Undique Startet 10.August.2009 Del på Facebook Startet 10.August.2009 Hei har vert en tur ombord i båten min idag og skrudd ut kjøle pumpene. Fant ut at jeg har en del problemer med d. legger med bilder i håp om at noen kan forklare hva som har skjedd. sånt ser kjølesystemet ut. Skrudde av heile dritten å fikk meg ett tragisk syn :( pakkningen er ødelagt, d er metallspon ved pakkning og akslingen :( Akslingen er vridd i enden. På toppen av d hele er feste bristet Kan noen forklare meg hva som har skjedd å hvor får jeg tak i deler til dette? mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Hmm, for meg ser det ut til at du har to impellere på samma pumpa, stemmer det? Ser ut til at akslingen ikke er sterk nok for å dra begge. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Dette vil koste flesk hos VP, men dersom du går til hjemmesiden til Marna Motor og surfer litt så vil du finne at disse har mange slike dobbeltpumper liggende fra gammelt av og som selges til spottpris rundt en tusenlapp. Spørs dog om du kanskje blir like happy med å kjøpe ei enkeltpumpe fra Marna som de også har liggende og satse på elektrisk pumpe fra Martec/Johnson for bruk på ferskvannsiden. Dobbeltpumpene vil tape ferskvann ut til sjøvannet når simmeren mellom ferskvannsdelen og sjøvannsdelen slites. En slik dobbeltpumpe er tilsynelatende smart, men har nevnte ulempe. http://www.marna.no/subdet101.htm Se nettbutikk under rekvisita og restesalg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baardson Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Er jo bare å slipe og sveise det pent sammen igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Du får demontere pumpa og se om aksel/lager har havarert og kjørt seg fast. Vær obs på at der trolig er et medbringerstykke mellom registerdrevet og pumpa som også kan være "kademmm". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Undique Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 POLARN : "Hmm, for meg ser det ut til at du har to impellere på samma pumpa, stemmer det? Ser ut til at akslingen ikke er sterk nok for å dra begge" Ja d er to impellere på samme aksling :( TMe : "Dette vil koste flesk hos VP, men dersom du går til hjemmesiden til Marna Motor og surfer litt så vil du finne at disse har mange slike dobbeltpumper liggende fra gammelt av og som selges til spottpris rundt en tusenlapp." Passer Marna sine pumper på VP sin block? Baardson : "Er jo bare å slipe og sveise det pent sammen igjen." Kan desverre ikke sveise :( Takk for alle svar mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Passer Marna sine pumper på VP sin block? Denne pumpa er en standard "Johnson Pump" og ikke laget av verken VP eller Marna. Marna nevner på nettsiden at den passer til blant annet MD3 og MD17 som er tresylindret versoner av hhv. MD2 og MD11. MD1, MD2 og MD3 har veldig mange like deler, se Marineparts Europe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Foreslår du kontakter Marna og får noen vitale mål. Styr unna dobbeltpumpa og bruk ei elektrisk pumpe for sirkulasjon av ferskvannet. Finn årsaken til havariet og sjekk medbringeren i registerhjulet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Undique Svart 11.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2009 (redigert) Mene da kommer neste spørsmål angående elektrisk pumpe, tenker dere på en sån en? Pumpe eller skal jeg bruke denne? pumpe2 Har noen startet en link om instalasjon av noe lignende? Hvis jeg tar bort den dobblepumpa å kjører en enkel pumpe som jeg da har på en reserve motor, Da blir d kun sjøvannkjølinga som går igjenna der. Og så monterer jeg den elektriske pumpa uansett hvor på vannkjølings slangen? Må helt ærlig si at min kompetanse på dette er lik null. Takker for gode svar mvh Espen Redigert 11.August.2009 av Undique (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 (redigert) Den siste er den riktige, se også på www.Drevia.se Produkter ->Øvriga produkter -> martec farskvattensystem Redigert 11.August.2009 av fredivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Bruke pumpe2 for å sirkulere ferskvannet gjennom motor og varmeveksler. Den enkle impellerpumpa som drives av motoren kjører sjøvann gjennom varmeveksleren og ut i eksosbendet. Elektropumpa monterer du på laveste punkt i systemet. Dersom du sender meg en IM med telefonnummeret ditt kan jeg ringe deg etter jobb og gi deg litt innput. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Undique Svart 11.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2009 TMe har sendt deg en IM med tlf nr. Takker fredivar og TMe for alle tips og forklaringer til en nybegynner på VP MD2B :) mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rover Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Elektriske sirkulasjonspumper kan finnes hos bilopphoggere. En del nyere dieselmotorer har det. VW eks. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Undique Svart 11.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2009 rover jeg blir å kjøpe meg en ny pumpe som jeg vet virker, man kan være uheldig med brukte elektriske ting. Hadde d hastet så hadde d definitivt vært en mulighet, men jeg venter på bestillte deler uansett så da tar jeg meg tid til å vente. Har allerede levert en bestilling på en elektriskpumpe asp. mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Undique Svart 11.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2009 Har hatt en hyggelig prat me TMe idag, der han forklarte en nybegynner om allt jeg trengte å vite sålangt :) Tusen takk for d. Fikk også streng beskjed om å ta bilder av d jeg gjorde, så d har jeg gjort. Skrudde opp dobbel pumpa for å se om akslingen hadde slått seg fast. Så helt greit ut d :) Så tok jeg ut akslingen. Den så slitt ut, kan ikke ha vært bytta på en stund. Etter dette fjernet jeg innmaten på huset. Og d var d for denne gang. Fikk liksom ikke forklaring på hvorfor dette har skjedd. Akslingen satt ikke fast heller. Skal dra ut i båten i morgen og se om jeg finner noe feil der. mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Her har du linker til delekatalog og shopmanual. http://www.marinepartseurope.com/sv/e-volv...a-645-MD2B.aspx http://www2.burningzone.nl/engine/volvo-penta.html http://www.bluemoment.com/downloads.html Ser ikke ut til at pumpa har skåret seg. Ødelagt aksel kan skyldes alt. skyldes omgang med "sleggemekker". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Undique Svart 12.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2009 Fant ut en ny ting idag. Det er ikke orginal md2b sjøvannspumpe jeg hadde på blocka, d viste seg å være en md11 sjøvannspumpe. Siden den har stått på blocka så regner jeg med at d skal være greit. Gikk ett lys opp for meg da, siden pakkningene til sjøvannspumpa ikke passet. Har ikke hatt tid til å sjekke motor blocka i dag, må gjøre d imårra. TMe ringte meg idag å hjalp meg med hvilken jobb som står forran meg. Han har virkelig peilling på motoren min, å d er da innderlig godt siden jeg ikke har d. Tusen takk for all hjelp så langt mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Delene passer ikke ser jeg. Vær obs. på at disse motorene finnes med mange forskjellige sjøvannspumper. Norpart har mye deler. http://www.norpart.no/volvopenta.html Du får bruke eleminasjonsmetoden. Eventuelt ta noen mål og lage noen skisser så du får kommunisere. Bedre det enn å sende feil deler frem og tilbake. Det gir bare tidstap, ergrelser og store fraktutgifter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Undique Svart 13.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2009 Hei har vert en tur ombord i båten for og sjekke motorblocka, tok noen bilder. Syntes d så greit ut, ikke noe metallspon heller :)Har bestillt rett sjøvannspumpe rep kit, har nå trippel sjekka allt. målan på pakkningene og akslingen stemte overens med de jeg tok ut av huset.Tusen takk for linkene du har gitt meg, har lagt dem til i mine favoritter.mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 19.Februar.2013 Del på Facebook Svart 19.Februar.2013 Jeg har akkurat samme pumpe på min MD2B, hvordan gikk det med denne fikk du fikset pumpa? mvh Geir Emil Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.