jaa64 Startet 12.August.2009 Del på Facebook Startet 12.August.2009 Har nettop importert en 2004 Regal 1800cl med mercruser 1,7 d fra Engeland.Den er CE godkent og jeg trodde alt var greit. Men da jeg skulle fortolle den forlangte de en samsvarserklæring.Den fikk jeg ikke med.har kontaktet tidligere eier men han har ikke noen sånne papirer Hva skal jeg gjøre nå?Noen gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Hvis tidligere eier har kjøpt denne ny i 2004 i England, så skal disse papirene følge båten. Disse må selger fremskaffe. Han har vel ikke lov å selge båten uten papirer. Har du handlet privat eller ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Anoden Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Kan det ikke fremskaffes samsvarserklæring fra produsent da? Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
jaa64 Svart 12.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2009 Tidligere eier kjøpte den i scottland av en som importerte den fra usa.Har sendt mail til Regal i usa men ikke fått noe svar ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Teknisk kontroll organ som har CE merket båten har vel plikt til å oppbevare kopi av dette dokumentet? Om dette er et organ som eksister i dag ville jeg kontaktet dem. Er det fabrikk merket båt fra Regal har de all dokumentasjon. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
fiskebat Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Samsvarserklæringen står i båtens instruksjonsbok/brukermanual om den er ce godkjent . Du kan ikke regne med å få noen hjelp fra fabrikken , de prøver å unngå paralellimport og beskytte sine forhandlere. På seriproduserte båter brukes den samme samsvarsærkleringen på hele serier så du trenger ikke å ha den orginale instruksjonsboka/brukermanualen. Sjøfartsdirektoratet godkjenner ikke den originale samsvarsærklæringen , men en del tollkontorer gjør det. Instruksjonsbok/brukermanualen kan du kjøpe på Ebay. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Det er synd og si det, men du sliter. Antagelig må du godkjenne på nytt om du ikke kan få oppsporet de som har CE godkjent den i fra før. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Hvis båten er CE merket skal det være et skilt ved styreposisjonen, og der finner du informasjonen som forteller hvem som har merket båten. Finner du dette skiltet? Hvis skiltet er borte så tror jeg du har et problem, for hvis en båt har vært kondemnert så kan den teoretisk også ha mistet godkjenningen. Det diskuteres blant annet om at hvis en båt blir skadet og solgt som vrak, så skal skiltet kanskje fjernes før den selges.?????????? Uten skilt har du definitivt et større problem. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Han har vel ikke lov å selge båten uten papirer. Har du handlet privat eller ? Å dette kan du vise noe regel på? Masse,masse,masse,masse båter som det ikkje finnnest papirer på som selges lovlig. Ce merking er å rekne som nytt i båtsammenheng. Samsvarsærklæring som leveres første eier er heller ikkje noko ein har hatt bruk for tidligere. Først i forbindelse med feks reg i Nor kan en få bruk for dette på en gammel båt. Evt for første eier å få båten i småbåtregister, deretter holder det med eierskiftepapir/kontrakt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SF Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 (redigert) Først i forbindelse med feks reg i Nor kan en få bruk for dette på en gammel båt. Eller som i dette tilfellet når den skal bruktimporteres til annet land inne EU / EØS. Hadde denne båten vært solgt ny i UK, så hadde problemet vært mindre, da vill båten vært CE merket og Importør i UK kunne muligens hjulpet deg med å skaffe papirene. Det at denne er bruktimportert til UK fra USA gjør dette mer usikkert. Er du sikker på at båten noengang er CE merket, finnes det et CE merke på båten? På dette merket skal det fregå hvem som har CE merket båten, det kan være en plass å prøve å fremskaffe manglende dokumentasjon. Redigert 14.August.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
orkanflorø Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Hei. Dersom din båt er CE-merket har den fått et CIN/HIN nr. (Craft Identification Number nå heter det Hull Identification number) Dette nr er preget inn i båten bak på styrbord side, gjerne i nærheten av badeplattform. Dette nummeret inneholder en rekke opplysninger. Du kan gå hit for å lete etter din båt: IMCI Håper jeg fikk til linken. Her er uansett adr www.imci.org ,mye fin lesing. Happy hunting. Sitér dette innlegget Båtgal Link to post
fiskebat Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Du skriver at båten er ce godkjent men har du ingen papirer eller noe merking er som viser det er den ikke ce godkjent . Det beste er å prøve å re eksportere den til England. Det er og noen tvilsomme importører som en tid importerte båter om England og andre land og videre til Norge fra land der CE problematikken var enklere , en slik CE godkjenning er ikke godt nok for Sjøfarsdirektoratet , du må bla ha brukermanualen overesatt til nordisk språk. Sitér dette innlegget Link to post
jaa64 Svart 16.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2009 Nå har alt ordnet seg Sente en forespørsel til Regal i USA om de hadde kopi de kunne sende meg.Og fik denne Mailen fra importøren i Norge. Hei, Vi har mottat en mail fra Regal der du spør etter et sertifikat til din Regal 1800. Vi har fått beskjed om at dette kan skaffes, så du vil motta dette så fort vi får det tilsendt. Skulle du lure på noe ang din båt, eller trenge noe ta kontakt med oss da vi er eneimportør av Regal i Norge. Mvh/best regards Brevikstrand Båt AS Importør av Regal og Karnic Nina Hartveit Besøksadresse: Isdammen 69, 3960 Stathelle E-post: brevikstrand.baat@brebat.no Tlf: 92881150 regalboats.com karnicboats.com Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 Så bra da Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.