Jump to content

Hvor mye kjetting er ute?


Astor

Recommended Posts

Det irritrer meg grenseløst å ikke vite hvor mye kjetting jeg lemper i sjøen via min Ancherlift fra Ilerød. Er det 15 meter dypt så er det greit å slippe ut en 20 meter kjetting for deretter å kjenne om den har fått tak.

 

Sitter å funderer på om jeg kan sette på strips i ulike farger på hver 5 meters lengde. Eller forvinner disse stripsene når den går gjennom ankervinsjen?

 

Noen som har et bedre forslag. (Og slippe å kjøpe en fjernstyrt dings med måler til 2.5 lapp?)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en Anchorlift. I år har jeg malt lenker. Jeg brukte følgende system:

 

Hver 1m: 1 sort lenke

Hver 5m: 3 sorte lenker

10m: 3 røde

20m: 3 røde, 1 sort, 3 røde

30m: 3 røde, 1 sort, 3 røde, 1 sort, 3 røde

40m: 3 røde, 1 sort, 3 røde, 1 sort, 3 røde, 1 sort, 3 røde

 

Fungerer utmerket. 1 meters merkene kunne man sikkert droppe.

 

Jeg vet ikke hvor lenge det sitter på, men jeg regner med at jeg må male over med gjevne mellomrom.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også tenkt å gjøre dette. Kjøpte også en boks rød lakk til formålet (tenkte å begrense meg til en farge, siden disse boksene ikke er helt billige, og jeg ikke hadde noe annet bruksområde til dette). Men det ble med tanken. Med ny båt tenkte jeg imidlertid å gjøre alvor av dette,

 

Men - er det ikke nok med et merke pr. 10m? Tenkte jeg kunne ha 1 felt/ringer på 10m, 2 felt på 20m, 3 på 30m og 4 på 40m. Med ankerkjetting 3x dybden er det lite aktuelt med mindre enn 10m kjetting ute. Det blir fort 20 og 30m. Og da er vel en slik merking tilstrekkelig? Da holder det også med én farge.

 

Noen med synspunkter eller erfaringer med denne noe enkle løsning?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg har malt ankerkjettingen med en farge, enkelt system: et rødt merke 5 mtr. to røde merker 10 mtr. 3 røde merker 15 mtr. osv.  Enkelt når du skal male og enkelt å bruke og det må jo være poenget. :rolleyes: :rolleyes: :confused:.

Etter råd fra mer erfarne båtfolk enn meg, malte jeg først etter en sesongs bruk, fordi malinge sitter bedre på en brukt kjetting. Jeg har galvanisert kjetting.

 

Som KOB sier hvor mye kjetting trenger du normalt? og det er jo ikke nødvendig å komplisere ting unødvendig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...