Jump to content

Glassfiber ubrukelig for båter ?


oslofjord

Glassfiber ubrukelig for båter ?  

139 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hvorfor da alt dette maset fra bedreviterne om denne "hellige" gelcoaten på tykkelse med et eggeskal for en hver pris må holdes intakt ??

 

Jeg får jo dårlig samvittighet for det minste syn av glassfiber og fikser småsår nesten hver vår......

Enten må du sørge for å unngå alle disse småsårene, eller slutte å høre på alle bedreviterne. Det finnes utallige eksempler på 30+ år gamle båter full av sår og hull i gelcoaten, men som flyter og gjør nytten sin fortsatt.

 

Men gelcoatreparasjoner er jo svært så lett å gjøre selv da. Og ingenting er vedlikeholdsfritt. I hvert fall inntil verden har sett det nye supermaterialet ditt, "polycarbonylat".

 

Forresten, hva vet salt om hvor Ruby ferdes? Eller om Ruby har opptil flere småsår under vannlinjen som eieren ikke mister nattesøvnen eller gleden ved båtlivet av......

Redigert av Ruby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor kommer det fra at glassfiberforsterketpolyester ikke tåler vann? For noe sprøyt...

 

Det at glassfiber ikke tåler vann kom feks. i dag kl 1131 i tråden "Sår under vannlinjen, to dager på land, vente eller gjøre nå?" :

........ Har sendt bilder med prisforespørsler til ulike verksted.

Fikk ett svar om at det var umulig å gi pris på grunn av fare for delaminiering.........

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det at glassfiber ikke tåler vann kom feks. i dag kl 1131 i tråden "Sår under vannlinjen, to dager på land, vente eller gjøre nå?" :

....og fordi ett verksted som kun har sett et bilde av skaden og trekker frem fare for delaminering, så konkluderer du med at "glassfiber tåler ikke vann"...?

Link to post
Share on other sites

Har jobbet så tett med støpere av plastbåter og blitt "konfirmert" ettertrykkelig angående hva glassfiberbåter tåler. Glassfiber tåler vann. Det som ikke tåler vann er skadet glassfiber - det kan trekke vann og delaminere.

 

Ikke bland dette sammen!

 

P.S. Jeg har borret i en skrogside som hadde ligget under sjøvann i mer enn 5 år. Den var helt i orden. Ingen fukt eller andre skader. Deler av denne skrogsiden ble faktisk brukt om igjen til produksjon av innvendige avstivere o.l.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

......Glassfiber tåler vann. Det som ikke tåler vann er skadet glassfiber - det kan trekke vann og delaminere.

 

Ikke bland dette sammen!

 

Greit jeg skal prøve å holde tunga rett i munnen altså....tåler glassfiberen i båten min vann i dette øyeblikk og også om jeg skraper av gelcoaten med neglen.........men hvis jeg dulter borti et skjær slik at glassfiberen blir skadet kan den trekke vann og delaminere.

 

Med andre ord kan båten langsomt gå i oppløsnikng hvis jeg får et lite sår i båten som inkluderer skade på glassfiberen. Har jeg forstått riktig ??

Link to post
Share on other sites

Du salt. Du generaliserer.

Å bruke begrepet glassfiber slik blir som å gå inn på bensistasjonen og si at du skal ha en liter olje til bilen din.

Uten å spesifisere om det er motorolje, gearolje hydraulikkolje eller frityrolje for den saks skyld.

Dette er et enormt felt.

Fibrene kan variere fra billig e-glass via aramider, karbon og annet til grafitt.

Matrisen kan være alt fra billig ortopolyester til epoksykvaliteter. Og en bråte undervarianter.

Det finnes en haug med måter å bygge på. Håndopplegging, sprøyting, pre-preg, bagging, injisering, autoklave, scrimp og alt mulig annet i mellom.

 

Et skrog av epoksy og karbon, injisert og autoklavet vil ha en teoretisk levetid på 10000 år.

Slike skrog blir nesten uten unntak levert med resirkuleringsklausul.

 

Et skrog bygget på aller billigste vis vil ha en levetid på iallefall 200 år.

Det som i 99% av tilfellene tar livet av dem er finer. Innlaminert finer, og balsa, er en tikkende bombe. reduserer levetiden til 20-30 år.

Det står snart folk i annethvert naust bortimellom og fjerner råtten finer.

 

Båten min er bygget helt uten bruk av innlaminert treverk av noe slag. Den blir derfor svært gammel.

Link to post
Share on other sites

Med andre ord kan båten langsomt gå i oppløsnikng hvis jeg får et lite sår i båten som inkluderer skade på glassfiberen. Har jeg forstått riktig ??

 

I teorien, ja. Skade i glassfiberen som pga belastninger øker i omfang og som ligger i vann, kan resultere i delaminering og kostbare og vanskelige reparasjoner. Spesielt om du setter opp båten om vinteren slik at inntrengt vann fryser og delaminerer videre.

 

Men et lite sår som ikke blir større av belastninger er det bare å tette igjen, såfremt glassfiberen ikke er skadet.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Tranen2

 

Hva er tidsaspektet for vann inn og ut av skadede fiberlag ?

 

Hvis man får en skikkelig skade uten å få hull tvers igjennom: Er det da avgjørende å få båten på land etter fem minutter kontra noen timer, eller i hvertfall få den på land i løpet av dagen å ikke vente til neste dag eller neste uke eller neste år ??

Med andre ord er spørsmålet om man øyeblikkelig bør ta en pause i båtsesongen å få den på land for inspeksjon og reperasjon på timen hvis man merker et skikkelig dunk i skroget eller om kan ha is i magen til feks. etter ferien ? (Tenker da ikke på småsår om umerkelig dukker opp i løpet av sommeren.)

 

Tilsvarende er spørsmålet hvor raskt skroget blir tømt for vann når det er på land...noen snakker om dager mens andre om måneder. Er tørketiden bestemt av om båten har ligget 5 minutter eller 5 måneder i vannet ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tranen2

 

Hva er tidsaspektet for vann inn og ut av skadede fiberlag ?

 

Vann inn skjer raskt - vann ut; laaang tid. Men skadet fiberlag kan ikke fikses, det bå FJÆRNES!

 

 

Hvis man får en skikkelig skade uten å få hull tvers igjennom: Er det da avgjørende å få båten på land etter fem minutter kontra noen timer, eller i hvertfall få den på land i løpet av dagen å ikke vente til neste dag eller neste uke eller neste år ??

Med andre ord er spørsmålet om man øyeblikkelig bør ta en pause i båtsesongen å få den på land for inspeksjon og reperasjon på timen hvis man merker et skikkelig dunk i skroget eller om kan ha is i magen til feks. etter ferien ? (Tenker da ikke på småsår om umerkelig dukker opp i løpet av sommeren.)

 

Får du en knall slik at glassfiberen flises opp/knuses så skjer vanninntrengningene på minutter. Spiller ingen rolle når den taes opp, men skaden utvikler seg pga belastninger ved fortsatt bruk av båten

 

 

Tilsvarende er spørsmålet hvor raskt skroget blir tømt for vann når det er på land...noen snakker om dager mens andre om måneder. Er tørketiden bestemt av om båten har ligget 5 minutter eller 5 måneder i vannet ?

 

Tørketiden på land er irrelevant da skadet glassfiber skal FJÆRNES. Når all ødelagt glassfiber er fjærnet og det er bare frisk glassfiber igjen er det bare å pusse ned, rengjøre og reparer.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Men jeg har da lest om mange som snakker om tørketid, varmeovn og så videre for å tørke ut.

Verkstedet jeg snakket med skulle måle fuktigheten og sette på tørkeovn om nødvendig.

Dette er bare tull det da om reperasjonen gjøres skikkelig?

 

Det er min skade det er bildet av i starten av tråden.

Etter det som sies her så hadde jeg ikke trengt å gjøre noe som helst med skadene denne sommeren, bare hatt båten på vannet i vinter og tatt det om et år eller to når jeg skulle stoffe båten på nytt.

Og jeg som nesten ikke fikk sove :-)

Link to post
Share on other sites

Ok, et innlegg i min tråd om skadene gir tranen2 forsåvidt svar på hvorfor skaden bør utbedres:

 

Måten glassfiber "trekker vann på" er når en skade ikke blir reparert og skrogets belastninger utvider skaden, da blir den sørre og større - og om en setter en båt med en slik skade ureparert på land slik at frosten får sprenge videre, ja, da er vi i gang..... Det koster penger!
Link to post
Share on other sites

Og så er det hydraulisk sprenging.

Vann får trenge inn der laminatet er ødelagt.

Båten får ett slag av en sjø, og skaden brer seg.

Poenget er at det holder med en kjapp sparkling for å gjennomføre ferien, og så utbedre skaden skikkelig når anledningen gir seg.

 

Som nevnt av andre.

Fjern alt skadet laminat, så er det tørt og greit og kan repareres på direkten.

Link to post
Share on other sites

Vi har en mer enn tretti år gammel robåt. Den har aldri blitt behandlet pent, blitt slept over steiner og slått mot svabergene utallige ganger. Det har alltid vært en skikkelig bruksbåt, og ingen har noen gang tenkt tanken på å sparkle noen som helst på den etter at min far støpte den selv en gang på midten av 70-tallet. Det er vel knapt nok gelcoat igjen fremme under kjølen. Men den henger like godt sammen ennå og kommer nok til å vare i minst tretti år til :smash:

 

PS: Er det noen som noen gang har sett en glassfibertank med gelcoat?

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Vi har en mer enn tretti år gammel robåt. Den har aldri blitt behandlet pent

 

Ja så har vi disse spreke 100 åringene som har røkt sigar hele livet..............at det finnes herpa båter som flyter er vel ikke bevis på at det er lurt å dra glassfiberbåter inn i fjæresteinene som om de var Pioner-båter.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På et ilandføringsanlegg for gass jeg jobbet på for noen år siden så jeg at hovelinjen for gasstransport var støpt i glassfiber UTEN ytterdekke/maling/toppcoat. Disse rørene som var ca 1m i diameter lå side om side rett i grusen ubehandlet. Det er 12 år siden. Har ikke hørt om noen gasslekkasje enda....

 

Forklaringen på at det ikke var utvendig behandling var at evt sprekker i malingen/gelcoten genererte svake punkt/soner.

 

Bare et apropos.....

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Men jeg har da lest om mange som snakker om tørketid, varmeovn og så videre for å tørke ut.

Verkstedet jeg snakket med skulle måle fuktigheten og sette på tørkeovn om nødvendig.

Dette er bare tull det da om reperasjonen gjøres skikkelig?

Varmeovn: Reparatøren er usikker på om han har fått fjærnet all ødelagt laminat

Fuktmåling: Reparatøren forsikrer seg om at all fukt og derved også all ødelagt laminat er fjærnet

Ikke tull, men en god kontroll!

 

Det er min skade det er bildet av i starten av tråden.

Etter det som sies her så hadde jeg ikke trengt å gjøre noe som helst med skadene denne sommeren, bare hatt båten på vannet i vinter og tatt det om et år eller to når jeg skulle stoffe båten på nytt.

Og jeg som nesten ikke fikk sove :-)

Sov trygt, pass heller på evt skroggjennomføringer, kraner og slangeklemmer!

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

På et ilandføringsanlegg for gass jeg jobbet på for noen år siden så jeg at hovelinjen for gasstransport var støpt i glassfiber UTEN ytterdekke/maling/toppcoat.

 

Forskjellen her er at disse rørene er laget av epoxy, ikke polyester! Og epoxy er så tett i seg selv at gelcoat ikke ville hatt noen som helst funksjon...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hvordan reparerer man polykarbonat? Kan det sveises, eller må det limes?

 

Finnes noen spesialprodukter på markedet traust

Plastkompaniet (liming av akryl og polycarbonat)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...