Jump to content

Trøbbel med D6-350 og tanker om chipping.


Puffen

Recommended Posts

Sist høst hadde jeg båten inne til service. Motoren er en D6-350. Båten og motoren var ny i mai 2005, gått ca. 300 t. og den har vært på merkeveksted til service hvert år. Dette er kanskje litt overdrevet, men opplevelsene i vinter gjorde at jeg var sjeleglad for at dette var gjort.

Utover service ble følgende konstatert og utført.

- Vann i oljen i drevet.

- Kavitasjonsskader på propell.

- Lekasje i styresylindre på drev.

- Kjølevannslekasje.

- Defekt pumpe for utlufting av diesel.

Totalkostnaden for utbedring av dette kom på ca. 80 000,00 inkl. mva. Jeg hevdet at alt dette måtte betraktes som reklamasjon i hht. regelen om 5 år reklamasjonsrett. Volvo tok rubbel og bit på sin kappe uten diskusjon. Ikke mer enn rett og riktig kan en si, men likevel verdt en honør og denne lille omtalen for eksemplarisk og seriøs kundebehandling.

Så til tanken om chiping. Dette vet jeg at VP advarer på det sterkeste mot, og de hadde nok heller ikke vært like positive om dette hadde vært gjort på min motor. Nå nærmer imidlertid 5 års grensen på motoren seg, og jeg savner 30 - 40 hk. :wink:

Båten har i dag en marsjfart på 24 knop på 3000 omdr. Skroget trives imidlertid best i 28 - 29 knop. Da må jeg opp i 3400 omdr. Det er for mye, både for drivstoffbruk og for slitasje på motoren. Spørsmålet mitt er derfor; Er det noen her som har chipet en D6-350 eller som kjenner noen ? I tillegg til det, også har fått noen hundre timers erfaring etter chipingen. Jeg vet også at det skal betales noen kr. til staten for HK-avgift hvis dette blir gjort, men det er jeg innstilt på hvis jeg kan få økt effekten med en 10 - 15 % uten altfor stor kostnad.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interesant erfaring. En del av det du nevner er på ingen måte noen selvfølge at VP tar som reklamasjon. Vann i drevet vet jeg andre som har hatt. I 90% av tilfellene er det sim-ring som ryker og VP mener det skyldes tau, åle-gress e.l. som tar knekken på sim-ringen. Dette er ikke automatisk reklamasjonsgrunnlag.

 

Fint om du kunne spesifisere litt mer hva feilene var og hva som ble gjort. 80.000,- hørtes mye ut.

 

Når det gjelder chipping, ville jeg uansett reklamasjonsgrunnlag eller ei, aldri tenkt på en gang. Hørte om flere som har fått mye data-trøbbel i etterkant, uten at jeg vet mer om hva det går på.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Byttet propeller.

Byttet luftepumpe for diesel

Byttet styresylindre, ekstra dyrt pga. ekstra reise og overtid.

Byttet simringer og o-ringer + lagerhus ved knuten og tettningsring, trykkprøving.

Byttet endelokk på ferskvannskjøler.

Mulighet for at problemet med simringer kunne skyldes tau ble antydet, men ingen spor

etter slik skade.

Dyrt ja, men så lenge alt ble tatt som reklamasjon så har jeg ikke bedt om noen gjennomgang av prisingen.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man er så glad i Kristin Halvorsens sugerør at man frivillig melder inn økt effekt i håp om å få faktura.. ja da sier jeg ikke mere :tongue:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg stiller nå heller spørsmål ved riktigheten av hele hk-avgiften, og prøver å sympatisere med politikere som er enig med meg i det :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Som privatperson kan du melde inn så mange ekstra HK du bare vil, men du får ingen faktura uansett! Greit sånn...

 

Men med en D6 som havarerer for et godt ord i originalutførelse, ville jeg ikke engang tenkt tanken om trimming...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...