Krsand Startet 14.August.2009 Link til dette innlegget Startet 14.August.2009 Har igår montert ny Wema tankmåler. Men uansett hvordan jeg kobler på de to ledningene på giveren, viser den tom når den er full, og full når den er tom. Og da kun riktig visning med halv tank. Altså motsatt av hva den skal. Har Teleflex intstument, som virket som det skulle med forrige måler. Noen ide om hva jeg kan ha gjort galt ? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Byttet du giver også, eller er det den gamle giveren som sitter der? I såfal kan det vel være at de ikke "snakker samme språk" jeg har Wema måler og Wema giver, og der var det bare å få rett ledning på rett plass, det er jo ikke så mange muligeter for å gjøre feil. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 (redigert) Det var vel nettopp en tråd med samme tema. Det var så vidt jeg husker en løsning. Gjør et søk så finner du det nok. Redigert: Husket feil i farten, her er tråden jeg tenkte på https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58743 Men søker du på tankmåler så finner du i alle fall en tråd om en som har samme problem med en måler kjøpt på biltema. Redigert 14.August.2009 av Suzumar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Hvis du har skiftet til en annen type giver enn det du hadde før, så kan det stemme at instrumentet viser motsatt. Det er nemlig to grunntyper når det gjelder givere. Og de vil vise motsatt hvis du har feil giver. Er det samme type giver du har montert, så er jeg ikke sikker på hva som er galt. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 OT: Jeg hadde for maaange år siden en Volvo 145 express. Til den hadde jeg to speedometere (Hele innsatsen med alle lamper og instrumenter). Når jeg hadde kjørt for langt på forsikringen og gadd gjøre noe med det, skiftet jeg hele innsatsen og varslet forsikringsselskapet at jeg hadde byttet, oppga ny Km-stand og kjørte blid og fornøyd videre. etter et par tre år, var det å gjøre det samme igjen og sette inn den jeg tok ut sist. Hmmm... sporet av litt her.... På det ene av disse to, viste tankmåleren motsatt som i ditt tilfelle. Jeg gadd ikke gjøre noe med det, men det kan vel vise at slikt kan oppstå selv om man har samme merke på giver og instrument. Det var kun tankmåleren som viste feil når jeg byttet. (jeg er langt mer lovlydig nå....) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Dreamer Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Hvor mange tilkoblinger har du på instrumentet, og hva er de merket med? Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 På Wema skal vel tankgiveren kobles til instrument og til Gnd, mens på det du har kanskje giveren skal kobles til +12V og instrument? Men klart, er det 0 ohm på tom og 180 Ohm på full ut fra giveren, og den gamle hadde motsatt, han en vel fort ett problem. Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Hei Det kan være et forsøk å ta opp giveren (kommer litt an på hva slags giver du har) og sjekke om flotørdelen er demonterbar, og sette den 180 grader av det den opprinnelig var. D.v.s. hvis flotørarmen peker forover, snu den, men la staven sitte montert som den gjør, eller er den montert så den peker styrbord, så snu den mot babord, men selve staven må likevel stå som den gjør. Kommer litt an (som andre har sagt) hva slags giver du har; vippe- stav- eller BEP Jeg er ikke noe spesialist, men dette er tipset jeg har fått (som har samme problemet) Noen mener også at det skal gjøre susen, ved å bytte polariseringen på instrumentet, men hos deg var det ingen god idé, skjønte jeg Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
whiteshark195 Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 de fleste europeiske drivstoff giverene går gra 0 til 180 ohm (det gjør wema) mens mange usa modeller går fra 360 til 180 ohm.wema har også en amerikansk utgave. Hvis instumentet og giveren er ohmet forskjellig viser det tomt når tanken er full og motsatt. Wema giveren har en blå og en svart ledning. den svarte er signal som skal til instrumentet og den blå skal til gjord. Sitér dette innlegget Link to post
Krsand Svart 16.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Takk for mange mulige løsninger. Får nok sette meg ett par timer i båten og løsne både instrument og giver. Det er forøvrig en stavgiver, kjøpt i Norge. Men instrumentet er kjøpt fra USA. Håper jeg slipper å komme tilbake til forumet for å ta opp denne tråden igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 OT:Jeg hadde for maaange år siden en Volvo 145 express. Til den hadde jeg to speedometere (Hele innsatsen med alle lamper og instrumenter). Når jeg hadde kjørt for langt på forsikringen og gadd gjøre noe med det, skiftet jeg hele innsatsen og varslet forsikringsselskapet at jeg hadde byttet, oppga ny Km-stand og kjørte blid og fornøyd videre. etter et par tre år, var det å gjøre det samme igjen og sette inn den jeg tok ut sist. Hmmm... sporet av litt her.... Mere avsporing følger... Jeg kobla en drill til speedometervaiern og kjørte den baklengs til ønsket km.stand. Noe som kunne ta hele natta. Dette er så lenge siden (80-tallet) at drillen hadde bare en rotasjonsmulighet og tilfeldigvis var dette motsatt vei av normal rotasjon på speedometervaiern... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
index Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Mere avsporing følger... Jeg kobla en drill til speedometervaiern og kjørte den baklengs til ønsket km.stand. Unødig tidkrevende! Jeg for min del tok ut instrumentene, åpnet opp og justerte de små hjulene med tall på til en passende km.stand. Gikk greit det, og så var det unnagjort på et kvarter i stedet for å kjøre drill hele natta.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Teerex Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Joda men jeg satt ikke ved drillen og passet på, jeg gikk nok å la meg Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
NovaMalin Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Hiver meg på her. Jeg monterte giver til min tankmåler i sommer. Den viser halv tank når tanken er full, og tom når den er tom. Går det an å gjøre noe med det tro? Spiller jo forsåvidt ingen rolle så lenge man vet om det. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Pettter Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 du må kjøpe en universal måler.Viser den feil da,så fjerner du bare en ledning på toppen og vips så er prob løst.Hadde samme feilen jeg og.Men ikke nå lenger sirru.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.