riktignok ganske uvanlig i Norge, men et alternativ er Sunwind 30 som er mye frekkere enn sine trauste navnesøstre fra Finland. Godt med seil (54 kvm+ spinnaker), lett båt (3 tonn), tung dyp kjøl (1.4 tonn, 1.9 m). Den jeg har seilt med har hatt underdimensjonert dekksutstyr (dårlig utveksling på storseil, lensetakler bl.a.) - for ikke å snakke om urutinert mannskap - men jeg tror den har potensiale til å seile langt bedre enn LYS 1.13. Det er ståhøyde under 'dekkshuset', avlukket dobbeltkøye akter og avlukket wc. Se test hos Sunwindklubben.

sw_30_vendla.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...