Jump to content

Bensinforbruk Suzuki DT 90 utenbordsmotor


Veggen

Recommended Posts

Hadde en 115hk Johnson 2-takter og den brukte ca 1/1,1 liter per nautisk mil på marsjfart rundt 25 knop og det blir vel omtrent det samme som ditt forbruk så høres ganske normalt ut.

 

Til sammenligning bruker min 90hk Suzuki 4-takter ca 0,6 liter per nautisk mil på samme marsjfart.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Nå har jo jeg en to-takter (mercury Optimax 115HK'er 2008mod.) men ved 25 knop bruker den litt i underkant av 20 liter. At din bruker 25 liter ved 25 knop(?) høres litt mye ut synes jeg da.....

Er den innkjørt forresten?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Nå har jo jeg en to-takter (mercury Optimax 115HK'er 2008mod.)

Nå skriver jo også trådstarter (i emnetittelen) at han har en 2-takter... Suzuki DT 90 var forgjengeren til 4-takteren Suzuki DF90 som kom i 2001.

Link to post
Nå skriver jo også trådstarter (i emnetittelen) at han har en 2-takter... Suzuki DT 90 var forgjengeren til 4-takteren Suzuki DF90 som kom i 2001.

Saken var vel bare den at jeg ikke viste at "DT90" var en to-takter... Beklager.

 

Hvis det var forgjengeren til DF90 som kom i 2001 så begynner jo motoren å dra litt på årene.... Kan dette ha noe med det "høye" forbruket å gjøre?

Jeg påstår ikke at forbruket er for høyt for denne motoren.... jeg synes bare det virker som om forbruket var noe høyt sammenlignet med min... men min er jo litt nyere da...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Min 140 hk 4-takt fra 2004 bruker rundt 1,0-1,1 l/nm i 25 knop.

Det var veldig mye! Har samme motor i 2002 utgave og sort farge (Suzuki). Bruker ca. 0.7 l/nm i den farten...

 

Kanskje din båt er noe tyngre.

Har du montert motoren tilstrekkelig høyt, og trimmer den godt ut når du er i marsjfart?

Stålpropeller vil også senke forbruket litt.

Kan du evt. ha mye groe under båten?

 

Dersom det ikke er noe av dette synes jeg evt du bør få sjekket det ved neste service.

Link to post
Saken var vel bare den at jeg ikke viste at "DT90" var en to-takter... Beklager.

Ingen beklagelser er vel nødvendig :cheers: men i Suzukis DT og DF betegnelser står logisk nok T for Two og F for Four.

 

Jeg for min del kjenner ikke noe særlig godt til Suzuki DT90, men det er kanskje mye samme motoren som DT115 (?) som har vært kjent for å være en sterk/kraftig motor, men også for å være tørst.

 

Det var veldig mye! Har samme motor i 2002 utgave og sort farge (Suzuki). Bruker ca. 0.7 l/nm i den farten...

Jeg har samme erfaring som deg med DF140 Andy - ca 0,7 l/nm

Link to post
Båten er en Flipper 575, nylig bunnsmørt, motoren er 2000 modell, og har stålpropell. Trimmingen har eg ikkje heilt funne ut av enda. Forsøker meg fram... Trur nok uansett den trenger en justering. Noen som vet om noen som kan disse motorene i Bergensområdet?

Jeg tror det er ganske vesentlig at du finner ut av trimmingen før du finner ett optimalt drivstoff forbruk.

Er man litt på "jordet" når det gjelder trimming, så vil man ikke få optimalt drivstoff forbruk.

 

Hvordan man trimmer motoren kommer jo ann på hvilken båt motoren sitter på. Noen båter er trimmingsvillige og andre reagerer mindre på trim.

Min båt er ikke så voldsomt trimmingsvillig, så den lar jeg stå på ett vist punkt hele tiden hvis lasten i båten ikke er for tung, (noe den sjelden er.) og jeg holder meg under 30 knop. Over 30 knop, så må jeg tilte en del for og oppnå toppfart.

 

Motoren trimmer jeg inn KUN når jeg skal ha lavest mulig hastigeht uten at båten går ut av plan. Dette er dog meget sjeldent at dette er nødvendig for min del.

 

Andre båter er som sagt mer trimmevillige slik at man opnår større resultater når man berører powertilt-knappen. Der gjelder det nok andre "regler" for trimming enn de jeg har på min båt.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Det var veldig mye! Har samme motor i 2002 utgave og sort farge (Suzuki). Bruker ca. 0.7 l/nm i den farten...

 

Kanskje din båt er noe tyngre.

 

Båten som motoren står på er svært bred og tungrodd til å være en 20 fots daycruiser. Bredden er hele 260 cm, og med 200 liter bensin, 30 liter vann, diverse utstyr man har stappet i båten og to personer ligger nok vekten opp mot 1600 kilo. Forbruk er det samme høst som vår, så groe er nok ikke årsaken til forbruket.

 

På fullt turtall får jeg balja opp i max 31 knop med 140-hesteren. Regner med at din Skibsplast går endel fortere enn dette? Vil tro forskjellen i forbruket til din og min båt skyldes at jeg må opp i høyere turtall enn deg for å marsje på 25 knop, grunnet min båts høye vekt og tungrodde skrog. Skal uansett få tatt en komp.test ++ til vinteren, siden planen er å selge båten i løpet av 1 års tid. Vil helst at alt er OK da.

Link to post
På fullt turtall får jeg balja opp i max 31 knop med 140-hesteren. Regner med at din Skibsplast går endel fortere enn dette? Vil tro forskjellen i forbruket til din og min båt skyldes at jeg må opp i høyere turtall enn deg for å marsje på 25 knop, grunnet min båts høye vekt og tungrodde skrog.

Ja, jeg får 6-7 knop mer. Men ditt forbruk 1-1.1 l/nm tilsier full tilnærmet full throttle på denne motoren...

 

Er motoren montert høyt nok så den ikke bremser unødvendig i sjøen.

 

Oppnår du korrekt turtall under marsjfart.

 

Er propelleren den rette (rett type, størrelse/stigning, helst stål).

 

Tror ellers det er lurt av deg å sjekke at motoren er 100% ja.

Link to post

Har samme motor (Suzuki DT90) på Skipsplast 460'en min.

Men det er en 15 foter, så motoren går veldig lett på min båt.

 

Marsjer 25 knop v/knappe 3300 omd.

Og har en godt 43 på topp.

(kun målt med trykklogg så ikke helt korrekt.)

 

Forbruket vet eg ikke helt, men siden den i mitt bruk går så lett så syns eg den er helt fin.

 

Etter å ha justert motoren skikkelig,(hadde litt problemer med start og fjusking) så har den virket kjempebra og eg er godt formøyd med motoren.

 

Motoren er jo en V4 med forgasser så bruker ok mer en E-tech og Optimax.

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Har samme motor (Suzuki DT90) på Skipsplast 460'en min.

Heftig - 460 er vel ikke godkjent for mer enn 70 hk. Det blir vel omtrent som den 80 Hk Yamaha jeg har på min Skibsplast 450VS. Viser 42 til 44 knop på trykkloggen alt etter hvor mye jeg tør å trimme ut motoren, men GPS'en viser da mellom 38 og 40 knop. Båten holder seg faktisk oppe i plan helt ned til under 2500 rpm på motoren :yesnod: og ved bare ca 3000 rpm har båten 25 knop. Har ikke rukket å måle noe drivstofforbruk på denne enda. Suzuki DT90 er vel en merkbart størrre motor da vel dette er omtrent samme motor (samme blokk) som Suzuki DT115, mens min Yamaha 80 er samme blokk som 70 og 90. Hk. Jeg har bare annenhånds info på dette, men to Suzukiforhandlere jeg har snakket en del med (har jo også en Suzuki DF140) hevdet Suzuki DT90 og DT115 var ansett som kraftige motorer til 90 og 115 å være, men at de også var regnet å være litt ekstra tørste.

Link to post

Vil heller si herlig.

Båten er en drøm med den motoren, har krefter i massevis uansett hvor mange som er med. og det er det eg var ute etter.

Ikke farten akkurat selv om det er morro å kjøre fort og i blandt, når kone å barn ikke er med.

Passerer faktisk 40 knop med 4 stk ombord også..

 

DT90 og DT100 er V4 motorer som er like, mens DT 115 er R4 og ikke det samme.

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Min båt er ikke så voldsomt trimmingsvillig, så den lar jeg stå på ett vist punkt hele tiden
Så du er en av de vi ler av som sitter med baugen i luften i 7 knop? :giggle: Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Ja, jeg får 6-7 knop mer. Men ditt forbruk 1-1.1 l/nm tilsier full tilnærmet full throttle på denne motoren...

 

Er motoren montert høyt nok så den ikke bremser unødvendig i sjøen.

 

Oppnår du korrekt turtall under marsjfart.

 

Er propelleren den rette (rett type, størrelse/stigning, helst stål).

 

Har aldri sjekket propellstørrelse siden turtall virker ok. Skal sjekke hva det står på den neste gang jeg er i båten. Har alu-prop og oppnår ca.5800 rpm på max gass når jeg trimmer helt ut. Motoren er montert slik at kavitasjonsplata er i høyde med kjølen.

Link to post
Vil heller si herlig. Båten er en drøm med den motoren, har krefter i massevis uansett hvor mange som er med.

Kjenner meg igjen mht min 450VS og er enig i at det er flott å ha så mye kraftressureser at det nesten ikke merkes forskjell når man tar flere ombord.

 

DT90 og DT100 er V4 motorer som er like, mens DT 115 er R4 og ikke det samme.

OK- da har nok jeg forvekslet DT100 og DT115.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...