ErlendB Startet 13.August.2009 Del på Facebook Startet 13.August.2009 Heppsann. Jeg har en lenseplugg liggende som jeg tenkte jeg skulle få montert i snekka (Sjømann22) mens jeg driver med oppussing av den. Lensepluggen er denne typen, messing med spor i pluggen, flens med 3 hull: Nuh, for det første, jeg tror jeg skal forsøke å montere den rett bak motoren, virker som det er det laveste punktet når båten står i krybba. I tillegg blir det lett å komme til med en komisk treplugg skulle uhellet være ute. Men så.. ..hva skal ut og hva skal inn? Ettersom den er litt konisk og skrus ut mot flensen, bør ikke siden med flens monteres innvendig? Eller skal denne være utvendig mot skroget, dvs. at man må stå utvending for å skru pluggen ut? Er det ikke fare for at den kan falle ut og forsvinne mens båten er på vannet, eller er vanntrykket mot skroget nok til å holde den på plass? Kanskje et "dumt" spørsmål og mange som vet dette, men jeg spør heller, istedenfor å finne ut at snekka har konvertert til ubåt... Sitér dette innlegget Medlem av *Walter_S Fanklubb* ________________________________________________________________________________ 1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går... Link to post
aileenll Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Jeg monterte en tilsvarende på min fiskesjekte. Jeg tok først noen mål, slik at jeg var noenlunde sikker på at den kom lavt nokk, dog ikke for lavt. Lamminatet er ganske tykt nede i kjølen. Ta så en hullsag med diameter tilsvarende flensen på beslaget, bor inn 2-3mm og ta vekk glassfiber/polyester lamminat med et huggjern, slik at du får senket beslaget jevnt med skroget. Bor så hull, i center av fordypningen og med diameter slik at gjengepartiet i beslaget passer. Dette hullet går igjennom skroget. Prime det avdekkede glassfiber/polyester lamminat med epoxy før du monter beslaget med treskruer eller gjennomgående- skruer. Lykke til Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
osa Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Jeg monterte en tilsvarende i vår (rett nok på en trebåt, men..) Boret hull , godt med sika, skrudde fast. To ekstra skruer med en streng rundt og over sporet i pluggen (se bilde..) Bunnsmurning. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Jeg skjønner ikke i det hele tatt at man frivillig borer hull i skroget under vannlinjen. Er det så livsviktig å ha noe drenering i vinterhalvåret? Sitér dette innlegget Link to post
ErlendB Svart 14.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2009 Trikola; Dette har med å lette for skikkelig dørkvask en gang i blant, samt evt. kondensvann som samler seg i skutebunn. Jeg har gjort det meste for å minimalisere kondensmuligheter (bl.a. dobbel presenning med mellomrom om vinteren), men allikevel kommer det alltid litt ned. Men først og fremst, så er det nå for at jeg skal begynne en skikkelig oppussing, og det blir nok en del vasking etter støv og skitt flere ganger. En lenseplugg ville gjøre denne jobben vannvittig enklere (og det er vel en grunn for at det finnes og har gjort dette i veeeeeldig mange år... ) Osa; Genialt! AileenII; Takker for "oppskriften, den var grundig og veldig god! Sitér dette innlegget Medlem av *Walter_S Fanklubb* ________________________________________________________________________________ 1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går... Link to post
index Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Det er også en grunn til at svært få plastbåter har en slik plugg! Nemlig at dette er nok en mulig kilde til lekkasje, galvanisk tæring m.m. Kjøp deg heller en våtstøvsuger, så kan du suge opp det som måtte havne i kjølen fra "rett" side! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Støtter "index" fullt ut. Veldig tungvindt å måtte ta båten på land hver gang det er vann i den og lense den via en plugg. Bruk heller lensepumpa og ta siste resten med oljesugeren. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Jeg benytter ei Gardena Drillpumpe til 600 spenn, den er meget effektiv! Hjemme bruker jeg en gammel støvsuger. Trenger ikke våtsuger for å ta "siste rest" etter at drillpumpa har gjort sitt. Men støvsugeren kan ikke brukes innomhus etter en slik jobb, det lokter pyton! Så benytt en gammel en, og ikke lån kona sin! :) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Gutek Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Enig med tom-ass.Jeg også brukt drillpumpe.Den kan brukes både på land og sjø-Å lage et så stort hull nede ved kjølen ville jeg aldri gjort Sitér dette innlegget Link to post
ErlendB Svart 14.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2009 (redigert) Hmm... ...noen som har lyst til å kjøpe en lenseplugg, veldig billig? Redigert 14.August.2009 av ErlendB (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av *Walter_S Fanklubb* ________________________________________________________________________________ 1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.