Jump to content

Erfaringer/meninger med Johnson 115 2005mod.


Hillmar

Recommended Posts

Morn folkens.

 

Første post fra meg her. Har den siste uka lest en del rundt her ifm. kjøp av ny båt, og har lært mye. Men jeg har ikke funnet no særlig info rundt Johnson 115 hk. 4-t 2005 mod. Da en båt jeg ser på har denne motoren på hekken hadde jeg satt pris på litt info rundt denne motoren. Blir litt skeptisk når jeg finner så lite info... Er det kanskje fordi den har en Evinrude-fetter som er mer solgt her i landet?

 

Om noen har noe å si om båten jeg vurderer er det bare å komme med det også, det er en Nordkapp Enduro 600...

Link to post
Share on other sites

Hei

Som oftest sitter det en E-tec fra Evinrude på båtene fra Nordkapp, jeg personlig ville mye heller hatt en Johnson 4-takter. 4-takterne fra Johnson er vel egentlig en ren Suzukimotor?

Når det gjelder båten er det utrolig flotte båter å se på, men usikker på kvaliteten og hvor godt sammenskrudd de er.

Link to post
Share on other sites

Aha! Da er det altså ikke motoren som skal stoppe meg fra å kjøpe denne båten? Sånn jeg har skjønt det så er suzukiene gode motorer...

 

Ang. kvalitet på båten så var jeg å så på en sånn båt i dag, og uten å ha kjørt den så virka kvaliteten god... Men har noen reèle erfaringer så spytt ut!

Link to post
Share on other sites

Ja, det ikke bare ER Suzuki motorblokk - hele motoren er 99,5% lik. Hva er den halve prosenten i forskjell: Fargen på dekselet! Ellers tror jeg dette er et veldig trygt kjøp. Motoren(115hk) har vært på markedet en stund og er velprøvd. Best på akslerasjon i klassen, selv om noen vil forsøke å lure deg til å tro at optimax er kjappere :lipseal: MOtoren er en 2 liter som er hentet fra Suzuki Baleno. Nå høres jo ikke det så spennende ut, men til sammenlikning er blokka i Yamaha 115 hk basert på en 1,6 liter fra Ford FOcus....

Link to post
Share on other sites

Båten har i flere tester jeg har lest fått kommentarer om at den er nokså hard i sjøen og at det finnes bedre alternativer. Litt overraskende siden båten er forholdsvis smal i forhold til lengden og også sammenlignet med konkurrentene. Jeg så på en slik båt ved kjøp av ny båt for et par år siden, men forkastet den pga de erfaringer jeg hørte/leste om mht at den var noe hard i sjøen og også litt enkel og naken i innredning. Familien var heller ikke så entusiastisk da jeg viste dem båten. Var også litt usikker på kvaliteten og da med tanke på resalg etter noen år og hvilket renomee båten da ville ha opparbeidet seg. Var også (er fortatt litt) skeptisk til e-tecmotorene, men ikke skeptisk til den Johnson-motoren du snakker om siden det er en Suzukimotor og har en 90hk på tredje sesongen, en flott motor jeg kan anbefale på det varmeste!

 

Hentet fra en test om Enduro 600;

 

Selv om forskjellene er ganske små, merker vi at den slår hardere og mer markert med baugen i mot- og sidesjø enn de beste båtene i klassen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hmmm... Ikke at sjøegenskapene er det viktigeste da båten i hovedsak vil bli brukt i finvær og rolig sjø, men får man bedre båt til samme pris så er det jo ikke noe å tenke på...

 

Er det noen som har tips til andre båter i samme prisklasse (200 000+) som jeg burde titte på?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...