Jump to content

Evinrude E-tec, feil på det elektriske, mulig kortslutning?


1975david

Recommended Posts

Hei!

 

Det har oppstått en litt merkelig feil med det elektriske anlegget ombord. Trodde først at det var lite strøm på batteriet, men det var det ikke.

 

Dersom jeg prøver å senke motoren ned med power trimmen så hører jeg bare en veldig svak summing fra motoren, og ingenting skjer. Det samme skjer om jeg prøver å kjøre den opp. Satt på lanternene for å sjekke om det fantes strøm. Lanternen slokker idet jeg prøver å kjøre power-trimmen. Det samme skjer dersom jeg prøver å starte motoren.

 

Har sjekket koblingene på batteriet og sørget for at det er full ladet.

 

Har en mistanke om at det kan være en kortslutning i forbindelse med bryterene til power trimmen, men da skulle vel starteren ha slått inn når jeg vrir på nøkkelen? Er det noen som vet hvordan jeg kan feilsøke?

 

Kan det være en feil med hovedstrøm bryteren...brente eller dårlige kontaktpunkter slik at for mye strøm blir liggende over bryteren. Har svært begrensede kunnskaper om elektro, så trenger hjelp her.

 

På forhånd takk.

Redigert av 1975david (see edit history)
Link to post

høres ut som det er mangel på strøm ja siden alt lys slukker når du slår på en storforbruker som tilt/start. Enten er batteriet ødelagt eller så er det dårlig kontakt. Aller først ville eg sjekka alle endane av strømkablane og evt forbikoblet hovedbryteren. Husk minusen med. ikkje bare batterienden. så prøvd et annet batteri

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Takk for svar. Skal prøve å koble bort hovedstrømbryteren (kortslutte koblingene) i morgen. Skal prøve å finne ledningene som går til starteren, og måle hvor stor spenning som kommer frem. Eller er jeg avhengig å måle strømmen, i så tilfelle har jeg ikke stort nok instrument?

 

Kan jeg måle motstanden på hovedstrømbryteren? Den skal vel være tilnærmet null?

Redigert av 1975david (see edit history)
Link to post

Hvor sikker er du på at batteriet er i orden (og faktisk full-ladet)? Jeg ville tatt det med, koblet det til en bil og forsøkt å starte. Evt. tatt med et annet batteri (ev. en startbooster) i båten og forsøkt med det (omså via startkabler).

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post

nei altså, du tar voltmeteret og begynner på batteriet så flytter du målepunktet oppover langs plusskabelen til neste ende, mens minus fortsatt er tatt fra batteriet, til da antagelig hovedstrømsbryteren som neste. Så om spenningen er tilstede inn på bryteren men ikkje ut på utgående pol på bryteren så er jo bryteren synderen. og slik kan du fortsette og måle langs alle ledninger mens du klikker på f.eks trimmen eller starter. MEN Siden både trim og starter er død men lanterner lyser men slukker ved belastning så tvila no eg iallefall på at det er noe galt med motoren og he trua på enten dødt batteri eller irr i ei kontakt eller ledningsbrudd på strømkablene dine. Alle ledninger,,,, du har antagelig kun 3 kabler og forholde deg til. + fra motoren til hovedstrømsbryteren og til batteriet og minus fra batteri til motor.

Det er nå mine 2 cent iallefall i første omgang.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...