Jump to content

KB snekke, vibrasjoner og støy fra aksling


Janoho

Recommended Posts

Hei,

Er rimelig nybegynner innen båt :-)

 

Jeg har en Kb snekke 78 modell med Yanmar 2gm20f motor og stiv aksel.

Det bråker endel fra akselen ved turtall rundt 2200 og oppover, oppleves som dunkelyder.

Dette er vel pga at aksel ikke har noe ledd? Dessuten er motorfestene til denne motoren ganske myke, er det anbefalt å ikke ha et cv eller fleksiledd ?

 

Et annet problem er at båten ofte vibrerer hvis man drar på litt raskt fra 1000-2000 rpm.

Da kan den ofte finne på å riste kraftig, hvis man øker farten sakte er det ikke noe problem.

På høyere turtall er alt normalt.

Har noen teorier:

 

-propell i ubalanse

- Motorfester (de tar vel opp kraften fra propell)

-aksling skjev, men da burde det vært verre på høyere turtall.

 

Ønsker gjerne tips til hva som kan være problemet.

Motor er meget stillegående så hadde vært fint å bli kvitt dunket fra aksel.

 

mvh

Jon O. Holtan

Link to post
Share on other sites

Motorfester kan du jo sjekke ombord. Det samme med oppretting.

 

Oppretting kan du måle ved å løsne klemflens på aksel i fra gearflens på gear. Ikke demonter, men bare løsne. Når flensene nå posisjoners nært hverandre kan du måle om avstanden er lik hele veien rundt. Flensene skal m.a.o ligge plant mot hverandre og bolter skal passe uten å måtte tvinge de på plass.

 

Hvis dette er i orden må du enten bade eller ta båten på land.

Det som skal sjekkes er om cutlesslager (vannsmurt lager i stevnlager) er utslitt.

Ved å ta tak i propell og bevege aksel opp/ned og til side så ser du om det er mye slark  i dette. Litt slark opp/ned, særlig opp/ned er normalt. Mener et det godtas opp til totalt 2 tiendels millimeter slark.

 

Ser alt dette ok ut kan jo akslen din være skjev. Du kan jo prøve og måle om den er skjev i båten, men det er kanskje ikke så enkelt. Tar du den ut er det enklere.

 

Nå har jeg bare skrevet om aksel/oppretting og motorlabber.

 

Propellen kan også være årsak til vibrasjoner støy. Hvis den ser hel og uskadet ut så er den nok det. Den kan imidlertid være ubalansert likevel. Har det vært reparert?

 

Ga deg nå en del og sjekke/tenke litt på.

 

Håper at du finner ut av det.

 

 

PS! Var ikke helt med på hva du skriver om fleksobel kobling... . Normalt kan man bytte til noe mykere motorlabber ved innstallasjon av fleksibel kobling.

Link to post
Share on other sites

Det spørs hvor mye du ser av aksel og at det er skjevt akkurat der. Skjevheten kan ligge på et lite område, f. eks etter grunnstøting. Har du prøvd alt det andre og det er OK så ser man sikrest skjevheter ved å ta ut aksel.

 

Har denne støy/vibrasjoner vært der tidligere eller har det oppstått i senere tid?

 

Støy kan du også få hvis f.eks propell er for nær bunnen (dvs for stor diameter).

 

Som enn annen fant ut kom støyen fra roret, og det hjalp og presse inn fett i rorhylse.

I utgangspunktet hørtes det ut som støyen kom fra aksel ved pakkboks. Slik kan man bli lurt ved at lyden forplanter seg.

Link to post
Share on other sites

0 %

 

Et annet problem er at båten ofte vibrerer hvis man drar på litt raskt fra 1000-2000 rpm.

Da kan den ofte finne på å riste kraftig, hvis man øker farten sakte er det ikke noe problem.

 

Hei Janoho.

Har opplevd det samme problemet selv for en del år siden,sjekket propellaksel, hylser og motorfester. Det som ble løsningen for meg var motorfestene som var for myke/defekt :wink:. Ved rask aksleraksjon tok ikke labbene opp trykket fra propellen slik at propell ble presset inn mot hylsen med en gang og ga  udregelig lyd :wink:. Jeg byttet til litt stivere fester da de jeg hadde var i mykeste laget, samtidig kostet jeg på meg en CVA kopling med trykklager. 90% av propellstøyen forsvant :wink: :wink:.

Mvh Heira.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar alle sammen, nå har jeg endel å sjekke.

 

Tar gjerne imot forklaring på et par ting da jeg ikke helt er sikker på hvor de sitter.

 

Pakkboks= den vanlige pakkboksen (slangebiten bak smørekoppen) ?

Cutlesslager= Sitter dette ytterst i hylsa mot propellen ?

 

Skal dykke ned og kjenne på propellen om det er slark.

 

Har faktisk stor tro på teorien om at propellkraften skyver såpass kraftig at propell går mot hylsa. Det er veldig myke motorfester på Yanmar. I den forbindelse har jeg hørt at et Cv-ledd kan være gunstig. Dette vil jo kompensere både for skyvekraft og evt. skjev montering.

 

Problemet er prisen, sleipner ledd er svindyrt.

Har fått et tips om noe som heter hydradrive så jeg tror jeg skal sjekke pris på det.

 

Heldigvis er mekanikken på disse båtene ganske enkel, så det er ikke noe problem å skru på med godt verktøy.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Pakkboksen er messingklumpen hvor smørekoppen sitter. Slangestumpen forbinder pakkboks og hylserør. Du kan ha simringtettning eller talgpakning som tetter i pakkboks. Simring skal holde helt tett, også under gange. Talgpakkning skal dryppe av og til under gange og holde tett ellers. Talgpakkning kan strammes ved å skru på ring i forkant av pakkboksen (løsne settskrue først).

 

I stevn (bak) er hylserøret normalt festet i et stevnlager. I stevnlageret(bronse) er det trykkt inn et cutlesslager meg langsgående riller innvendig (gummi). De er til for at vann skal strømme i gjennom. Utvendig kan cutleslager være i bronse eller et plastmateriale. Hvis du ser på stevnlageret utvendig på siden er det hull på hver side. Det er viktig at hullene holdes åpne og ikke gror igjen. Pass på å fjerne rur/skjell hver vår. Hvsi ikke kan det bli varmegang og mer slitasje.

 

Hvis cutlesslager må skiftes så er det ofte vanskelig å få ut (særlig de i bronse utvendig).

Kan da være lurt å splitte det på langs. Husk at det er flere cutlesslager med samme dimensjon innvendig, men forskjellig dimensjon utvendig.

 

Da vet du litt mer, men sjekk alltid det enkleste først.

Link to post
Share on other sites

Obs..... kom til å tenke på.

 

Hvis du må bytte cutlesslager så husk at du må løsne 1 eller 2 settskruer på siden (umbraco) av stevnlager som sikrer det.

 

Håper at du finner ut av det og at det er noe enklere enn å måtte ta båten på land og bytte dette.

 

Good luck!

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Å sette et cv-ledd på en KB snekke vil vel nesten doble båtens verdi, så jeg ville ikke ha gjort dette uten å ha prøvd alt annet først. Som du nevner, så kan slitt cutless lager eller skjev aksling forårsake dette. Det samme med dårlig oppretting, og også en eller flere ødelagte motorlabber. Det hender at motolabbene deler seg, og da vil motoren vri seg ved belastning og forårsake vibrasjoner. Prøv å løfte litt i motoren, og se om gummien strekker seg eller bare er delt. Se også på akslingen med motoren i gang, eventuelle skjevheter pleier ofte å vise godt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg kjøpte "ny" motor og monterte i sjarken i vinter.En yanmar 3gm fra tidlig 80-tall.Tidligere eier hadde fått vibrasjoner,og bestemte seg for å bytte ut hele sulamitten. Jeg kjøpte motor med propellanlegg,antagli ganske likt med det som står i KB-snekka.Da jeg begynte å se på tingenes tilstand,viste det seg at cutlesslageret var utslitt,og motorlabben under sjøvannspumpa var gåen.Jeg byttet lageret,og limte gummien på motorlabben med tech-7.Byttet også simmeringene i pakkboksen,da tidligere eier hadde klemt i så mye fett at hylserøret var tett og grisen tøyt ut av hullene i stevnflensen :lipseal: Han hadde sikkert presset i fett for å få bort vibrasjonene,men det ble antagli verre pga varmgang.

Jeg sjøsatte 16.mai,og foruten en ekstra oppretting fungerer det fint :cheers_wine:

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...