Jump to content

Evinrude E-tec, feil på det elektriske, mulig kortslutning?


1975david

Recommended Posts

Hei!

 

Det har oppstått en litt merkelig feil med det elektriske anlegget ombord. Trodde først at det var lite strøm på batteriet, men det var det ikke.

 

Dersom jeg prøver å senke motoren ned med power trimmen så hører jeg bare en veldig svak summing fra motoren, og ingenting skjer. Det samme skjer om jeg prøver å kjøre den opp. Satt på lanternene for å sjekke om det fantes strøm. Lanternen slokker idet jeg prøver å kjøre power-trimmen. Det samme skjer dersom jeg prøver å starte motoren.

 

Har sjekket koblingene på batteriet og sørget for at det er full ladet.

 

Har en mistanke om at det kan være en kortslutning i forbindelse med bryterene til power trimmen, men da skulle vel starteren ha slått inn når jeg vrir på nøkkelen? Er det noen som vet hvordan jeg kan feilsøke?

 

Kan det være en feil med hovedstrøm bryteren...brente eller dårlige kontaktpunkter slik at for mye strøm blir liggende over bryteren. Har svært begrensede kunnskaper om elektro, så trenger hjelp her.

 

På forhånd takk.

Redigert av 1975david (see edit history)
Link to post

høres ut som det er mangel på strøm ja siden alt lys slukker når du slår på en storforbruker som tilt/start. Enten er batteriet ødelagt eller så er det dårlig kontakt. Aller først ville eg sjekka alle endane av strømkablane og evt forbikoblet hovedbryteren. Husk minusen med. ikkje bare batterienden. så prøvd et annet batteri

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Takk for svar. Skal prøve å koble bort hovedstrømbryteren (kortslutte koblingene) i morgen. Skal prøve å finne ledningene som går til starteren, og måle hvor stor spenning som kommer frem. Eller er jeg avhengig å måle strømmen, i så tilfelle har jeg ikke stort nok instrument?

 

Kan jeg måle motstanden på hovedstrømbryteren? Den skal vel være tilnærmet null?

Redigert av 1975david (see edit history)
Link to post

batterier er lunefulle greier. kan ha fin spenning men ingen strøm. Ellers kan du måle deg forbi alle kontaktpunkt med utgangspunkt i motsatt pol på batteriet. Så om spenningen da bortfaller over et punkt så er jo synderen funnet. Kan også være skjult ledningsbrudd.

Link to post

nei altså, du tar voltmeteret og begynner på batteriet så flytter du målepunktet oppover langs plusskabelen til neste ende, mens minus fortsatt er tatt fra batteriet, til da antagelig hovedstrømsbryteren som neste. Så om spenningen er tilstede inn på bryteren men ikkje ut på utgående pol på bryteren så er jo bryteren synderen. og slik kan du fortsette og måle langs alle ledninger mens du klikker på f.eks trimmen eller starter. MEN Siden både trim og starter er død men lanterner lyser men slukker ved belastning så tvila no eg iallefall på at det er noe galt med motoren og he trua på enten dødt batteri eller irr i ei kontakt eller ledningsbrudd på strømkablene dine. Alle ledninger,,,, du har antagelig kun 3 kabler og forholde deg til. + fra motoren til hovedstrømsbryteren og til batteriet og minus fra batteri til motor.

Det er nå mine 2 cent iallefall i første omgang.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...