Grisli Startet 13.August.2009 Del på Facebook Startet 13.August.2009 Ser det er stadig flere seilbåter på markedet med 2 ratt, og lurer litt på fordeler/ ulemper med de ulike løsningene. Noen som har erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Synes 2 mindre ratt i stedet for et stort ruvende ratt er rett og slett plassbesparende. Det blir også et fritt passage fra cockpit til badestigen bak. Har seilt sammen med en som hadde to ratt et år siden og synes det var en veldig grei løsning. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mouche Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Man kan vel få sammenleggbare ratt som fjerner problemet med et stort ruvende ratt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fanafjord Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Man kan vel få sammenleggbare ratt som fjerner problemet med et stort ruvende ratt? Jo, men man har fortsatt en svær pidestall nøyaktig i mitten der man godt kunne tenkt seg litt plass når man ligger til land. Hele løsningen på en to-ratt båt blir åpnere, synes jeg. Men som alt annet er det sikker smak og behag. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
ulysses Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Ulempen med to ratt er vel et system med mer leamikk, og høyere kostnader om man skal ha samme ror-respons som med en ett-rattsløsning. Fordelene er flere, som du har vært inne på. Sitér dette innlegget Link to post
ezpn75 Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 En fordel med to ratt kan være at sikten forover blir bedre. Man står på "rette" siden av seilene. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Jeg kunne vel strengt tatt greid meg uten ratt da jeg altid kjører på autopilot. Det blir ialefall mer leamikk med to ratt og det er langt tyngre og styre i sterk og varierende vind med et lite ratt en med et stort. Det er vell med to ratt som med baugpropeller det er blit en motesak ingen trenger egentlig det men alle skal ha det. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Det er vell med to ratt som med baugpropeller det er blit en motesak ingen trenger egentlig det men alle skal ha det. det er vel som med båt, ingen trenger egentlig det men alle skal ha det Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 strengt tatt greid meg uten ratt da jeg altid kjører på autopilot. Det er jo årsaken til at Ellen McArthur og co. ikke har noe ratt. De seiler alltid på autopilot. De har kun en enkel rorkult å manøvrere med i havn. Det er vel bredden på båten som tilsier to ratt slik at man kan komme ut i borde for å se seilene. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Ingen problem og få med seg fjernkontrollen til autopiloten ut i borde. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Autopiloten kan ikke erstatte rormannen under regatta, om du har planer om å vinne. Selv er jeg ivrig bruker av autopilot, og nå med trådløs fjernstyring. Det straffer seg, når jeg seiler regatta og ikke har styrt båten under seil manuelt på lenge. Rorfølelsen er helt bort, slik at jeg burde trenet mer på å styrt båten under seil. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
baatsman Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 2 ratt kontra 1 ratt i omtrent like båter. Du kommer bedre ut på halsene med 2 ratt. 1 stort ratt blir til hinder for rormannen under seiling. Du kan sette autopiloten på aktiv seiling med guro(7 innstillinger, men ikke å anbefale. Strømstyv) Å bruke autopilot aktivt under regatta nytter ikke for optimal seiling. Da må det rattes hele tiden, og det styres etter windexen. Dekksgutta holder utskikk mens styrman kun ser oppover. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Grisli Svart 13.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2009 Takk for opplysende svar. Ser at det er fordeler og ulemper med begge løsninger, men da jeg seiler lite regatta, og er opptatt av holdbarhet og enkle løsninger tror jeg at 1 ratt blir å foretrekke for meg.. Mulig det blir en diskusjon med rederinnen om adgang til badeplattformen, men den får jeg ta når vi evt kommer dit. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 (redigert) Jeg har prøvd å bruke autopiloten når jeg presser høyde og sliter med å seile like bra manuelt faktisk , jeg øker responsen til max og lar den seile på vindfløya , om jeg setter den på 28grader app mot vinden altså jeg seiler ikke med kurs på piloten så sliter jeg med å finstyre så høyt manuelt , nå snakker jeg lite vind og bølger og "lureseiling" der det neppe lønner seg å falle av og hente fart for så å ta mer høyde osv Redigert 13.August.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 (redigert) To ratt på en liten båt kan gi ganske smal passasje mellom rattene, og rattene kan bli i minste laget (ok, du kan selvsagt slå til med to folderatt ) Ulempen med to ratt er at du ikke får så god følelse med roret, og hele rormekanismen blir litt tyngre. To ratt er en god del dyrere enn et enkelt ratt, og i tillegg blir det gjerne til at du må kjøpe dobbelt av ett og annet instrument og/eller display. (To plottere kan vel bli i dyreste laget. To styrekompass betyr to deviasjonstabeller.) Fordelen er at du kommer lenger ut på siden av båten, får bedre sikt framover, og du kan lett sitte på ripa og styre om du vil. Et enkelt ratt er lett å ta av når du ligger ved land, eller du kan kjøpe et folderatt. Seiler du regatta skal rormann i hovedsak se på vindex og vindinstrument, og da er det ikke fullt så viktig å stå på siden. Et annet forhold er om du seiler alene eller med lite mannskap. Da kan nok dobbelt ratt være greit fordi du må holde utkikk. Om det blir praktisk eller kronglete ved havnemanøvrering er en annen sak. Det er vanligvis kun ett ratt som har motorkontroll i nærheten. Med hensyn til autopilot så er jeg redd for at min autopilot er litt bedre enn jeg selv er på rom slør i svak til moderat vind. Da styrer den etter sann vind, men windexen kan være litt verre å forholde seg til. På kryss blir det noe helt annet, og jeg er nok uansett en del bedre enn autopiloten til å kompensere for bølger. I motsetning til autopiloten ser jeg bølgene før båten skal skjære gjennom dem på kryss. På slør og lens kan det være veldig nyttig å følge med om neste bølge kan finne på å bryte eller ikke. Jeg har for øvrig veldig stor nytte av å ha rorvinkelindikator, i tillegg til at jeg har merket rattet slik at jeg raskt ser om det er rundt nukk eller ikke. Det er helt nødvendig når jeg seiler med autopilot og ikke selv føler kreftene på roret. Redigert 13.August.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Under seilas foretrekker jeg helt klart ett stort ratt fremfor to små ratt. Man kommer langt nok ut i borde med et stort ratt, samtidig som man får bedre rorfølelse og mindre leamikk. I havn vil jeg absolutt foretrekke to ratt for å få fin passasje mellom rattene. Jeg har en Feelin 48 med et stort ratt som rekker jeg omtrent til halsen, men har også seilt endel jeanneau 49 med to ratt (de rekker kanskje til midten av ølvommen). På jeanneauen begrenser styringen seg til å kun styre med armene, mens i min båt kan jeg bruke hele kroppen til å styre med. Det har jeg satt stor pris på utallige ganger når vi har seilt lengre strekk i kuling og storm. Seilte jeanneauen en gang i liten storm og opplevde seilasen der som mye mer slitsom med de forholdsvis små rattene, sammenliknet med mitt som når meg til halsen. Hos meg seiler vi forøvrig også alltid med autopilot, men jeg synes allikevel at det er viktig å ha en båt som er god å styre når man er ute i ordentlig rufsevær tilfelle autopiloten ikke klarer å styre godt nok eller det skulle oppstå teknisk svikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.