Jump to content

Vi kjøpte båt med hull i, endelig er den på vannet


Krabbi

Recommended Posts

:lol: Så er da endelig With`n på vannet igjen. med "ny" gammelmotor.

 

Kjøpte gammel båt for to år siden og det har stadig kommet vann inn i den. Da vi tok opp båten i fjor gikk jeg på og spylte den skikkelig under med høytrykksspyler. Da begynte det å skje ting :eek: Det løsna et stort flak under kjølen på båten. :cryin: Det viste seg at den hadde vært knust under kjølen og så bare lappa oppi såret og utover gammelt bunnstoff med glassfiber. Gjett om det satt godt :nonod:

Nå har jeg slipa ned til rein "ved" og bygd opp ny kjøl av glassfiber. Får håpe det blir sittende på. Det kan jo ikke bli verre enn det var.

 

Dette er jo dobbelt skrog med skum så vi har nok fått en del ekstra ballast. Fikk ut en del vann men det som sitter i skummet får vi vel ikke bort uten å skjære opp og fjerne skummet tenker jeg.

Mens det var hull i kjølen så stakk jeg opp kanaler i skummet ned en lang stake og satte inn veker i kanalene. Disse dro ut en god del vann men skummet er fremdeles vått når jeg klemmer på det.

Vet ikke om denne fukten kan ha betydning for laminatet over tid :confused:

 

I samme slengen så ble det satt på "ny" Evinrude 75 hk, 1977 mod. Hadde store forhåpninger til fart og spenning men greide bare 30 knop. Har bestilt turteller så nå blir det forskning på turtall og propellstigning og desslike. Her er det nok en ny verden å sette seg inn i for en (land)Krabbi.

 

Dette er mitt første innlegg så jeg vil benytte anledningen til å hilse pent :wflag: Hilse,hilse :wink:

 

Alf Jørgen

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med første innlegg og at båten er på vannet. Vann i skum i dobbeltbunn på With (og sikkert andre merker også) er et kjent problem.

Ingar har skildret sin utberding av dette her.

En tråd om dette finner du her.

Jeg vurderte dette som en så stor jobb at jeg droppet det i min With 528S. Regner ikke med at det gjør noe med laminatet at vannet blir stående i skummet.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei, Krabbi. Velkommen på forumet.

Jeg hadde et lignende problem med en 15 fots Selco for mange år siden. Jeg borret hull akter under motorbrønnen hvor det var en forsenkning der vannet skulle samle seg. Der sildret det vann ut av skummet i flere uker. Da det sluttet å sildre plastret jeg igjen hullene.

Link to post
Share on other sites

Takk og takk.

 

Jeg har nok fått bort det "løse" vannet (om det ikke har kommet inn nytt da) men det virker som om det som sitter i skummet er veldig vanskelig å få ut.

 

Vi får vel leve med det. Har rett og slett ikke tid til å gå igang med å skjære opp og ta ut skummet. men d hadde vært fristende da... Jeg bare er sånn

 

Alf Jørgen

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...