Jump to content

Hvor mye kan jeg stole på en 27 år gammel Perkins 81hk?

vassb81

Recommended Posts

En venn av meg har ei gammel, men skikkelig veldholdt fiskeskøyte på ca 40 fot LOA. I kjelleren der står det en Perkins på noen og sytti hester. :yesnod: Den har ifølge timetelleren gått over 36 000 timer, og den starter enda iløpet av under 1 sec med kinning. Vedlikeholds historikken til motoren kjenner jeg ikke til, men siste 4 år har det iallefall ikke vært noe problem. Denne motoren får veldig godt stell. :yesnod:

Gratulerer med ny båt!

Har samme motor, den fungerer fint (3.200 timer) og etter alle lovord jeg har hørt ved forskjellige anledninger så er det ingen tvil om at motorens rykte er godt.

Du skriver at du kjører på 90 grader på 2.200.

Har hørt litt forskjellig om hva driftstemperatur på disse motorene er eller bør være.

Noen sier at kjølingen skal holde temperatur mellom 82 og 85 grader.

I manualen jeg har står det at motoren er laget for driftstemperatur mellom 80 og 90 grader.

I tidligere tråder om samme tema her på båtplassen virker det som "normalen" varierer en god del.

På min motor (79-modell) synes jeg temperaturen varierer ganske mye med turtallsendring. Fra ca 82 til 1.800 til 90 ved 2.100. Og under 80 grader ved turtall under 1.800. Har pleid å regulere turtall ved drift slik at temp ligger på ca 85 grader.

Før hadde jeg en volvo hadde mye mer stabil temperatur.

Varierer temp slik på din motor også?

Har forrige eier brukt motor på 90 grader også?

Får du enda høyere temp når du går over 2.200?

mvh

Belle

Hei Belle!

.

Min varierer og mye på turtall, så jeg regner med at det er normalt. Om jeg "tøffer" rundt på 6-7knp ligger motoren på ca 80 grader. Kjører jeg i 8-11knp klattrer varmen opp til 90 grader. Om jeg har max hendel og 12-13 knop går den over 90 grader etter en stund. Forgje eier sa at det fint gikk på det turtallet en stund (time)? Vet ikke om dette stemmer, men jeg kommer nok ikke til å teste dette. Om ikke jeg blir overasket at dårlig vær og må fort inn.

Har funnet ut at jeg kjører bare på turtallet og passer på at jeg ikke kommer for mye over 90 grader. Dette var også noe forgje eier også gjorde i følge han.

Om noen mener jeg tar feil her, gjør noe galt blir jeg glad om noen gir meg et hint!!

Eg har ein 4.236 fra 1985 i båten. Denne ligg ved marsjfart 2400 omdr på ca 82 grader.

Ved toppfart (2600 omdr) ligg den på 90 grader, og starter og klatre over 90 etter 1/2 til 1 times gange. Eg bruker normalt ikkje køyre med over 2400 omdr. Tida varierer med utetemperatur.

Maks turtall i fri gear er på min motor 3000 omdr. Eg har verkstedsmanual frå Perkins, og i fylgje denne er alle disse verdiane normale.

Elles slutter eg meg til påstandane om at dette er ein god motor - problemfri for meg i 24 år. Det finns heilt sikkert betre motorar, men denne fungerer fint.

Den er som det blir sagt vanskelig å lufte etter filterskift, og den krev eit godt vedlikehalde el-system.

Ein av dei største fordelane med motoren er at du kan finne på noko anna når resten av karane på vennefesten diskuterer turboproblem!

Eg har ein 4.236 fra 1985 i båten. Denne ligg ved marsjfart 2400 omdr på ca 82 grader.

Ved toppfart (2600 omdr) ligg den på 90 grader, og starter og klatre over 90 etter 1/2 til 1 times gange. Eg bruker normalt ikkje køyre med over 2400 omdr. Tida varierer med utetemperatur.

Maks turtall i fri gear er på min motor 3000 omdr. Eg har verkstedsmanual frå Perkins, og i fylgje denne er alle disse verdiane normale.

Jeg har bare en vanlig manual fra Perkins og der står det bare at motoren er laget for å brukes med temperatur mellom 80 og 90 grader. Står det noe mer presist i verkstedsmanualen, F.eks at den bør ligge omkring 82 ved marsjfart? Eller er alt OK så lenge det er mellom 80 og 90?

Det virker jo som (i alle fall noen av) disse motorene varierer ganske mye i temperatur ved økende turtall.

Hva viser temperaturen hos deg når du går på ca 2000 og 2200?

Hadde forøvrig også ønsket meg at 4.236 var lettere å lufte etter filterskift.

Belle

Det står at motoren har arbeidstemperatur mellom 70 og 90 grader i verkstedmanualen, men denne manualen omfattar alle modellane av 4.236. Min motor er ein Marine Lowline, og temperaturen varierer normalt mellom 75 gr (tomgang) og 85 grader (marsjfart i sommarhalvåret). Eg trur ikkje du skal henge deg opp i +/- 2 grader, men dette er det kanskje andre meiningar om?

Når det gjeld lufteproblema må dette ikkje overdrivast. Det står i manualen at membranen i løftepumpa/fødepumpa skal vedlikehaldast ( rense eller bytte ) etter inspeksjon kvart år. Om dette blir gjort slik at denne pumpa fungerer optimalt, og om drivstoffsystemet frå tank til fødepumpe ikkje tek inn luft har du ikkje svært store problem med å få start om du bruker lufteprosedyren i manualen.

Registrerte meg som medlem idag, og falt for fristelsen til å sjekke hva som ble sagt om Perkins 4-236.

Kan underskrive på alt det positive(samt det noe negative mht. lufting), kjøpte en brukt i 1980 og den har nå gått over 3000 timer for meg uten annet stell enn olje- og filterskift. Kopler batteriet om våren og vrir på nøkkelen, den har umiddelbart brølt igang hvert år.

Men hovedgrunnen til at jeg kopler meg på dette emnet, er det som blir nevn om temperatur-variasjoner:

Opplever det samme, men på lavere turtall(90 grader steady v/16-1700 , økende tendens 1800-2000, tør ikke dra > 2000 mer enn i noen minutter.

Dette forholdet fører til at jeg holder meg på moderate 16-1700 o/m, noe som gir meg en marsj-fart på 6-7 kn. i min Skarpnes 30'.

Jeg har konkludert med at temperaturøkingen hovedsakelig skyldes at propellen min er litt for "tung"(19Px17), klarer ikke å oppnå mer enn ca. 2200 under gange.

Det kunne derfor vært interessant om noen kunne kommentere litt om den propell de selv har bak 4-236'en, og hvilken fart denne gir ved gitte turtall.

Har en 4.236 fra 86 på 85hk i 20tonn seilbåt med 12m vannlinje. Propell er 22x14. På 2400omr går den 6,7kn og 7,8kn på 2800omr. Temperatur er steady 86grader uansett turtall og hvad lenge jeg holder den.

Uansett hvad turtall og fart på båten er går motor 3200omr næsten uten motstand. Jeg mener propellen levert av Sleipner er for lett der den er beregnet med hk/vannlinje/vekt. Den motoren har dobbelt mer dreiemoment en tilsvarende Toyota/Nanni med samme hk.

Hvis temperatur varierer kan dere prøve å bytte termostat eller rengjøre varmeveksler.

Jeg har konkludert med at temperaturøkingen hovedsakelig skyldes at propellen min er litt for "tung"(19Px17), klarer ikke å oppnå mer enn ca. 2200 under gange.

Det kunne derfor vært interessant om noen kunne kommentere litt om den propell de selv har bak 4-236'en, og hvilken fart denne gir ved gitte turtall.

Min 81 HK 4.236 1979-modell gir ca 2.750 omdr på fullt med gir innkoblet. På tomgang får jeg 3000 omdr. Jeg tror dette er slik det skal være, og da er vel propellen riktig (?).

Som skrevet lenger opp øker temperatur fra 82 til 90 grader når jeg går fra 1.800 til 2.100 omdr. Da øker farten fra 7 til 8 knop. Maksfart på 2.750 er 9 knop. Det er derfor ikke allverden å vinne på å kjøre motoren så hardt at temperaturen øker til max. Båten er en snekke på 7 tonn.

Både giver, instrument, termostat og varmeveklser, impeller og evtg andre deler av kjølesystemet kan vel hverfor seg eller tilsammen forklare en slik temperaturøkning, om det da ikke er slik at disse motorene har indviduelle variasjoner innenfor et intervall på 70 til 90 (jmf et tidligere innlegg).

Det jeg da lurer på er om en sliter en motor fortere når den går på maks driftstemperatur (altså 90 grader) enn når den går med lavere temperatur (men innenfor det som er oppgitt som OK - f.eks 80 grader)

Redigert av Belle (see edit history)
  • 3 uker senere...
Min 81 HK 4.236 1979-modell gir ca 2.750 omdr på fullt med gir innkoblet. På tomgang får jeg 3000 omdr. Jeg tror dette er slik det skal være, og da er vel propellen riktig (?).

Turtallet du refererer for fullt pådrag/gir høres ikke unormale ut, men du nevner ikke pitch og diameter (og ant, blader) på propellen ?????

Dette kunne være interessant å vite.

Forøvrig kan jeg ikke tenke meg at en motor slites spesiellt av å kjøre på 90 grader, så lenge dette ikke er et resultat av overbelastning. Men for all del, dette er forhold som produsenten må ha siste ordet om.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...