vassb81 Startet 15.August.2009 Del på Facebook Startet 15.August.2009 (redigert) Jeg har gått til innkjøp av en snekke 82 modell. Motoren som står i er en Perkins 81hk som kom alltid har stått i. Motor ble tatt ut for omfattende service 2004. Bl.a overhaling av dieseldyser, dieselpumpe, varmeveksler og saltvannksrets mm. Etter dette har de årlige servicene bestått av oljsskift, filterskift, dieselfilter skift og impellerskift. Motoren ble nyoverhalt i 2000. Da ble det byttet stempel, stempelringer, honet sylindre, slipt topplokk, sjekket veivlager mm. Motoren har gått ca 800 timer etter denne overhalingen. Har totalt gått 2500 timer i august 2009. Videre kan man se på motoren at den svetter litt olje. Den ser ikke ny ut, men rimelig fin. Bilde Jeg vet lite om dieseltanken egentlig annet enn at forige eier sier at det kommer KUN diesel ut når den tappes fra bunnen. Jeg er ingen mekaniker og vil nok sette dette bort til fagpersoner under vinterhalvåret. Spørsmålet mitt er om jeg trenger å være bekymret for at det skal skje noe med den pluttselig? Dette forutsetter at jeg holder den på ca 90 grader, 2200 omdreininger som max. (max fart er ca 13 kn, jeg marsjer i 7-9 kn) Redigert 15.August.2009 av vassb81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Gratulerer med ny båt :flag:Angående motor så kan den nok gå en stund til siden det er hålt service.Men nå er ikke jeg ekspert på denne perkins motor men angående diesel tank så hadde det ikke vært dumt og tømt tanken i vinter.Ta og rens denne nøye så er du nokså trygg angående diesel dyr.For det er som oftes når en er ute i møkka vær det gjerne tetter seg i filter osv.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
index Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Jeg tror du kan føle deg vel så trygg på denne som med en ny motor! Perkins er slitere av ypperste klasse, og med alt som er gjort med denne så burde du ha motor i flere tiår til! At den svetter litt olje får du bare venne deg til, du finner knapt en engelsk motor som er tett. Gi den en vask en gang i blant, så er ikke det noe problem. men som sagt, Perkins er påliteligheten selv, så her er det ingen grunn til å føle seg utrygg! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
arkmarin Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Perkins er en stødig motor og 2500 timer på den er ingen ting. Min Yanmar har gått 4200 timer i løpet av 22 år uten noen problem. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
jonn Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Du har motor i 15 år til, minst, kjempemotor, står i mange Masey Ferguson traktorer. Dette er er en slitesterk motor!!!!! Bare ikke kjøre for hardt, men det har du ikke tenkt ser jeg. Tanken MÅ rengjøres!!!! Jeg kjøpte en Halco 29 fra 86, det første jeg gjorde var å tømme, og vasket tankene i Diesel/withespirit. Motoren min passerer 1900 timer i disse dager, like god som ny. Det som må gjøres hvert år er oljeskifte, oljefilter skifte, diesefilter annenhvert år, har jeg funnet ut er ok etter at tankene er rengjort. Lykke til... Sitér dette innlegget Link to post
vassb81 Svart 15.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2009 Takker for svar. Sier meg fornøyd med svarene da de gav meg mye. Om det er noen som mener noe annet er jeg lydhøre for dette også. Et annet spørsmål i farta: Er det noe jeg bør absolutt lære meg av nødreprasjon? Leser mye om at det er viktig med ekstra impeller, dieselfilter osv. Har alt dette med i båten, men tror min kompetanse pr nå begrenser seg til å skru på fettpressa. (har skrudd en del på bil da jeg var yngre, men det er en stund siden) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 (redigert) Er det noe jeg bør absolutt lære meg av nødreprasjon? Du må kunne lufte dieselsystemet, hvis du går tom for diesel, fyller på, så er det IKKE bare å kinne den igang...den starter nemlig IKKE da. Edit: Ellers så var det en veldig fin Tresfjord 29, og jeg la og merke til at du kalte den for snekke, akkurat som min Joda... Redigert 15.August.2009 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
TB2855 Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Hadde selv en Perkins fra 78 som hadde gått en god del timer mer enn din. Den var pålitligheten selv. Men behandl den pent. Så har du en trofast venn i lang tid ennå. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
JanS/EIR Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Min erfaring med gammel Perkins : i traktoren min står det en tresylindret Perkins fra ca 1960. Såvidt jeg vet har den ikke vært åpnet, den bare starter og går som en klokke!! Tror du kan sove godt og bare kjøre videre! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Poseidon Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Du har en kjempemotor; skift filter og olje av og til så går den i 27 år til, minst! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gudrun Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 (redigert) Har en Perkins 4236 fra 1971 (70hk utgave, på den tidlige versjonen)som ikke har vært gjort annet enn dyser og service..... starter og går fortsatt den... Redigert 15.August.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Gratueler med ny båt. Det var en velstellt og trivelig båt. Sitér dette innlegget Link to post
vassb81 Svart 16.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2009 Takk alle sammen for gode svar, i dobbelt betydning. Tror nok at jeg skal koste på meg en tankrens nå til vinteren i tillegg til en vanlig service. Da er det bare tut og kjør resten av sesongen. Fikk en tur på fredag ut til Hvaler og tilbake. Måtte en tur rundt Fredrikstad på lørdag også selv om det regnet. Merket at det kommer inn vann noen steder rundt vinduer ol som siver ned bak trekket. Håper ikke dette er en STOR sak å få fikset. Jeg oppdaget at der skruene går ned i akterkabinen, frestet til dolbordet, kommer det inn litt vann ved mye regn. Dette skal også fikses til vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 Er det noe jeg bør absolutt lære meg av nødreprasjon? Leser mye om at det er viktig med ekstra impeller, Opplevde en gang at impelleren gikk føyka når vi kom i sjø og vi fikk luft på kjølevannsinntaket. Typisk situasjon hvor den slitte og gamle impelleren holdt fint for vanlig "fjordbruk" på flatt vann, men ryker første gang man kommer ut i litt ordentlig sjø. Vi hadde lang vei til land og god tid så det gikk helt fint, men jeg ville nok tatt en liten runde på det slik at jeg visste hvor ny impeller lå, hvor jeg har alt verktøy jeg trenger, og hvor impelleren er på motoren og hvordan man kommer til der. Men dette lærer du jo når du bytter impeller mens du ligger ved land, og har du ikke byttet den før så ville jeg gjort det nå. På Yanmaren tok det kort tid. Det tok lengst tid å finne verktøy og den nye impelleren som "ligger i båten ett sted". Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 Benytter denne tråden til et perkins spørsmål: Er det noen som har fargekoden på de? Den jeg har ombord kan minne om en form for grønn hammerlakk. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 I og med at du har skrudd litt før, vil du nok "ta det" raskt om du får hjelp av noen til å se hvordan du: skifter oljefilter skifter dieselfilter (inkl lufting) skifter impeller skifter reim gjennomgår en sjekkliste for motoren Det er vel ikke så mye mer du må kunne før det evt. krever en del mer. Men de fleste nødsituasjoner kan hindres/ reduseres ved å kunne det nevnt over. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
skipsbygger Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Dette er ein kjempe motor, grattis. ang. nød rep er disse motoren Disse er svært vansklige å få start på etter diesel filterskift, følg lufte prosidyre i håndboken, må nok kansje fram med jukse spray (start gas) i tillegg.. Skift dieselfilter på varm motor. Slutt å kjinne motoren vist batteriene blir svake, starteren er meget følsom for spenings tap!! Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
Arnt-W Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Perkins, som en onkel av meg en gang sa: "Perkins går til dommedag og langt utpå efta'n da og!" Som de fleste engelske kvalitetsmotorer er Perkins utstyrt med et enkelt varslingssystem, hvis de slutter å svette olje så må du snarest sette kursen mot nærmeste havn med et verksted, nåe engelske motorer slutter å svette olje er det nemlig et tegn på at motoren ikke er bra. :) Seriøst, min onkel hadde en -58 modell MF traktor med en forgjenger til motoren din, det neste som noengang ble gjort av reparasjoner på den var å bytte pakning på toppen en gang på -80 tallet. Forøvrig hadde naboen en MF med en Perkins 4.236 og der hadde telleverket stoppet på litt over 10 000 timer, men traktoren gikk fortsatt i mangfoldige år etter det, og antagelig gjør den det den dag i dag. Bare å huske hva som er nevnt om filterskift og lufting av dieselsystemet, disse motorene er også litt sære om pakningene mot filter og ellers på dieselrørene ikke er tette. Altså om de er skiftet, men ikke sitter 100% korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 (redigert) Jeg støtter koret. Jeg har to 38 år gamle Perkinsmotorer i kjelleren, og siden jeg kjøpte båten for 9 år siden har de altid tatt meg til havn. De første årene jeg hadde båten var det endel tull med dem, jeg har byttet manifoiler, overhalt turboer, reparert litt på varmevekslere og overhalt topplokk. Dette kan vel synes som endel problemer, men årsaken ligger vel i at på et tidspunkt blir noe utslitt. Men, problemene stoppet ikke moterene. De siste sesongene har motorene vært uten problemer av noen art, jeg har bare skiftet og fylt etter olje. Bare ett problem hadde stoppet meg (om jeg hadde bare en motor), og det var varmevekslerene. De er av en annen type enn du har, og er skrudd sammen av EN mutter. Når den ryker (korrosjon), deler veksleren seg, og alt kjølvannet (saltvann) havner i kjelleren. Motor får ikke kjøling, eksosslanger får ikke kjøling, og motoren må stoppes. Da er det kjekt å ha en til kan du tro. Nå har jeg to av disse spesialmutterene liggende ombord, reparasjonen tar 2 minutter. Men, nå er det vel minst 25 år til de ryker igjen. For en sikker tur med båt i forhold til motor, er det to titng som gjelder. Kontroll og vedlikehold. Da går motorene til du stopper dem selv. Når det gjelder tanken, skru av mannhullet og se nedi tanken (lommelykt) om den trenger en rens, ser du det da. Sansynligvis er det bra, og da sparer du masse penger som du kan bruke til noe annet. Har du båt er det altids steder å putte penger. Fin båt foresten, den var i mange år min drømmebåt. Håper du får mange fine turer uten noen problemer, selv om det ikke er er en grunn til at et problem skulle oppstå. Redigert 21.August.2009 av Festina Lente 3 (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
M/S Bastard Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Godt og høre så mye bra om denne motoren, har en slik sjøl i båten Dog en 91 modell. Har også hatt litt problemer med lufting, men hvis man følger lufteprosedyren og lufter på en sylinder til slutt har det gått helt fint Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Som de fleste engelske kvalitetsmotorer er Perkins utstyrt med et enkelt varslingssystem, hvis de slutter å svette olje så må du snarest sette kursen mot nærmeste havn med et verksted, nåe engelske motorer slutter å svette olje er det nemlig et tegn på at motoren ikke er bra. :) "Oil on the outside = Oil on the inside" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
M/S Bastard Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Min svetter ikke, like før havari da Sitér dette innlegget Link to post
Arnt-W Svart 22.August.2009 Del på Facebook Svart 22.August.2009 Min svetter ikke, like før havari da Nja, det kan vel bare en sjekk av peilepinnen fortelle deg, kan like gjerne være at du har altfor moderne pakninger da vet du. Engelskmenn er tradisjonsbundne til det absurde, jeg byttet en gang pakninger og "simmerringer" i høyre differensial på en -75 County, delene var nye men like fordømt var pakningene av kork og "simmeringen" av lær!?!?! Det funket sikkert greit i 1928, og det funker greit nok i dag om man aksepterer at man har et innebygget automatisk "varslingssystem" for oljenivå som gjør at man må tørke av olje som svetter ut med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 22.August.2009 Del på Facebook Svart 22.August.2009 Jeg støtter også opp her, med 2 stk 175HK Perkins i kjelleren fra 1978 som bare går og går.. Litt tungstartet når det er kaldt og den ene motoren min svetter litt.Den andre høres ut som den er ny. Fikk overhalt den ene starteren og den går nå hurtigere en motoren på tomgang.. Ryker litt da..Men kjempemotorer. Lykke til Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
M/S Bastard Svart 22.August.2009 Del på Facebook Svart 22.August.2009 Nja, det kan vel bare en sjekk av peilepinnen fortelle deg, kan like gjerne være at du har altfor moderne pakninger da vet du. Motoren er jo fra 91, så da er den vel moderne Peilepinnen sjekkes nå og da Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.