Jump to content

VP AQ 225 V8 stopper ved høyt turtall


slars1

Recommended Posts

Hei

 

Min volvo penta v8 (GM 350) stopper hvis en gir litt gass f eks opptil 2000-3000 omdreinger og så direkte til fri, gjelder også revers. Dette gjør det helt håpløst å få lagt til i havner osv

 

I det siste har den også blitt værre med at den også har begynnt og fuske, jeg fant en løs ledning på choken som ikke var koblet til noe og fjernet denne, er det mulig at choken står på fullt?, men hvordan sjekke dette - har ikke noe knapp eller lign. til choke

 

Noen som vet hva dette kan være

 

Hilsen

Stian

Link to post
Share on other sites

Strømtilførselen til choken skal sørge for at bimetallfjæra i choken blir hurtigere varm. Når den er varm åpner den choken.

Dersom du kjører på for kald motor, eller uten elektrisk varming på choke eller med en automatchoke som ikke virker, vil du i de fleste tilfeller kjøre med mer eller mindre choke hele tiden. Og, dersom du gjør det, vil motoren være enda mer tørst enn vanlig. Men siden dette er en motor som enkelte ganger kan oppfattes som noe tørst, så kan vi si det slik at med OK automatchoke så kan du spare litt drivstoff.

 

Feil med automatchoken fører til for feit blanding, og dette kan selvfølgelig gi problematisk tomgang. Når motoren stopper ved brått turtallsfall fra 2-3000 omr til tomgang, er min erfaring at dette skyldes slitte (ikke justerte) stifter eller annen feil som gir for lav tenning. Men min erfaring er fra amerikanske biler, så på VP's V8 kan det forsåvidt være noe annet. Dersom motoren har vakumregulert fortenning, ville jeg i alle fall først sett på stiftåpningen. For lav åpning (som kommer av slitt stift) gir i alle fall dette symptomet.

Dersom du har tilgang til en stroboskoplampe ville jeg startet med å sjekke tenningspunktet. Dersom dette er feil, ville jeg sett etter grunn for dette, for eksempel feil stiftåpning.

 

:-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

Fredriksens beskrivelse av chokens virkemåte tiltredes. Når det gjekder stiftåpningen, er det ofte slik at den blir større jo mer slitt stiften blir. Dette skal imidlertid ikke behøve å føre til stopp på tomgang, kun litt stygg gange. Uansett er det viktig å sjekke stift for hakk og spor, og justere denne rett, som regel 0,45 mm, sjekk dette i manual. Fortenningen bør også være korrekt, dette som et utgangspunkt for justering og sjekk av forgasser.

 

Du sier at motoren stopper ved brått turtallsfall. Får du den til å gå på tomgang i det hele tatt?

 

Hvis ikke, har dette garantert med enter choke å gjøre, tett forgasser eller at den suger falsk luft gjennom dårlige pakninger eller dårlig tilskrudd forgasser til manifold. Helt elementært er det selvsagt at tomgangskruen er justert.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Når det gjekder stiftåpningen, er det ofte slik at den blir større jo mer slitt stiften blir.

Egentlig unødvendig kommentar fra meg, det blir mest for "pirkingens" skyld:

 

Stiften som GM benytter har en "fot" eller "labb" som sleper på den 8-kantige knastakslingen i midten. Ved normal slitasje blir denne pent og rolig slitt litt ned, og vil da gi for lavt "løft" fra den faste delen av stiften. Da blir stiftåpningen (på fult utslag) for liten, og den starter åpningen senere enn da den var ny og ny-justert. Denne stitasjen og dermed endringen unngikk man da man gikk over til magnetiske givere /"brytere" eller til optiske brytere som ikke åpnes av knastakslingen.

Jeg vet ikke om din motor har disse mekaniske stifter, men ganske mange av VP's 8-ttere har de.

 

Ellers støtter jeg alt det Marna skriver om vakuum-lekasjer etc.   :rolleyes: :rolleyes:

 

:-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

Egentlig unødvendig kommentar fra meg, det blir mest for "pirkingens" skyld:

 

Stiften som GM benytter har en "fot" eller "labb" som sleper på den 8-kantige knastakslingen i midten. Ved normal slitasje blir denne pent og rolig slitt litt ned, og vil da gi for lavt "løft" fra den faste delen av stiften. Da blir stiftåpningen (på fult utslag) for liten, og den starter åpningen senere enn da den var ny og ny-justert. Denne stitasjen og dermed endringen unngikk man da man gikk over til magnetiske givere /"brytere" eller til optiske brytere som ikke åpnes av knastakslingen.

Jeg vet ikke om din motor har disse mekaniske stifter, men ganske mange av VP's 8-ttere har de.

 

Ellers støtter jeg alt det Marna skriver om vakuum-lekasjer etc.   :rolleyes: :rolleyes:

 

:-) fredriksen

Beste Fredriksen, jeg er i grunnen glad i litt pirk, og gir deg selvsagt rett i din lille utlegning. Jeg tenkte litt feil et øyeblikk, og ofte er det nettopp de små tilsynelatende enkle ting som gjør utslaget.

 

Jeg vil for ordens skyld også legge til at mine erfaringer med 8-sylindrige motorer er å betrakte som ikkeeksisterende. Marginene er sikkert mindre her enn på en 4-sylindrig motor. Så la meg komme med et spørsmål: Hva mener du er forklaringen på at Slars1 sin motor eventuelt stopper ved brå turtallsnedgang grunnet for liten stiftåpning?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Marna - ja jeg får den til å gå på tomgang, men den går urent, men når den står ikke står i gir så kan jeg gi den gass og så sette den tilbake til midten uten problemer (Fri)

 

Men når den står i gir og jeg gir en kjapp kass fremmover feks. og direkte til fri så stopper den?

 

 

S

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo litt gjetning, men jeg vil anta følgende:

 

Og en liten teknisk forklaring på gjetningen:

Ved å gi en kjapp gass fra tomgang når den står i gir (stor åpning av gasspjeld), får motoren null vakuum. Vakuumreguleringen gir da ikke litt fortenning, tenningen går da tilbake til kun det som er satt som initielt, og når stiftåpningen er for liten (slitt labb?) får motoren for sen tenning: Den stopper som om du slår av tenningen. Om du står i fri og gjør det samme, klarer vanligvis svinghjulet å dra motoren "over kneiken" og motoren rister seg opp til litt turtall og sentrifugal- reguleringen av tenningen sørger for nok fortenning til at motoren klarer seg videre.

Men som skrevet, dette er en kvalifisert gjetning av grunn til ditt symptom på feil. :confused:

 

Ujevn tomgang kan skyldes mye: Vakuum lekkasjer (falsk luft), dårlige plugger, feiljustert forgasser (men, det er vanlig med faste dyser på GM. Evt. 'langt fra ren forgasser'), tenningsoverslag i kabler (sprukne kabler, skitne, oljete, skitten motor..) samt feil tenning. Mye å lete i, men det meste av dette bør være i orden når man er såpass avhengig av motoren som man er i en båt. For sein tenning (grunnet slitte stifter?) gir også ugjevn gange, spesielt ved varm motor (ikke choke).

 

:-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

Marna - ja jeg får den til å gå på tomgang, men den går urent, men når den står ikke står i gir så kan jeg gi den gass og så sette den tilbake til midten uten problemer (Fri)

 

Men når den står i gir og jeg gir en kjapp kass fremmover feks. og direkte til fri så stopper den?

 

 

S

Ut i fra de opplysninger du nå har gitt, og Fredriksens gode analyser, tror jeg du nå har gode muligheter til å få orden på dine vanskeligheter.

 

For egen regning holder jeg en knapp på bensinsiden. I tillegg til det som tidligere er sagt, må du også huske på selve bensintilførselen. Dårlig membran i pumpe, tette filtre, eller lekkasjer som fører til luft kan også gi de symptomer du beskriver.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

en annen ting er akselrasjons pumpa..... den gir en dasj bensin når du gir brått gass.... i fri ruser motoren raskere og rekker å bruke opp bensinen...men i gir har du last og da drukner den lett med raske gasspådrag etterfulgt av tomgang....sjekk tenning og frgasser nøye...eventuellt juster blandingsskruene litt magrere.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...