Jump to content

Brummelyd fra VP TAMD31


Confusius

Recommended Posts

Hva er det nå som kan ha skjedd? Plutselig registrerte jeg en veldig tydelig dyp, lavfrekvent brumming som kommer og går fra motoren. Jeg hører ikke noe før den når ca 1700 omdreininger, og alt høres helt greit ut inntil da. Videre forsvinner den igjen på ca 2200 omdreininger. Lyden er ikke konstant men kommer inn i ca 3-4 sekunder for så å forsvinne igjen. Dette gjentar seg så med jevne mellomrom. Det kan høres ut som om lyden kommer fra fremkanten av motoren der svinghjulet og drivreimene sitter. Må si jeg ble ganske skeptisk. Det er jo enda en god del igjen av båtsesongen.

Link to post
Share on other sites

Første jeg kom til å tenke på var reimhjulet på veiva. Det har en gummidemper i seg som iblant kan løsne.

Kan det være denne som er løs ?

 

Jeg husker ikke helt hvordan du kan se det, men mener (å huske) et varsel kan være gummistøv rundt reimhjulet. Slikt støv kan naturligvis også kommer fra selve reimene, så det er ikke dermed sikkert at det er selve hjulet.

 

Alternativt løsne reimene og kjenne etter om det er svikt i ytre del.

 

I så fall må hele reimhjulet byttes. Hvilket forsåvidt sikkert er en enkel og grei jobb, bortsett fra prisen på nytt reimhjul.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...