Jump to content

Hjelp til fortøying av båt.


Egat

Recommended Posts

Hei alle,

Trenger litt tilbakemeldinger fra dere med erfaring. Har snart prøvd alt, men får ikke båten til ikke ligge å slå i utliggeren.

Som min eminente? tegning prøver å vise er kommer alltid (pga naturen rundt) bølger/strøm inn fra styrbord, akterut. Jeg har en 28 foter med utligger kun på innersiden, og problemet er at båten veldig ofte vil "ri" på denne utliggeren. Noe fenderne heldigvis forhindrer, men hva skjer når det virkelig blåser opp?

De grønne strekene viser evt neste forsøk. Ser dette fornuftig, eller finnes bedre alternativer?

Den som bare hadde hatt plassen ved siden av :yesnod:

På forhånd takk!

brygge2.jpg

Link to post
Share on other sites

Problemstillingen din er interessant for mange fritidsbåteiere.

For å komme litt videre med råd til deg er det fint om du gir litt mer opplysning om:

- båten din (type [motor/seil], størrelse [ser det er 28 fot], fremdriftssystem [aksle/drev], andre opplysninger om båten din [baugpropell]

- andre forhold som strøm, vind.

Dette vil gi grunnlag for mer konkrete råd.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville i allefall lagt fortøyning fra brygge (så langt til side for båten som mulig) og helt akter styrbord og en fra utrigger og helt forut i baugen. Med riktig stramming av disse bør du kunne holde båten ut fra utriggeren.

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt båt liggende hos meg på utsiden av utrigger, med kraftig vind fra samme retning som du. Har lagt ut en moring, og brukt litt kraftig kjetting opp utenom de 2 siste metrene, som er tau, med rykkdemper. Dette har fungert fint, dess mer der blåser, til kraftigere har vi stram opp det siste tauet. Når båten i tillegg er godt fortøyet med kryss mot utrigger slik som du har på tegningen, ligger båten ganske rolig, i forhold til vind og bølger.

Link to post
Share on other sites

roaldbj:

Skal prøve å utdype etter beste evne :smiley:

Båten er en Triton 280, med drev. Ingen baugpropell.

Ca 15m bak båtene er en molo bygget hele veien, så vi ligger greit skjermet for vær og vind, men brygga er ytterst i et ganske stort bryggeanlegg og det blir en del strøm og bølger som kommer slik pilene på bildet viser, altså inn fra styrbord, akter..

 

En moring vil kanskje være en løsning. Har ikke tenkt i de baner, men det vil jo hjelpe stort. Ellers er jo goggen inne på noe som sikkert også vil fungere. Det blir mye tau, men bedre det enn en ødelagt båt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett litt på nettet omkring Triton 280.

Fant bl.a. noe på Youtube:

.

Dersom dette er tilsvarende din båt vil jeg anbefale deg at du seiler litt i et område med lite strøm og vind, slik at du blir kjent med effekten av ulike vinkler på drevet og gir (forover/akterover).

Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt båten din, men det er alltid lurt å få erfarne drevbåtbrukere ombord som kan vise deg effekten av drevvinkel, girvalg og motorkraft.

Jeg har hatt enorm nytte av å ligge i sluser i Götakanalen og utforske disse effektene.

Ellers er du vel på grensen til å vurdere ettermontering av baugpropell - dette gjør sjølivet ofte litt enklere.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Mitt forslag :

 

 

 

fortoeyning.jpg

 

Fjernet tau fra akter til brygge, da dette ikke bidrar stort. Bruker heller et slakk akterfortøyning mot uterigger med gummidemper.

 

Legger til en ny fortøyning fra styrbord akterende til bryggen så langt til siden som mulig, med en vekt eller en god demper som holder båten ut fra brygga akter. Har selv brukt dette opplegget der jeg hadde en kanne fyllt med vann som vekt. Strammet opp slik at kannen lå i vannskorpen ved fint vær. Ved økende vind som presser båtens akterende mot piren, så vil vekten dempe bevegelsen uten rykking.

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Vil ikke denne være bedre? (røde streker)Kan akterende vri seg inn mot utriggeren med det ekstra tauet fra baug mot brygge?

Lagt til: Nei, ser det blir galt det også. Men ville iallefall hatt tau fra akterende til brygge på styrbord side.

brygge2.jpg

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Dersom dette er tilsvarende din båt vil jeg anbefale deg at du seiler litt i et område med lite strøm og vind, slik at du blir kjent med effekten av ulike vinkler på drevet og gir (forover/akterover).

Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt båten din, men det er alltid lurt å få erfarne drevbåtbrukere ombord som kan vise deg effekten av drevvinkel, girvalg og motorkraft.

Jeg har hatt enorm nytte av å ligge i sluser i Götakanalen og utforske disse effektene.

Ellers er du vel på grensen til å vurdere ettermontering av baugpropell - dette gjør sjølivet ofte litt enklere.

 

Her er det vel situasjonen når han ligger fortøyd på sin faste plass han mener tror jeg.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Det du trenger er selvfølgelig et tau til nabobåten eller naboens utrigger. Kanskje du skulle snakke med han om det?

 

Det må selvfølgelig være en løsning som ikke hefter naboen. Det blir jo i tillegg til fenderene så han kan jo bare slippe den i vannet når han skal ut.

 

F.eks. Du tar et synketau tau til naboens utrigger. Det er langt nok til at det går under båten hans. Når man strammer det inn så er det et øye som kan hukes fast i utriggeren så den holder båten.

Avtalen med naboen blir da: Når han skal ut slipper han ditt tau i vannet og drar. Du må klare deg uten ekstra støtten når han er ute. Du setter den ikke på når han er ute. Når han kommer inn huker han den på for deg. Hvis han er lenge borte, så sier han fra til deg så du kan sette den på uten å forstyrre han.

 

På denne måten vil du som oftest ha båten trukket bort fra utriggeren.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Det er ikke å legge til nei som er problemet - det er etter at båten er fortøyd, slik som Christensen så rett poengterer.

 

Ellers takker jeg så mye for alle forslag. Ser ihvertfall at et tau fra akter styrbord kan komme godt til nytte. Ellers er det jo selvfølgelig en mulighet å alliere seg med naboen også. Det ville løst problemet ganske greit.

 

Tusen takk igjen for alle forslag. Blir å prøve de ut ved første anledning. :smiley:

Link to post
Share on other sites

For å komme litt videre med råd til deg er det fint om du gir litt mer opplysning om:

- båten din (type [motor/seil], størrelse [ser det er 28 fot], fremdriftssystem [aksle/drev], andre opplysninger om båten din [baugpropell]

Dette vil gi grunnlag for mer konkrete råd.

 

 

vel bruker mange baugpropellen i stedet for ror, men å bruke den til å holde båten ute når den er fortøyd er vell å bruke den feil, og også å heise seilene for å holde båten ute.

Link to post
Share on other sites

Hei

Tror du må ha moring eller tau over til naboen hvis dette skal bli bra. Hvis du skal stramme opp med så mange tau at den ligger klar vil den ikke få lov å jobbe i fortøyningene.

Ville lagt en tung kjetting fra naboens utrigger eller moloen og nesten bort til min båt. Siste meteren opp til min båt ville jeg hatt tau. Vekten på kjettingen vil holde denne under kjølen på begge båtene, og den vil holde båten strammet ut fra utliggeren.

Hvis det ikke er dybde nok ville jeg brukt moring til å feste kjettingen i.

Hvis det blir for kort avstand til å få nok vekt / bue nedover på kjettingen kan denne festes på babord side og ligge under kjølen. Det vil gjøre det lettere å bruke den også da du kan ha et fast tau mellom kjettingen og din utrigger slik at du kan slippe hele greia i vannet når du går.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikk enødvendigvis veldig mye som skal til for å holde båten (tenker på moring). Så muligens en moring som består av forkatting av gamle 20 kilos paraplydregger vil holde (med noen meter kjetting).

 

Sikkert mulig å få (gratis) noen gamle 20 kilos paraplydregger her på forumet. 3-4 stk som forkattes og holdes sammen med kjetting burde vel fungere? - og med at de blir liggende permanent, så kan det jo meget mulig være at de vil "sette" seg ordentlig.. (?)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Når man ser på de tegninger som er lagt ind i emnet, ser man kun eet stykke tovværk som holder båden tilbage fra broen. Jeg hentyder til det stykke som går fra yderste spids på udliggeren til midt på bagbords side. Som det er nu er der en stor belasting på dette stykke tovværk og skulle det briste ramme stævnen broen.

Jeg ville lægge en moring eller lignende på bagbords side og bag ved båden og kombinere den med det korte stykke tovværk fra bagbord agter til udliggeren.

Link to post
Share on other sites

Problemstillingen din er interessant for mange fritidsbåteiere.

For å komme litt videre med råd til deg er det fint om du gir litt mer opplysning om:

- båten din (type [motor/seil], størrelse [ser det er 28 fot], fremdriftssystem [aksle/drev], andre opplysninger om båten din [baugpropell]

- andre forhold som strøm, vind.

Dette vil gi grunnlag for mer konkrete råd.

 

Nå ser eg problemet med baugpropell ja :cryin:

 

temppropell.jpg

:giggle::giggle::giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...