oslofjord Startet 11.August.2009 Link til dette innlegget Startet 11.August.2009 (redigert) Har båten på land nå og den skal ut igjen på torsdagsmorgenen. Har funnet et par sår på størrelse med en 20 kroning der jeg ser inn på glassfiberen. I prinsippet kan det minste knappenålshull i gelcoaten føre til en sakte død for glassfiberbåter......samtidig som som taggete undrevannsrev...og skjær venter på en anldning til å pirke hull i denne gelcoaten....helst uten at vi vet om det. Hvorfor i all verden lages i fleste båter i et materiale som ikke tåler vann ?? Blir framtidens princeccbåter på 40-50 fot laget i rotasjonsstøpt polytelen ?? Redigert 11.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Glassfiber er ikke ubrukelig for båter, Salts poller derimot......................................er absolutt "a waste of time" Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Det er nok en grunn til at glassfiber er mest brukt: Fordi det er enkelt, billig og det fungerer. Om det kommer et annet materiale fremover: Ja, vel det gjenstår å se... Strengt tatt tåler hverken metall, tre eller sandwich vannet bedre om det trekker gjennom det ytre laget og forblir der. Alt forvitrer. Tror vi alle må sette båtene våre på land jeg, og heller kjøre biler som heller ikke tåler salt... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
sodne Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Hvis salt en dag, bygger en grp båt, (glassfiberen er armeringen i kompositten som brukes til å lage båten,) altså hele prossesen. Bygger plugg, deretter form også flere støp. Så ville han/hun nok hatt litt mer respekt for faget enn det som vises her. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
oslofjord Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 (redigert) Jeg tvile ikke på at det et vanskelig fag å lage gode glassfiberbåter.....delvis fordi materialet i utgagspunktet for en amatør kan synes lite egnet til formålet. Ellers forundrer det meg at ikke alle nye glassfiberbåter har beskyttende metalllist langs baugen/kjølen slik som vel var mer vanlig før. Redigert 11.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Dette tror jeg du vet særdeles lite om. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 (redigert) Jeg vet nesten intet om dette tema.....men jeg vet ihvertfall at et lite kutt/sår i båten under vannlinjen kan bety trøbbel.....eller tar jeg feil ? Redigert 11.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Du tar feil. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Du tar fullstendig feil! Hvor har du det fra at glassfiber ikke tåler vann? Problemet er derimot gelcoaten som slipper vann inn, men ikke slipper vann blandet med kjemikalier ut igjen! Og selv det er i all hovedsak et kosmetisk problem. Selv en båt som er hardt angrepet av såkalt plastpest kan fortsatt brukes i kanskje 10-20 år til uten at den er farlig svekket! En båt i tre, stål eller aluminium som var tilsvarende utsatt for sine fiender (råte/korrosjon) vil nok gå til bunns lenge før glassfiberbåten. Men det er klart, de som tjener store penger på båtfolks pestskrekk fyrer gjerne oppunder med hvor farlig dette er....... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Et kutt eller oppskrablet bunn eller andre småskader under vannlinjen har ingen betydning. Høres jo nesten ut som om båten er kondemnert på et lite rift på størrelse med ei tånegl. De fleste båter blir vel tatt på land i vinterperioden, og blir vel liggende og tørke til vårens utsetting. Har båt på hytta som er 30-35 år gammel i glassfiber. Bunnen er vel nesten skrapt tom for gelcoat, pluss fullt av skraper og sår langt inn i margen, men den er nå helt oppegående ennå, og vil vel fremdeles være det i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 (redigert) Hvorfor da alt dette maset fra bedreviterne om denne "hellige" gelcoaten på tykkelse med et eggeskal for en hver pris må holdes intakt ?? Jeg får jo dårlig samvittighet for det minste syn av glassfiber og fikser småsår nesten hver vår...... Redigert 11.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Fordi de vet ikke bedre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
oslofjord Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 (redigert) Den som finner opp en støpeprosess og gigantiak støpemaskin som spytter 40 fots kvalitetsskrog i plast nesten i samme tempo som man i dag støper legoklosser vil ikke bare gi almuen bekymringsløse billige bobåter men også selv bli styrtrik mens resten av båtbransjen mimrer om glassfiberens fortreffelighet. Naturligvis blir det ikke vanlig plast, men det hitill ukjente "polykarbonylat". At det ihvertfall blir et kappløp om å finne arvtageren etter glassfiber som materiale er jeg sikker på. Og da blir mange båtprodusenter like skeptiske til alternativer til glassfiber som norske treskifabrikanter var da netopp glassfiber ble lansert som skimateriale på 70 tallet. Redigert 11.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 hvordan reparerer man polykarbonat? Kan det sveises, eller må det limes? En annen ting, polykarnoat tåler ikke løsemidler som aceton eller lynol, den sprekker opp av det. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 (redigert) Dette fantastike hypotetiske framtidsmaterialet har en realtivt hard overflate som likevel retter ut "bulker" av seg selv tilsvarende slik en svamp vil finne tilbake til oprinnelig fasong. Hvis det blir hull i skroget med vanngjennomtrengning e det bare å dytte inn en tetteklump til man er i land å kan reparere permanent med 82 graders varmebehandling. dette hypotetiske stoffet blir gradvis herdet av saltvann slik at det med årene får bedre egenskaper. At det er støtabsorberende når skroget slår mot bølger er heller ingen ulempe ved dette hypotetiske stoff som også er mye lettere en polytelen. Redigert 11.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Blir nok ikke et plaststoff, men kanskje de nye biodynamisk dyrkede nano-karbonrørstrukturene.. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Artig at 17 personer hitill har krysset av på at : "Omsorg og kjærlighet for et glassfiberskrog uten hakk er en del av båtlivet" Er det slik at glassfiberreparasjon og polering er en viktig positiv del av plastbåtkulturen slik tre, skraping og lakering er viktig for trebåkulturen ?.....det er paradoksalt fordi glassfiberen da den kom jo skulle være et moderne materiale med minst mulig vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 dette hypotetiske stoffet blir gradvis herdet av saltvann slik at det med årene får bedre egenskaper. Eller at det herder videre til at det tilslutt blir så sprøtt at det forvitrer helt av se selv... (slik som f.eks polycarbonat har en tendens til å gjøre) Nei, glassfiberarmert polyester er vel slett ikke det perfekte materialet - men har likevel mange fordeler etter min mening. Og uansett materiale, blir det feil brukt så blir resultatet dårlig uansett.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pete Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 enda en poll som ikke kan besvares pga manglende alternativ i siste spørsmål- båter produsert i plastbøttestoff kan ikke rangeres, de er bygd i et lite egnet og alt for tungt materiale. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 (redigert) ......båter produsert i plastbøttestoff kan ikke rangeres, de er bygd i et lite egnet og alt for tungt materiale. Vekt på 250 kilo er vel ikke så ille for en 430 cm lang båt i "plastbøttestoff" som du kaller det ? (Men pen er den vel ikke.) http://www.alboats.no/default.asp?nid=175&lid=1 Redigert 12.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 du tok ikke poenget. Pollen er umulig å svare på da det er et manglende alternativ i siste spørsmål. Man tvinges til å velge en plastbøttebåt, sett opp et alternativ f.eks vet ikke slik at det er mulig å svare på de øvrige spørsmålene. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 (redigert) Et kutt eller oppskrablet bunn eller andre småskader under vannlinjen har ingen betydning. ...... I en annen tråd skrives det at det er "fare for delaminiering" hvis sår inn til glassfiber.......er dette bare svada ? Er det slik at dette fantastiske glassfibermaterialet ikke kan delaminere ved vannintrengning ??? Er det slik at glassfiber tross åpenbare svakheter er blitt en "hellig ku" for båtfolket. Redigert 12.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Bortkastet tid dette her, men litt morsomt også.... Har salt båt forresten? Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 (redigert) Ja....og jeg har desverre blitt tvunget til å bli en ganske erfaren gelcoatreperatør fordi "størfangeren" (gelcoaten på kjølen) er omtrent like solid som et eggeskall. Hvis skrogoverflaten var mer solid kunne jeg heller konsentrert meg om båtlivets gleder. Når jeg ser den fine blankpolerte båten i Rubys profilbilde slår det meg at han antagelig hadde våget seg mer inn på småøyer i grumsete farvann hvis båten under vannlinjen hadde vært like solid som de svarte solide volvobilstøtfangerne fra 80 tallet. Redigert 12.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.