Jump to content

Temperatursensor, er det en felles standard (Faria/Sabb)


nab

Recommended Posts

Hei. Jeg har en gammel SABB 2G m/temperatursensor og et gammelt instrument som skal byttes til Faria. Temperatursensoren som fulgte med har en helt annen gjengestørrelse enn den som står der nå, så jeg lurte derfor på om jeg kan bruke eksisterende sensor med det nye instrumentet. Jeg har "ohmet" begge sensorene, og de måler begge rundt 650 Ohm ved ca. 20 grader. Mitt spørsål er derfor : Er det en standard for alle temperatursensorer til motorer, slik at jeg kan bruke et nytt instrument på min 40 år gamle motor ?

Link to post
Share on other sites

Det tviler jeg på. Det er som du sier en temperaturfølsom motstand i sensoren. den kan enten være PTC (Positive Temperature Coefficient) eller NTC (Negative Temperature Coefficient), i tillegg til at det finnes uendelig forskjellige versjoner av hver. De fleste er ikke lineære men har en kurveform. For å sjekke om du kan bruke den eksisterende, ville jeg prøvd å plassere begge i en kjele og sjekket (Målt motstand [OHM])ved forskjellige temperaturer mens du varmer opp til 100 grader

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...