Jump to content

Hvordan klemmer man ut Marine Sealant silikon?

trebåtfrelst

Recommended Posts

Er det en skranglelyd i bunnen, når du rister tuben?

Da, tar du en skrutrekker og stikk hull i blikkboksen (nederst), river av det tynne blikk-skalet og så kan du lade den i pistolen din!

Lurte også første gang - og klødde meg i hodet!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Dette er ike noe "hokus pokus". Produktet du har kjøpt er IKKE silikon, men en polyurethan. Disse metallokkene i bakkant av patronen skal fjernes før du setter patronen i pistolen. Dette gjøres ved bruk av en skrutrekker nesten i ytterkant bak på patronen. Trykk inn og vipp ut. Dette er ikke patroner for noen spesial pistoler, men er laget slik fordi polyurethan inneholder løsemiddler som lett fordamper om man bare benytter det oridinære plaststempelet i patronen. Under dette metall-lokket som du fjerner finner du noen fuktabsobsjonskuler som faller ut og så ser du stempelet som pistolen skal presse mot.

Det er ikke noe smart å sette patronen rett i pistolen uten å fjerne dette metall lokket da dette kan medføre at stempelet innenfor presses skjevt inn og du får polyurethan lekkende ut i bakkant av patronen når du presser på med pistolen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Trykk inn og vipp ut.

Det var en lettelse å høre. Merkelig at det ikke står noe om dette på tubens bruksanvisning. Takker for alle svar.

Har noen en god løsning for å bevare tuben mot tørke mellom bruk? Har prøvd på lignende tuber med skrue i tuppen eller teip men jeg bør kanskje ha noe bak også?

Redigert av mkc (see edit history)

LeveL

Det var en lettelse å høre. Merkelig at det ikke står noe om dette på tubens bruksanvisning. Takker for alle svar.

Har noen en god løsning for å bevare tuben mot tørke mellom bruk? Har prøvd på lignende tuber med skrue i tuppen eller teip men jeg bør kanskje ha noe bak også?

hei svoger - biltema er så billig så bruk mest mulig og kitt resten i søpla med mindre du ikke bruker restene kort tid etter :lol::lol:

men skrue og evnt teip fungerer noen dager - kansje uker

I tilleg til å teipe så legg patronen i fryseren. Dette kan gjøres med Polyurethan og MS-Polymer, men IKKE med akryl eller silikon.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er ikke noe smart å sette patronen rett i pistolen uten å fjerne dette metall lokket da dette kan medføre at stempelet innenfor presses skjevt inn og du får polyurethan lekkende ut i bakkant av patronen når du presser på med pistolen.

:blush: :blush: :blush: :blush: :blush: :blush: Kan bekrefte at det lett blir søl da ja.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Kan bekrefte at det lett blir søl da ja.

Ja det er vanskelig å unngå søl selv fra tuppen syns jeg. Den fortsetter å pumpe hvis man ikke fjerner trykket fort. For å få beste resultat av nating osv er vel maskeringsteip på begge sider beste løsning?

- Ang bunnen var det ca 1 cm klaring bak hinnen men den var litt hard å få av. Takk for hjelpen! :smiley:

LeveL

Når jeg skulle bruke min sealant fra Biltema fant jeg at patronen var helt homogent metall i bunnen og fram til åpningen.Faktisk tror jeg at den eneste åpningen er nettopp -åpningen- der tuten skrues på.Stikke hull i forseglingen foran i åpningen,inn i pressa,klemme til.Litt hardt til å begynne med men aluminiumen kollapset pent bakfra og foldet seg pent sammen i skrukker foran stemplet i pressa helt til det var tomt.Fungerte bra for meg,men må si jeg var og kanskje er usikker på om dette er foreskrevet måte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...