margarus Startet 15.August.2009 Link til dette innlegget Startet 15.August.2009 (redigert) hei har akkurat hatt meg min 3 tur nå med selco 13 etter motorbytte har skifta fra johnson 25 73modell til 85mod mariner 40hk lang stamme. fikk montert marineren så høyt det gikk bak på akterspeilet. finnen ligger fortsatt litt i underkant av hvordan det skal være men jeg tok en sjangs. og det funket kanon bra,.. sinnsyk farts forsjell når jeg fikk nye motoren på. tidligere planet den akkurat med 2stk på full gass.. nå planer den me 2 voksene på under halv gass og bare skyter fint fart med spaken i bunn. og for ikke å snakke om bensin forbruk med marsjfart. nå kan jeg faktisk kjøre en hel ettermiddag , kveld uten å tanke 2 ganger.! men har ett lite problem jeg vil finne ut av. av og til i litt røff sjø så spruter det en voldsom vannsprut tilhver side av motoren når jeg kjører mer en halvgass. kommer i fremkant av stammen. og vis jeg gir full gass så spruter det mer eller mindre oppi båten nesten. men jeg ser at der hvor girstaget går ned i stammen er det en blekk plate som er orginalt skrudd "mot farts retningen". den dekker liksom over girstaget som en slags beskyttelse plate. hvor nødvendig er egentlig den? gir staget er jo i vann uansett. tror det er dette dekselet som får vannet til å sprute til sidene.. og vis jeg skrur det vekk så får vannet fri passasje forbi stammen. litt vanskelig å forklare det men tror dere sjønner :) Redigert 15.August.2009 av margarus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 16.August.2009 Link til dette innlegget Svart 16.August.2009 Tror jeg ville prøvd å fått heist motoren slik at antikav. plata ligger over vannet når båten planer. Hadde selv en slik sprut bak når motoren stod for langt ned. Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 5.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 hei spørs om ikke den burde heisest ennda litt opp. kjedelig det nå som den er boltet fast og hull i hekken er borret liksom. skal jeg høyere opp nå må en rustfri eller alu plate monteres og motoren boltes på den høyere opp. legger ved par bilder jeg tok i dag. litt dårlig bilde av vannspruten men dere ser hvordan det spruter. dette er i plan og ca halv gass. spruter bare mer intenst etter hvert som turtallet stiger, så kan jeg fks stoppe motoren. for så kjøre rolig opp i plan igjen og da spruter den gjerne ikke. da er det perfekt hekksjø bak. snodige greier dette her. vanskelig for meg og gå bak å se hva som egentlig lager vannspurten da jeg må faktisk sitte og styre båten og. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 For mye motstand? Altså, som Lars K sa , prøv å få den heist opp litt,. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 6.September.2009 Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 Den båten er vel egentlig laget for kort stamme..? Skal du heve motoren særlig mer enn du har gjort nå, så må du bygge opp akterspeilet så det tåler belastningen. Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 6.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2009 ja det stemmer det. båten er laget for kort stamme. men er dette symptomene på at forrholdet mellom stamme og type akterspeil er feil ? eller er det andre ting jeg kan gjøre for og få bort vannspruten? montere trim flaps kansje ? vis motoren må heves så blir det i vinter når båten er på land. da bolter jeg isåfall på 5mm rustri plate i akter speiltes nå værende bolthull,til kavitasjonsplata går rakt med bunn på båt. så fester jeg motoren enten med tvingene eller boltene i plata. Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 17.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2009 hadde nettop en tur med selcoen på sjøen, sol og fint vær trimmet ett hakk opp en tidligere. og det ble en noe finere hekksjø men båten er jo aldri borti vannet når jeg drar på litt.. fikk noen luftige svev. ble veldig hoppete. men har konkludert med at det skal lages en såkalt "jack plate" av alu eller rustri vinkeljern. som skrues inn i eksisterende bolthull i akterspeil for så vinkeljern andreveien ut på di andre med bolt i . flere hull slik at motor plata blir ca 1.5 tommer utforbi akterspeilet og justerbar opp og ned. må se litt på jobben hva jeg får tak i av stål. enten rustfritt eller alu. motoren var litt merkelig i dag og. kjørte bra på halvgass men vis jeg trødde den på fullgass fort så virket det som den ikke fikk bensin. den jokket liksom , stoppa aldri men jukset etter mer bensin. merka i etter kant at når jeg klemmer på bensin blæra så drypper det litt ut av bensin pluggen innmot motor. selv om den er ny da. kan det forråsake at den suger litt luft der som igjen får motor til og kogge litt på full gass? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.September.2009 Link til dette innlegget Svart 17.September.2009 Har sett at nye koblinger/bensinslanger har vært trøblete ja... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 17.September.2009 Link til dette innlegget Svart 17.September.2009 Google på "free jack plate plans". Dillon racing har lagt ut dette på nett. Så kjøper du litt 100x100x10mm aluminiumsvinkel hos noen som leverer stål (f.eks Norsk Stål). Lag deg en slik brakett. Tilpass hullene i braketten til hullene i akterspeilet og bolt fast i de samme hullene som du allerede har. Nå er du klar til å heise og finjustere motoren på en enkel måte. Fint vinterpussel Eller du kan kjøpe en ferdig "Bobs Machine shop Manuel Jack Plate" fra f.eks Ravns Garage. Men det koster litt mer enn 200,- for en meter aluminiumsprofil da... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
margarus Svart 18.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 har notert meg målene. hadde ikke alu tilgang .og synes 100x100x10 virket voldsomt stor dimensjon, til det den skal gjøre jeg ente opp med 50x50x5mm rustfritt vinkel jern. har kappet opp 4 like lengder på ca 30cm og borret og kappet ut avlange 10mmhull i dem. kan bli bra dette her :) tror jeg skal bolte fast 10mm alu plate imellom di 2 justerbare vinklene. til og bolte motor fast i. Sitér dette innlegget Link to post
jannis81 Svart 8.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 har du noen bilder av resultatet margarus?:) Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 vinklene ligger i garasjen båten blei solgt og jeg kjøpte ny båt https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19438/img_1442.jpg og hevet motoren på denne måten her heller. funker ypperlig https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19438/img_1496.jpg Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 en With Vital 15? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
margarus Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 nidel 15 :) kjempe kjekk båt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.