Jump to content

Eg laga ei stor skrape i sida på plastbåten. Korleis reparere?


S/Y Emma

Recommended Posts

Då eg skulle leggje til ei flytebryggje på trebåtfestivalen i Ulsteinvik i dag var eg uheldig og skrapa bort i ein stor stålkant eg ikkje såg.

 

Dette resulerte i ei om lag 40 cm lang, 0,4 cm brei stripe på skrå frå sida og ned til litt under vasslinja. Hakket vart djupast øvst. Under vasslinja vart berre botnsmurninga skrapa av.

 

Stripa er truleg mest kosmetisk, men ho går heilt gjennom gelcoaten og inn i glasfiberen (i alle fall i øvste delen). Korleis går eg fram for å reparere dette? Båten er frå 70-talet og har opparbeida seg ein litt off-white farge etter kvart...

 

Eg skulle gjerne teke bilete av skaden, men PC-en eg har med meg har ikkje minnekortlesar.

Link to post
Share on other sites

Da var det vel du som ligger ved brygga inne ved hotellet da?

Å det gratis trådløse Internettet virker også ser jeg.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør det slik: Bruker gelcoatsparkel med riktig farge. Hvis stripa ikke er dyp, dvs. ikke går gjennom gelcoaten, freser jeg opp med en Dremel håndfres. Ellers fikk jeg ikke sparkelet til å feste. Kanskje litt brutalt å frese stripa dypene, men du kan jo prøve først uten. Kantene på stripa må renses, dvs. løse biter må fjernes. Her bruker jeg også håndfresen. Før du legger i sparkelet må du "forskale". Sparkelet krymper under herding og du må derefor legge på litt tykt. Jeg "forskaler" med vanlig maskeringstape tre lag. Så er det bare å legge sparkel i "forskalingen", og fjerne tapen når sparkelet er herdet. Jeg bruker ikke slipepapir, men en god malingsskrape. Skraper altså overflødig sparkel. Polerer så opp til det blir blankt.

 

Dette er en måte å gjøre det på. Prøv et SØK så får du sikkert flere tips.

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å legge ut et bredt lag med maskeringstape sideveis for skaden. Under pussing beskytter tapen det uskadede området rundt. Så pusser jeg ned helt til tapen blir fillete. Finere og finere pussepapir. Til slutt fjernes alle rester etter tape og området rubbes godt. Deretter polering og voks. Hvis du da har truffet med gelcoat-fargen, vil skaden bli så godt som usynlig.

 

Men jeg kan ikke la være: Var du ikke på trebåtfestival da :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...