Jump to content

Tankmåler viser motsatt resultat


Krsand

Recommended Posts

Det var vel nettopp en tråd med samme tema. Det var så vidt jeg husker en løsning. Gjør et søk så finner du det nok.

 

Redigert:

Husket feil i farten, her er tråden jeg tenkte på https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58743

 

Men søker du på tankmåler så finner du i alle fall en tråd om en som har samme problem med en måler kjøpt på biltema.

Redigert av Suzumar (see edit history)
Link to post

OT:

Jeg hadde for maaange år siden en Volvo 145 express.

Til den hadde jeg to speedometere (Hele innsatsen med alle lamper og instrumenter). Når jeg hadde kjørt for langt på forsikringen og gadd gjøre noe med det, skiftet jeg hele innsatsen og varslet forsikringsselskapet at jeg hadde byttet, oppga ny Km-stand og kjørte blid og fornøyd videre. etter et par tre år, var det å gjøre det samme igjen og sette inn den jeg tok ut sist.

Hmmm... sporet av litt her....

 

På det ene av disse to, viste tankmåleren motsatt som i ditt tilfelle. Jeg gadd ikke gjøre noe med det, men det kan vel vise at slikt kan oppstå selv om man har samme merke på giver og instrument. Det var kun tankmåleren som viste feil når jeg byttet.

 

(jeg er langt mer lovlydig nå....)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Hei

Det kan være et forsøk å ta opp giveren (kommer litt an på hva slags giver du har) og sjekke om flotørdelen er demonterbar, og sette den 180 grader av det den opprinnelig var. D.v.s. hvis flotørarmen peker forover, snu den, men la staven sitte montert som den gjør, eller er den montert så den peker styrbord, så snu den mot babord, men selve staven må likevel stå som den gjør.

 

Kommer litt an (som andre har sagt) hva slags giver du har; vippe- stav- eller BEP

 

Jeg er ikke noe spesialist, men dette er tipset jeg har fått (som har samme problemet)

Noen mener også at det skal gjøre susen, ved å bytte polariseringen på instrumentet, men hos deg var det ingen god idé, skjønte jeg

 

Lykke til!

:smiley:

Link to post

de fleste europeiske drivstoff giverene går gra 0 til 180 ohm (det gjør wema) mens mange usa modeller går fra 360 til 180 ohm.wema har også en amerikansk utgave. Hvis instumentet og giveren er ohmet forskjellig viser det tomt når tanken er full og motsatt. Wema giveren har en blå og en svart ledning. den svarte er signal som skal til instrumentet og den blå skal til gjord.

Link to post
OT:

Jeg hadde for maaange år siden en Volvo 145 express.

Til den hadde jeg to speedometere (Hele innsatsen med alle lamper og instrumenter). Når jeg hadde kjørt for langt på forsikringen og gadd gjøre noe med det, skiftet jeg hele innsatsen og varslet forsikringsselskapet at jeg hadde byttet, oppga ny Km-stand og kjørte blid og fornøyd videre. etter et par tre år, var det å gjøre det samme igjen og sette inn den jeg tok ut sist.

Hmmm... sporet av litt her....

 

Mere avsporing følger...

Jeg kobla en drill til speedometervaiern og kjørte den baklengs til ønsket km.stand. Noe som kunne ta hele natta. :giggle:

Dette er så lenge siden (80-tallet) at drillen hadde bare en rotasjonsmulighet og tilfeldigvis var dette motsatt vei av normal rotasjon på speedometervaiern...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Mere avsporing følger...

Jeg kobla en drill til speedometervaiern og kjørte den baklengs til ønsket km.stand.

 

Unødig tidkrevende! Jeg for min del tok ut instrumentene, åpnet opp og justerte de små hjulene med tall på til en passende km.stand. Gikk greit det, og så var det unnagjort på et kvarter i stedet for å kjøre drill hele natta....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Joda men jeg satt ikke ved drillen og passet på, jeg gikk nok å la meg :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...