Jump to content

gassflasker


eysteind

Recommended Posts

hei!

Monterte kjølskap og måtte derfor flytte gassflasken(5kg) bak i styrbord benk. Flasken ble akkuratt litt for høg, og eg tenkte derfor at det bare var å montere en 2 kilos flaske istedenfor.

Kjøpte flaske og ventil for 12mm slange og monterte. Så langt var alt bra. Men da eg skulle prøve kokeapparatet og åpnet gassen og skrudde på bryteren kom den en suselyd.

Skal det vere slik? Når eg bruker 5 kilos flasken kommer det ingen lyd når eg skrur på gassen.

 

Prøvde ikke å fyre på da eg var redd båten ville gå i lufta. Monterte 5 kg flasken og lot den stå på dørken.

 

Denne løsningen er ikke særlig praktisk og heller ikke helt trygg. Ønsker derfor å få den montert i benken.

 

Men er det en annen type gass i 2 kilosflaskene enn i 5 kilos flaskene?

Skal denne suse lyden vere der?

Link to post
Share on other sites

Høres suspekt ut!

 

Enig med forrige innlegg. Gassflaske må plasseres riktig i tett rom/kasse med drenering.

 

Når det gjelder "suselyd" så ar den der også på min 5 kg til Weber grillen.

 

Er du tvil så ta en prat med han rekefisker`n som havna inne på kaia da han gikk "under le" på fiskebåten med en røyk tent. Ikke så mye fiskebåt igjen  - lekksaje- dårlig drenering?

 

Han klarte seg jo heldigvis bra.

Link to post
Share on other sites

Susingen kan vel tyde på at det kommer mer gass enn før, går ut fra at du har trykkregulator på 2kg flasken?

der er nok feilen. Der er bare en vanlig krane på flasken, men på 5kg flasken er der trykkregulator. Men kan man montere tryggregulator på 2 kilos flasker?

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke bare å flytte en gassflaske rundt omkring der det passer best å plassere den. Den skal vel stå på egnet sted som har drenering ut for evt. gass som lekker. Det er vel klare regler for montering/plassering av gass ombord.

Dette er helt riktig. Men i min båt fins det ingen egnet plass for gassflasken om man kan få drenert og gasstett fra motoren.

Vil likevel si at forrige eier hadde plassert gassflasken i skapet over motoren. Og det var iallefall ikke trygt!

Link to post
Share on other sites

 

Dette er helt riktig. Men i min båt fins det ingen egnet plass for gassflasken om man kan få drenert og gasstett fra motoren.

quote]

 

Da er bruk av gass forbudt. Enkelt og greit. Sier båten "boom" dekker iallefall ikke forsikringa di en shitt, om gassen oppbevares "løst på dørken".

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dette er helt riktig. Men i min båt fins det ingen egnet plass for gassflasken om man kan få drenert og gasstett fra motoren.

quote]Da er bruk av gass forbudt. Enkelt og greit. Sier båten "boom" dekker iallefall ikke forsikringa di en shitt, om gassen oppbevares "løst på dørken".

 

Suzuki

Men hvordan er det å montere gassflasken i dreggluken bak i båten?

Denne er jo drenert og gasstett fra motoren?

Link to post
Share on other sites

Dette høres litt bedre ut.

 

Men ellers: jeg er imponert over ditt engasjement i lang tid allerede, Eystein. Men akkurat nå begynner du med noe som du ikke burde, føler jeg. Propan om bord er helt ypperlig i bruk og sikker så lenge alt er i orden.

 

Men når det ikke lenger er iorden så er sjansene større at du ikke lenge har en Halco (var det vel - du skifter jo ofte  :wink:) og baatplassen ikke en Eysteind   :nono:

 

Finn en gassinstallatør i ditt naboskap som kan titte på det du gjør.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei eysteind.

Samtidig som du flytter denne gassflasken til et trygt sted, sjekk avstander til kjøleskap, kokeapparat eller lig. Det er begrenset hvor store avstander du kan ha i forhold til rør og slanger + at du kan miste effekt på kjøling hvis avstanden blir for stor.

Lykke til.

Mvh Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Dette høres litt bedre ut.

 

Men ellers: jeg er imponert over ditt engasjement i lang tid allerede, Eystein. Men akkurat nå begynner du med noe som du ikke burde, føler jeg. Propan om bord er helt ypperlig i bruk og sikker så lenge alt er i orden.

 

Men når det ikke lenger er iorden så er sjansene større at du ikke lenge har en Halco (var det vel - du skifter jo ofte  :yesnod:) og baatplassen ikke en Eysteind   :nono:

 

Finn en gassinstallatør i ditt naboskap som kan titte på det du gjør.

 

Lykke til

Eg er fullstendig klar over at dette ikke er helt bra. Saken var det at Det var forrige eier som ikke fulgte reglene og dette har eg ikke fått gjort noe med.

 

Men dersom dere mener det er grei, legger eg opp kopperledning bak til tauluken.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kanskje dette kan være til litt hjelp.

 

 

 

 

 

 

 

Ti råd og reglar for bruk av propan (utarbeidd av DBE og gass-selskapa)

 

 

 

Propanbehaldarane må aldri plasserast under terrengnivå, i kjellarrom eller under dekk i båt. Hugs at propan i gassform er tyngre enn luft

 

Propanbehaldarar skal alltid stå oppreist, og må aldri bli utsett for unormal oppvarming eller sterk solvarme

 

Ver på vakt mot propanlekkasjar. Gass som lekk ut kan tennast av open eld, glødande tobakk, elektrisk gneist m.v. og den kan gjere lufta eksplosjonsfarleg

 

Finn eventuelle lekkasjar snarast mogleg ved å pensle konsentrert såpevatn på slangar og røyrsamband m.a. Når gasstrykket vert sett på vil det danne seg såpebobler på lekkasjestaden

 

Bruk berre propanhaldbare slangar. Plastslangar er forbode. Sprukne eller defekte slangar må skiftast straks. Største lovlege slangelengde er 1.5 meter. Bruk slangeklemmer

 

Hald alltid ei tent fyrstikk klar når apparatkrana vert opna. Steng for gassen ved behaldaren når anlegget ikkje er i bruk, og koble frå regulatoren ved lengre tids fråvær

 

Steng for gassen ved behaldaren og bring om mogleg behaldaren til ein trygg stad dersom det oppstår brann

 

Hald alltid apparat og behaldar i god stand, men prøv ikkje sjølv å reparere skadar eller defektar som oppstår. La propanforhandlar gjere kontroll og eventuell overhaling av apparat og anlegg med jamne mellomrom

 

Bruk regulator eller slangebrotsventil dersom anlegget er tilknytt behaldar som er større enn 2 kg

 

Studer rettleiinga for montering og bruk nøye før apparatet og anlegget vert teke i bruk. Spør forhandlaren dersom det er noko ein er i tvil om

 

 

Ville ellers tatt kontakt med en forhandler av gass. Gass service i Bergen tlf.55208340 www.gasservice.no kan sikkert svare deg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...