Jump to content

Spm vedr ekstern antenne til bruk med PC/Maxsea


Brynjar

Recommended Posts

Har ikke mye peiling på dette og fant ikke noe ved søk så jeg drister meg til et spørsmål.

 

Min far har fått seg Maxsea til laptopen han bruker ombord. Dette har han så langt brukt sammen med en liten Garmin GPS men han ønsker seg nå ekstern antenne på taket.

Han mener å ha lest om en slik antenne som plugges rett i PC og som da fungerer med Maxsea direkte.

Det vil vel si at antenna må ha innebygd GPS-mottaker?

 

Finnes dette?

 

Skjønner noen hva jeg snakker om? :giggle:

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Finner Garmin 17x.. ser ut som N-modellen er utgått. Men jeg ser ikke at den er for bruk med PC, dvs ingen seriell eller USB kobling.

 

Garmin GPS 18X USB ser ut til å være passende men er dette en dårligere løsning på noe måte?

 

Er på dyyypt vann her føler jeg.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

ja eg har den navibe saken dog kjøpt på Jula. Hadde en haicom fra Clasolson tidligere, den virket den og noen år men siste tiden var den heller ustabil så eg fant ut det var dags med ny og da blei det en slik. Den virker til å være bedre mottak på enn den gamle. Eg har ingen erfaring med noe meir påkostet produkt men har ikkje hatt bruk for det heller ... Kor vidt mottaket er tilstrekkelig inne i en stålbåt eller aluminiumsoverbygg f.eks aner eg dog ikkje.

Link to post
Share on other sites

Finner Garmin 17x.. ser ut som N-modellen er utgått.

Garmin GPS 18X USB ser ut til å være passende men er dette en dårligere løsning på noe måte?

Disse antennene kommer hele tiden i oppgraderte modeller, det som skiller de i forhold til usb rent praktisk er at du får en permanent og bedre installasjon, antennen befinner seg der den best fungerer - oppe på taket. Antennen har flere ledere ned fra taket (12v, 0V, nmea tx og rx er de viktigeste). Du kan nå lage en permanent installasjon med bare en serieplugg liggene fremme klar for pcen. Manualen til Garmin viser koblingen. Hvor god en garmin usb gps er tørr jeg ikke å si, sikkert like god hvis den ikke hadde blitt liggende i vinduet...

Link to post
Share on other sites

Takker igjen.

Nye pcer har ikke nødvendigvis seriellport lengre, det kan jo bli et problem (den jeg skriver på nå har kun USB).. Må kanskje sjekke noen specs og se om USB versjonen "skal" være på høyde med den takmonterte.

 

Vet noen om Lexan/plexi slipper slike signaler lettere gjennom enn vanlig glass forresten? Tenker på takluka i hardtopen på faderens Tresfjord..

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Nye pcer har ikke nødvendigvis seriellport lengre

Nei det har de ikke. Det løser jeg med et innstikkort fra Socket som gir meg serieporten tilbake. Opp til 4 serieporter pr. kort.

 

Jeg synes absolutt at Maxsea fortjener noe bedre enn et sånt leketøy fra Clas Ohlson.

Maxsea er et av verdens mest utbredte programmer for kartmaskiner. Du finner den på store skip og fritidsbåter. I Volvo Ocean Race er den omtrent enerådende. Innpakket i kartplotter finner du den som Furuno Time Zero.

Den tar alt av kart som ikke er proprietært.

 

 

Vet noen om Lexan/plexi slipper slike signaler lettere gjennom enn vanlig glass forresten? Tenker på takluka i hardtopen på faderens Tresfjord..

Ja, det går fint gjennom Lexan.

Men, du mottar ikke bare signaler gjennom takluka. Satelittene befinner seg på ei halvkule rundt deg. Og du må ha korrekt skjæring mellom rangene for å få en god posisjon. 12 kanaler ned gjennom takluka vil gi en elendig posisjon, mens 3 strategisk plasserte satelitter vil gi en god en.

En annen sak er at en mottaker til maritim bruk vil ikke navigere på 12 satelitter ned gjennom takluka. Den vil gi alarm og slutte å navigere. Mottakeren fra Clas Ohlson vil imidlertid fortsette fordi den er beregnet til å motta signaler inn gjennom front eller bakruta i en bil. Og på sjøen kan det villede kraftig.

 

Jeg anbefaler at du handler en enkel god mottager. For eksempel Furuno GP 32, setter antenna slik at den har mest mulig fri sikt, og kobler GP32 til Maxsea. Da har du et meget godt system.

Link to post
Share on other sites

Jeg får gode signaler fra satellittene inn i overbygget på vår båt (glass foran, glassfiberarmert plast og kalesjeduk over). Vår GPS er en Garmin 525S.

 

Når det gjelder GPSens utgang (USB eller seriell), så vil en med seriell/NMEA-utgang kunne koples til en PC uten serieport, vha et usb-til-serie-adapter til å plugge i PCen. En kan ikke ha tilsvarende adapter i GPSen.

Men hvis programvaren på PCen, altså her Maxsea, vil snakke med en USB-GPS, så skal det gå greit. Vanligvis er det nok ikke OK å bruke en USB-GPS til navigasjonsprogrammer på PC. Så du bør sjekke nøye hva slags GPS-tilkopling Maxsea vil ha.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Vanligvis er det nok ikke OK å bruke en USB-GPS til navigasjonsprogrammer på PC. Så du bør sjekke nøye hva slags GPS-tilkopling Maxsea vil ha.

Co gps gir det Maxsea vil ha dvs. RMC / GGA så det er ikke noe problem :smash:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Har seilt Trondheim Bergen Trondheim i sommer og brukt Furuno GP31 og USB GPS av typen som selges på komplett.no (GlobalSat) Teoretisk skal denne ha bedre nøyaktighet enn GP31 siden den også kan korrigere vha. egnos/WAAS. USB-gps fant like mange satelitter som GP31 og jeg kunne ikke se noen betydelig forskjell i beregnet possisjon. har ikke sjekket hvordan den oppfører seg hvis den mister kontakt med satelittene. Har tidligere brukt Telchart Lite mot Simrad kartplotter hvor en fikk informasjon om signalstyrke (rød, gul eller grønn) i tillegg til antall satelitter som brukes for å beregne possisjon. GP31 og Globalsat gir bare info om antall satelitter. MAXSEA kan enkelt konfigureres til å bruke forskjellige NMEA setninger gjennom GPS setup.

Redigert av Dag-Håkon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...