1975david Startet 15.August.2009 Del på Facebook Startet 15.August.2009 (redigert) Hei! Det har oppstått en litt merkelig feil med det elektriske anlegget ombord. Trodde først at det var lite strøm på batteriet, men det var det ikke. Dersom jeg prøver å senke motoren ned med power trimmen så hører jeg bare en veldig svak summing fra motoren, og ingenting skjer. Det samme skjer om jeg prøver å kjøre den opp. Satt på lanternene for å sjekke om det fantes strøm. Lanternen slokker idet jeg prøver å kjøre power-trimmen. Det samme skjer dersom jeg prøver å starte motoren. Har sjekket koblingene på batteriet og sørget for at det er full ladet. Har en mistanke om at det kan være en kortslutning i forbindelse med bryterene til power trimmen, men da skulle vel starteren ha slått inn når jeg vrir på nøkkelen? Er det noen som vet hvordan jeg kan feilsøke? Kan det være en feil med hovedstrøm bryteren...brente eller dårlige kontaktpunkter slik at for mye strøm blir liggende over bryteren. Har svært begrensede kunnskaper om elektro, så trenger hjelp her. På forhånd takk. Redigert 15.August.2009 av 1975david (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 (redigert) høres ut som det er mangel på strøm ja siden alt lys slukker når du slår på en storforbruker som tilt/start. Enten er batteriet ødelagt eller så er det dårlig kontakt. Aller først ville eg sjekka alle endane av strømkablane og evt forbikoblet hovedbryteren. Husk minusen med. ikkje bare batterienden. så prøvd et annet batteri Redigert 15.August.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 15.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2009 (redigert) Takk for svar. Skal prøve å koble bort hovedstrømbryteren (kortslutte koblingene) i morgen. Skal prøve å finne ledningene som går til starteren, og måle hvor stor spenning som kommer frem. Eller er jeg avhengig å måle strømmen, i så tilfelle har jeg ikke stort nok instrument? Kan jeg måle motstanden på hovedstrømbryteren? Den skal vel være tilnærmet null? Redigert 15.August.2009 av 1975david (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 (redigert) Hvor sikker er du på at batteriet er i orden (og faktisk full-ladet)? Jeg ville tatt det med, koblet det til en bil og forsøkt å starte. Evt. tatt med et annet batteri (ev. en startbooster) i båten og forsøkt med det (omså via startkabler). Redigert 15.August.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Bearded Beast Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 du trenger kun voltmeter for å feilsøke. Begynn med å holde voltmeteret direkte på batteriet mens du prøver tilten for å bekrefte at det faktisk ER strøm på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 15.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2009 Kan vel ikke være 100% sikker på at batteriet er i orden. Det slo ut på fullladet etter 1 min på laderen, ladet med 14,7 og målte 12,7 etter at laderen var koblet fra. Takk for tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 batterier er lunefulle greier. kan ha fin spenning men ingen strøm. Ellers kan du måle deg forbi alle kontaktpunkt med utgangspunkt i motsatt pol på batteriet. Så om spenningen da bortfaller over et punkt så er jo synderen funnet. Kan også være skjult ledningsbrudd. Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 15.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2009 Ellers kan du måle deg forbi alle kontaktpunkt med utgangspunkt i motsatt pol på batteriet. Så om spenningen da bortfaller over et punkt så er jo synderen funnet Kan du forklare litt mer detaljert hvordan jeg gjør dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 nei altså, du tar voltmeteret og begynner på batteriet så flytter du målepunktet oppover langs plusskabelen til neste ende, mens minus fortsatt er tatt fra batteriet, til da antagelig hovedstrømsbryteren som neste. Så om spenningen er tilstede inn på bryteren men ikkje ut på utgående pol på bryteren så er jo bryteren synderen. og slik kan du fortsette og måle langs alle ledninger mens du klikker på f.eks trimmen eller starter. MEN Siden både trim og starter er død men lanterner lyser men slukker ved belastning så tvila no eg iallefall på at det er noe galt med motoren og he trua på enten dødt batteri eller irr i ei kontakt eller ledningsbrudd på strømkablene dine. Alle ledninger,,,, du har antagelig kun 3 kabler og forholde deg til. + fra motoren til hovedstrømsbryteren og til batteriet og minus fra batteri til motor. Det er nå mine 2 cent iallefall i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 16.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2009 Takker... :) Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 16.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2009 Hovedstrømbryteren var synderen Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 (redigert) alltid kjekt når det ordner seg Redigert 16.August.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 Ta en titt på denne linken: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=748801 Eneste "feil" jeg har sett på eTec hittil, er litt dårlig tilskrudde konlinger. Det KAN være lurt å gå over dem... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.