Egat Startet 12.August.2009 Del på Facebook Startet 12.August.2009 Hei alle, Trenger litt tilbakemeldinger fra dere med erfaring. Har snart prøvd alt, men får ikke båten til ikke ligge å slå i utliggeren. Som min eminente? tegning prøver å vise er kommer alltid (pga naturen rundt) bølger/strøm inn fra styrbord, akterut. Jeg har en 28 foter med utligger kun på innersiden, og problemet er at båten veldig ofte vil "ri" på denne utliggeren. Noe fenderne heldigvis forhindrer, men hva skjer når det virkelig blåser opp? De grønne strekene viser evt neste forsøk. Ser dette fornuftig, eller finnes bedre alternativer? Den som bare hadde hatt plassen ved siden av På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Problemstillingen din er interessant for mange fritidsbåteiere. For å komme litt videre med råd til deg er det fint om du gir litt mer opplysning om: - båten din (type [motor/seil], størrelse [ser det er 28 fot], fremdriftssystem [aksle/drev], andre opplysninger om båten din [baugpropell] - andre forhold som strøm, vind. Dette vil gi grunnlag for mer konkrete råd. Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann-22 Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Heisann. Du har ikke mulighet til å ankre opp på styrbord side, eller kanskje få lagt ut en moring du kan fortøye i?? Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Jeg ville i allefall lagt fortøyning fra brygge (så langt til side for båten som mulig) og helt akter styrbord og en fra utrigger og helt forut i baugen. Med riktig stramming av disse bør du kunne holde båten ut fra utriggeren. Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Kjelli Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Har selv hatt båt liggende hos meg på utsiden av utrigger, med kraftig vind fra samme retning som du. Har lagt ut en moring, og brukt litt kraftig kjetting opp utenom de 2 siste metrene, som er tau, med rykkdemper. Dette har fungert fint, dess mer der blåser, til kraftigere har vi stram opp det siste tauet. Når båten i tillegg er godt fortøyet med kryss mot utrigger slik som du har på tegningen, ligger båten ganske rolig, i forhold til vind og bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Egat Svart 12.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2009 roaldbj: Skal prøve å utdype etter beste evne Båten er en Triton 280, med drev. Ingen baugpropell. Ca 15m bak båtene er en molo bygget hele veien, så vi ligger greit skjermet for vær og vind, men brygga er ytterst i et ganske stort bryggeanlegg og det blir en del strøm og bølger som kommer slik pilene på bildet viser, altså inn fra styrbord, akter.. En moring vil kanskje være en løsning. Har ikke tenkt i de baner, men det vil jo hjelpe stort. Ellers er jo goggen inne på noe som sikkert også vil fungere. Det blir mye tau, men bedre det enn en ødelagt båt Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Noe fenderne heldigvis forhindrer, men hva skjer når det virkelig blåser opp? Jeg har dessverre ingen bedre forslag enn du allerede har fått. Men jeg vil i alle fall anbefale deg å polstre selve utriggeren. Har opplevd at fenderne har hoppet opp. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
roaldbj Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Jeg har sett litt på nettet omkring Triton 280. Fant bl.a. noe på Youtube: .Dersom dette er tilsvarende din båt vil jeg anbefale deg at du seiler litt i et område med lite strøm og vind, slik at du blir kjent med effekten av ulike vinkler på drevet og gir (forover/akterover). Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt båten din, men det er alltid lurt å få erfarne drevbåtbrukere ombord som kan vise deg effekten av drevvinkel, girvalg og motorkraft. Jeg har hatt enorm nytte av å ligge i sluser i Götakanalen og utforske disse effektene. Ellers er du vel på grensen til å vurdere ettermontering av baugpropell - dette gjør sjølivet ofte litt enklere. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Hei Mitt forslag : Fjernet tau fra akter til brygge, da dette ikke bidrar stort. Bruker heller et slakk akterfortøyning mot uterigger med gummidemper. Legger til en ny fortøyning fra styrbord akterende til bryggen så langt til siden som mulig, med en vekt eller en god demper som holder båten ut fra brygga akter. Har selv brukt dette opplegget der jeg hadde en kanne fyllt med vann som vekt. Strammet opp slik at kannen lå i vannskorpen ved fint vær. Ved økende vind som presser båtens akterende mot piren, så vil vekten dempe bevegelsen uten rykking. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Goggen sa vel egentlig akurat det jeg tenke å foreslå...men litt jobb blir det for hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 (redigert) Vil ikke denne være bedre? (røde streker)Kan akterende vri seg inn mot utriggeren med det ekstra tauet fra baug mot brygge? Lagt til: Nei, ser det blir galt det også. Men ville iallefall hatt tau fra akterende til brygge på styrbord side. Redigert 12.August.2009 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Christensen Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Dersom dette er tilsvarende din båt vil jeg anbefale deg at du seiler litt i et område med lite strøm og vind, slik at du blir kjent med effekten av ulike vinkler på drevet og gir (forover/akterover).Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt båten din, men det er alltid lurt å få erfarne drevbåtbrukere ombord som kan vise deg effekten av drevvinkel, girvalg og motorkraft. Jeg har hatt enorm nytte av å ligge i sluser i Götakanalen og utforske disse effektene. Ellers er du vel på grensen til å vurdere ettermontering av baugpropell - dette gjør sjølivet ofte litt enklere. Her er det vel situasjonen når han ligger fortøyd på sin faste plass han mener tror jeg. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Gerhard Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Det du trenger er selvfølgelig et tau til nabobåten eller naboens utrigger. Kanskje du skulle snakke med han om det? Det må selvfølgelig være en løsning som ikke hefter naboen. Det blir jo i tillegg til fenderene så han kan jo bare slippe den i vannet når han skal ut. F.eks. Du tar et synketau tau til naboens utrigger. Det er langt nok til at det går under båten hans. Når man strammer det inn så er det et øye som kan hukes fast i utriggeren så den holder båten. Avtalen med naboen blir da: Når han skal ut slipper han ditt tau i vannet og drar. Du må klare deg uten ekstra støtten når han er ute. Du setter den ikke på når han er ute. Når han kommer inn huker han den på for deg. Hvis han er lenge borte, så sier han fra til deg så du kan sette den på uten å forstyrre han. På denne måten vil du som oftest ha båten trukket bort fra utriggeren. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Egat Svart 12.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2009 Det er ikke å legge til nei som er problemet - det er etter at båten er fortøyd, slik som Christensen så rett poengterer. Ellers takker jeg så mye for alle forslag. Ser ihvertfall at et tau fra akter styrbord kan komme godt til nytte. Ellers er det jo selvfølgelig en mulighet å alliere seg med naboen også. Det ville løst problemet ganske greit. Tusen takk igjen for alle forslag. Blir å prøve de ut ved første anledning. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 For å komme litt videre med råd til deg er det fint om du gir litt mer opplysning om:- båten din (type [motor/seil], størrelse [ser det er 28 fot], fremdriftssystem [aksle/drev], andre opplysninger om båten din [baugpropell] Dette vil gi grunnlag for mer konkrete råd. vel bruker mange baugpropellen i stedet for ror, men å bruke den til å holde båten ute når den er fortøyd er vell å bruke den feil, og også å heise seilene for å holde båten ute. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Hei Tror du må ha moring eller tau over til naboen hvis dette skal bli bra. Hvis du skal stramme opp med så mange tau at den ligger klar vil den ikke få lov å jobbe i fortøyningene. Ville lagt en tung kjetting fra naboens utrigger eller moloen og nesten bort til min båt. Siste meteren opp til min båt ville jeg hatt tau. Vekten på kjettingen vil holde denne under kjølen på begge båtene, og den vil holde båten strammet ut fra utliggeren. Hvis det ikke er dybde nok ville jeg brukt moring til å feste kjettingen i. Hvis det blir for kort avstand til å få nok vekt / bue nedover på kjettingen kan denne festes på babord side og ligge under kjølen. Det vil gjøre det lettere å bruke den også da du kan ha et fast tau mellom kjettingen og din utrigger slik at du kan slippe hele greia i vannet når du går. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Det er jo ikk enødvendigvis veldig mye som skal til for å holde båten (tenker på moring). Så muligens en moring som består av forkatting av gamle 20 kilos paraplydregger vil holde (med noen meter kjetting). Sikkert mulig å få (gratis) noen gamle 20 kilos paraplydregger her på forumet. 3-4 stk som forkattes og holdes sammen med kjetting burde vel fungere? - og med at de blir liggende permanent, så kan det jo meget mulig være at de vil "sette" seg ordentlig.. (?) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mthoms Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Når man ser på de tegninger som er lagt ind i emnet, ser man kun eet stykke tovværk som holder båden tilbage fra broen. Jeg hentyder til det stykke som går fra yderste spids på udliggeren til midt på bagbords side. Som det er nu er der en stor belasting på dette stykke tovværk og skulle det briste ramme stævnen broen. Jeg ville lægge en moring eller lignende på bagbords side og bag ved båden og kombinere den med det korte stykke tovværk fra bagbord agter til udliggeren. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Jeg ville spurt eieren av nabonåten om vi ikke skulle ha en tamp mellom akterendene på båtene våre, da han har det samme problemet, når vinden kommer fra høyre. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
mthoms Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Måske den blå båd kunne holdes på plads? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Problemstillingen din er interessant for mange fritidsbåteiere.For å komme litt videre med råd til deg er det fint om du gir litt mer opplysning om: - båten din (type [motor/seil], størrelse [ser det er 28 fot], fremdriftssystem [aksle/drev], andre opplysninger om båten din [baugpropell] - andre forhold som strøm, vind. Dette vil gi grunnlag for mer konkrete råd. Nå ser eg problemet med baugpropell ja Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.