bruce Startet 12.August.2009 Link til dette innlegget Startet 12.August.2009 Hei! Jeg har en eldre Autohelm 2000 autopilot. (til seilbåt/rorkult) som fulgte med en båt jeg har kjøpt brukt. Autopiloten virker ikke som den skal. Ved lav hastighet virker det som den holder kursen greit. Når hastigheten for motor økes til ca 3 knop, styrer båten mer og mer mot styrbord. Til slutt går alarmen på autopiloten for å signalisere at den ikke klarer å holde kursen. Vridningen på propellen i båten gjør at rorkulten vil styre mot styrbord. Dette blir kraftigere jo raskere jeg kjører. Er det denne kraften som gjør at autopiloten gir opp? er autopiloten for svak til båten? Båten veier ca 4 tonn. Noen forslag på hva som er feil, og hva jeg kan gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Er den festet langt nok ute? Er det slik at du kan kjøre den ut og inn i standby? Sitér dette innlegget Link to post
Baardson Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Sjekk at det ikke er montert elektrisk utstyr som kan forstyrre kompasset i Autohelme'n (magnetfelt). Husker min far hadde samme problemer. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Last ned manualen og sjekk at autopiloten har riktige kontrollparametre. F.eks. er det en parameter som kompenserer for at jordmagnetfeltet ikke er horisontalt nær polene (les: i Norge). Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Hviklen type båt, hvor stor? Sitér dette innlegget Link to post
bruce Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Takk for alle svar. Kontrollpaprametre skal jeg sjekke. Jeg tror ikke det er noe iveien med kompasset. Autopiloten gir jo klar beskjed når jeg kommer ut av kurs. Det er heller ikke noe problem med at festet er for langt ute. Jeg får styrt båten dit jeg vil ved å sette autopiloten i standby og trykke på pluss/minus. Båten er en HR 29. Sitér dette innlegget Link to post
Shabby Chick Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Vet ikke om dette er relevant for deg, men jeg har samme type autopilot og ha opplevd at bryteren som bestemmer om autopiloten er montert på babord eller styrbord side ikke er helt sammarbeidsvillig. Plutselig kan autopiloten svinge motsatt vei av den den skal gjøre for å holde kursen. Mistenker at dette er på grunn av fuktighet i elektronikken. Når dette skjer opplever jeg at når jeg trykker på +1 knappen i standby så vil stangen som er festet i rorkulten gå innover i det ene øyeblikket og utover i det neste... Veldig frustrerende... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Hvor er kontrollenheten plassert? Hva er på baksiden - inne i båten? Skru løs kontrollenheten og hold den midlertidig at annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
bruce Svart 12.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Hvor er kontrollenheten plassert?Hva er på baksiden - inne i båten? Skru løs kontrollenheten og hold den midlertidig at annet sted. Heisann! Nå lurer jeg på om du er inne på noe! Sitter kompasset i styreenheten? På baksiden av veggen har jeg en hylle. I denne hylla ligger en lommelykt med batterier... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Hvor er kontrollenheten plassert? Det er ikke noen kontrollenhet til den der. Alt er i samme boksen. Piloten er identisk med Raymarine 2000. De tåler ikke regn. Det er sannsynligvis fukt i den. Skru den opp og spray med elektronikkspray. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 AH2000 har kontrollenhet mens ST2000 har det ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Autohelm har aldri laget noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 AH2000 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Jeg vet ikke om jeg har problemer med antall teskjeer eller størrelsen på dem, men jeg synes så tydelig at det står i første innlegget at det er snakk om en Autohelm rorkultpilot. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Høres ut som det er en ST2000, den er for båter opp til 4500kg og den tåler regn. Helt værbestandig iflg. produsent. Har maken selv og den fungerer helt greit, men de er følsomme for andre elektriske "duppeditter" i nærheten. Hadde ST 1000 i min forrige båt, der hadde jeg samme problem som du nevner. Der fulgte jeg manualen.....kjørte 3 runder med ca 75m i diameter i 3-4 knop fart i "stand by" og problemet var løst- ST1000 og ST2000 er identiske, men sistnevnte er kraftigere. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Helt værbestandig iflg. produsent. Tåler ikke regn iflg. bruker. Har min i en plastpose når det regner. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Da er det nok en defekt pakning et eller annet sted på din Mulligan. Min har vært gjennom våt mange ganger uten problemer med fukt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 (redigert) Nuh. Jeg har hatt den på det derre jordet i Moss flere ganger. Fant så ut at en boks elektronikkspray var mye billigere og like effektivt. Nok om det. Jeg tror fremdeles det er fukt i autopiloten til trådstarter. Oppførselen er kjent. Hva viser den forresten i displayet? Redigert 12.August.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Sikkert ikke dumt å spraye litt uansett Som sagt så er jeg veldig fornøyd med min ST 2000, heldigvis så tok jeg med min fjernkontroll fra forrige båt. Greit å sitte under sprayhooden med fernkontrollen i ruskevær Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Jeg vet ikke om jeg har problemer med antall teskjeer eller størrelsen på dem, men jeg synes så tydelig at det står i første innlegget at det er snakk om en Autohelm rorkultpilot. Jeg har nettopp skiftet ut min Autohelm 2000 rorkultpilot. Den har fungert uten problem ombord i 17 år, nå har den fått et nytt liv i en annen båt i havna. Så typen finns. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mulligan Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Såvidt jeg har fått med meg er det en rorkultpilot vi diskuterer. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 12.August.2009 Link til dette innlegget Svart 12.August.2009 Hei, har samme autopilpt selv. Det er som sagt viktig at det ikke ligger noe magnetisk ved siden av. I tillegg så må du prøve deg litt frem med den vriknappen som bestemmer utslaget. Står den helt til den ene siden har også min båt en tendens til å ikke holde kursen. Med riktig instilling går den rett som ingen annen autopilot. Jeg fikk fuktighet i min i sommer og da var den helt ute og tura. Den gikk ikke på engang. Den skal i utgangspunktet være vantett men var altså ikke det. Fungerte bra igjen etter en god tørk. Hva slags elektronikkspray er det dere sikter til? Kan CRC 6-66 være brukanes? Sitér dette innlegget Link to post
bruce Svart 13.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 AH2000 Dette er en slik autopilot jeg har, og den har egen styreenhet med innebygd kompass. Jeg har stor tro på at problemet løser seg så snart jeg fjerner magnetiske gjenstander som ligger på hylla inni båten. Hvis ikke, skal jeg åpne enheten og se etter fukt. Takk for alle råd! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 AH2000 har kontrollenhet mens ST2000 har det ikke... Autohelm har aldri laget noe slikt. AH2000 Jeg vet ikke om jeg har problemer med antall teskjeer eller størrelsen på dem, men jeg synes så tydelig at det står i første innlegget at det er snakk om en Autohelm rorkultpilot. Dette er en slik autopilot jeg har Her er det ingen annen konklusjon som kan trekkes enn at du er i besittelse av en autopilot som ikke eksisterer. Gratulerer! Den må være sjelden... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
arkmarin Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Såvidt jeg har fått med meg er det en rorkultpilot vi diskuterer. Det er riktig, Autohelm 2000 for rorkult, som diskuteres i denne tråden. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.