Jump to content

oppbygging av akterspeil


dosern

Recommended Posts

Hvis jeg forstår rett, så har du tenkt å legge på en kloss el. lignende for å heve påhenger'n? Jeg gjorde tilsvarende på en gummibåt for noen år siden;

 

-  brukte en trekloss som passet med akterspeiets tykkelse.

-  boret 2 hull gjennom klossen og vertkalt ned i akterspeilet (av tre)

-  monterte det hele med 2 treskruer.

 

Dette var godt nok i mitt tifelle, 8hk motor som ble hevet ca. 25mm. Løsningen vil jo avhenge av størrelse på motor, akterspeilet (materiale) og hvor mye motoren skal heves.

 

/M

/MS

Link to post
Share on other sites

problemet mitt er vel igrunn att motoren er lang stammet og at jeg burde hatt kort stamma. skulle bygd opp ca 10cm,men det er vel kanskje litt for mye når vi snakker om en 20hk motor??akterspeilet er av plast+en treplate som forsterker på yttersiden..

Link to post
Share on other sites

Hvilken båt er dette da? Klart det går an å bygge om akterspeilet. Glassfiber er fint sånn  :yesnod: Men det er nok en del jobb fordi du nok må ha litt avstivere slik at det ikke blir "vinglete". Treplaten utenpå er jo grei. Den er bare å fjerne og erstatte med en lenger, eventuelt bare flytte den lenger opp.

 

Det jeg ville gjort var å fjerne den nevnte platen, deretter slipe 45 graders vinkel på det gamle akterspeilet, forskale på utsiden og deretter bygge opp med 3-4 lag glassfiber. Etter dette er det på tide med kjerne (marine-kryssfiner feks) og til slutt 3-4 lag glassfiber eller til det er samme tykkelse som på det gamle akterspeilet. Så ville jeg laget en avstiver på begge sider av motoren (på innsiden). Et papprør delt på langs festet til akterspeilet med limpistol er flott å plaste utenpå.

Det beste hadde selvsagt vært å bygge opp hele den midtre delen av akterspeilet på nytt, fra kjøl til toppen, men da må du jo fjerne en god del båt for å komme til.

 

En annen ting jeg kom til å tenke på var at motoren nå blir sittende en del høyere, og at det derfor kan bli ubehagelig å bruke den (uten styrekonsoll vel og merke)

 

Har du undersøkt muligheten for å selge motoren din og heller få tak i en med kort stamme? Det blir iallfall enklere å selge båten etter dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...