Jump to content

Glassfiber ubrukelig for båter ?


oslofjord

Glassfiber ubrukelig for båter ?  

139 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Har båten på land nå og den skal ut igjen på torsdagsmorgenen. Har funnet et par sår på størrelse med en 20 kroning der jeg ser inn på glassfiberen.

 

side_2.jpg

 

 

I prinsippet kan det minste knappenålshull i gelcoaten føre til en sakte død for glassfiberbåter......samtidig som som taggete undrevannsrev...og skjær venter på en anldning til å pirke hull i denne gelcoaten....helst uten at vi vet om det.

 

Hvorfor i all verden lages i fleste båter i et materiale som ikke tåler vann ??

 

Blir framtidens princeccbåter på 40-50 fot laget i rotasjonsstøpt polytelen ??

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Det er nok en grunn til at glassfiber er mest brukt: Fordi det er enkelt, billig og det fungerer.

 

Om det kommer et annet materiale fremover: Ja, vel det gjenstår å se...

 

Strengt tatt tåler hverken metall, tre eller sandwich vannet bedre om det trekker gjennom det ytre laget og forblir der. Alt forvitrer.

 

Tror vi alle må sette båtene våre på land jeg, og heller kjøre biler som heller ikke tåler salt...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg tvile ikke på at det et vanskelig fag å lage gode glassfiberbåter.....delvis fordi materialet i utgagspunktet for en amatør kan synes lite egnet til formålet.

 

Ellers forundrer det meg at ikke alle nye glassfiberbåter har beskyttende metalllist langs baugen/kjølen slik som vel var mer vanlig før.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Du tar fullstendig feil! Hvor har du det fra at glassfiber ikke tåler vann? Problemet er derimot gelcoaten som slipper vann inn, men ikke slipper vann blandet med kjemikalier ut igjen! Og selv det er i all hovedsak et kosmetisk problem. Selv en båt som er hardt angrepet av såkalt plastpest kan fortsatt brukes i kanskje 10-20 år til uten at den er farlig svekket! En båt i tre, stål eller aluminium som var tilsvarende utsatt for sine fiender (råte/korrosjon) vil nok gå til bunns lenge før glassfiberbåten. Men det er klart, de som tjener store penger på båtfolks pestskrekk fyrer gjerne oppunder med hvor farlig dette er.......

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Et kutt eller oppskrablet bunn eller andre småskader under vannlinjen har ingen betydning. Høres jo nesten ut som om båten er kondemnert på et lite rift på størrelse med ei tånegl. De fleste båter blir vel tatt på land i vinterperioden, og blir vel liggende og tørke til vårens utsetting. Har båt på hytta som er 30-35 år gammel i glassfiber. Bunnen er vel nesten skrapt tom for gelcoat, pluss fullt av skraper og sår langt inn i margen, men den er nå helt oppegående ennå, og vil vel fremdeles være det i mange år.

Link to post

Den som finner opp en støpeprosess og gigantiak støpemaskin som spytter 40 fots kvalitetsskrog i plast nesten i samme tempo som man i dag støper legoklosser vil ikke bare gi almuen bekymringsløse billige bobåter men også selv bli styrtrik mens resten av båtbransjen mimrer om glassfiberens fortreffelighet.

 

Naturligvis blir det ikke vanlig plast, men det hitill ukjente "polykarbonylat".

 

At det ihvertfall blir et kappløp om å finne arvtageren etter glassfiber som materiale er jeg sikker på. Og da blir mange båtprodusenter like skeptiske til alternativer til glassfiber som norske treskifabrikanter var da netopp glassfiber ble lansert som skimateriale på 70 tallet.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Dette fantastike hypotetiske framtidsmaterialet har en realtivt hard overflate som likevel retter ut "bulker" av seg selv tilsvarende slik en svamp vil finne tilbake til oprinnelig fasong.

 

Hvis det blir hull i skroget med vanngjennomtrengning e det bare å dytte inn en tetteklump til man er i land å kan reparere permanent med 82 graders varmebehandling.

 

dette hypotetiske stoffet blir gradvis herdet av saltvann slik at det med årene får bedre egenskaper.

 

At det er støtabsorberende når skroget slår mot bølger er heller ingen ulempe ved dette hypotetiske stoff som også er mye lettere en polytelen.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Artig at 17 personer hitill har krysset av på at : "Omsorg og kjærlighet for et glassfiberskrog uten hakk er en del av båtlivet"

 

Er det slik at glassfiberreparasjon og polering er en viktig positiv del av plastbåtkulturen slik tre, skraping og lakering er viktig for trebåkulturen ?.....det er paradoksalt fordi glassfiberen da den kom jo skulle være et moderne materiale med minst mulig vedlikehold.

Link to post
dette hypotetiske stoffet blir gradvis herdet av saltvann slik at det med årene får bedre egenskaper.

Eller at det herder videre til at det tilslutt blir så sprøtt at det forvitrer helt av se selv...  :confused:

 

(slik som f.eks polycarbonat har en tendens til å gjøre) 

 

 

 

Nei, glassfiberarmert polyester er vel slett ikke det perfekte materialet - men har likevel mange fordeler etter min mening. 

 

Og uansett materiale, blir det feil brukt så blir resultatet dårlig uansett.... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
......

båter produsert i plastbøttestoff kan ikke rangeres, de er bygd i et lite egnet og alt for tungt materiale.

 

Vekt på 250 kilo er vel ikke så ille for en 430 cm lang båt i "plastbøttestoff" som du kaller det ? (Men pen er den vel ikke.)

 

http://www.alboats.no/default.asp?nid=175&lid=1

 

AL%20430%20i%20kjempedriv2.JPG

Med%20puter.JPG

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Et kutt eller oppskrablet bunn eller andre småskader under vannlinjen har ingen betydning. ......

 

I en annen tråd skrives det at det er "fare for delaminiering" hvis sår inn til glassfiber.......er dette bare svada ? Er det slik at dette fantastiske glassfibermaterialet ikke kan delaminere ved vannintrengning ???

 

Er det slik at glassfiber tross åpenbare svakheter er blitt en "hellig ku" for båtfolket.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Ja....og jeg har desverre blitt tvunget til å bli en ganske erfaren gelcoatreperatør fordi "størfangeren" (gelcoaten på kjølen) er omtrent like solid som et eggeskall.

Hvis skrogoverflaten var mer solid kunne jeg heller konsentrert meg om båtlivets gleder.

 

Når jeg ser den fine blankpolerte båten i Rubys profilbilde slår det meg at han antagelig hadde våget seg mer inn på småøyer i grumsete farvann hvis båten under vannlinjen hadde vært like solid som de svarte solide volvobilstøtfangerne fra 80 tallet.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...