Jump to content

Sparkling på utvendig skuteside


Jon-Kåre

Recommended Posts

Noen som vet om det her er noe annet en epoksy som duger til sparkling av skutesiden utvendig (gjerne en komponet). Tykkelsen vil variere men den kan vel komme oppi 2-3 mm. Det som skal sparkles på er ubehandlet trevirke. Båten skal skroget skal males hvit så her antar jeg at grunnarbeidet er viktig.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Prøver meg på å flytte denne opp for å se om det kan være noen som vet noe.

Noen må vel ha prøvd å sparkle på trevirke tidligere?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg ser at du ikke får så mange tilbakemeldinger på dette. Trebåteierne er vel på bølgan blå tenker jeg.

Jeg har ikke erfaring med så mange typer sparkel på trebåt, men bruker selv 2-komp. polyester eller epoxysparkel. (Finsparkelet til Biltema gir god valutta for pengene). Felles for 2-komp. sparkel er at de er harde å slipe ut samt litt lite elastisitet etter herding. Dersom du skal sparkle opp et helt skrog bør du nok vurdere andre alternativer.

Jeg kjenner en skøyteeier som har brukt Husfix da denne er lett å jobbe med, samt rimelig.

Han la først en solid bit sparkel i ei bøtte vann over natta for å sjekke om det tålte vann, hvilket det gjorde. Jeg har forøvrig ikke referanser på hvordan dette jobbet/krympet/heftet over tid.

Derom du fortsatt er i tvil kan du jo ta deg en tur ned i nærmeste båthavn og slå av en prat med en eller annen skøyteeier med malt skrog.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei Perlen jeg har ikke sparklet enda da dette er et prosjekt som ligger frem i tid men gi tilbakemelding hvis du sparkler

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei Perlen jeg har ikke sparklet enda da dette er et prosjekt som ligger frem i tid men gi tilbakemelding hvis du sparkler

<{POST_SNAPBACK}>

Etter mye om og men, endte jeg opp med Farm.

 

Dette på grunn av at jeg er opptatt av å tilføre tre elastisk masse, som gir etter dersom bordganger beveger seg. Jeg nekter derfor å bruke epoxy, eller andre "harde stoffer"

 

Linoljekitt, vanlig kitt kan forsåvidt også brukes, men problemet her er at det over tid blir hard masse av dette også.

 

Nå skal jeg legge til at det stort sett var mellom bordganger jeg trengte å sparkle, og da i små mengder. Litt sparkling ble det på et par steder hvor det var noe ujevnt.

 

Jeg var spent på om hvordan dette ville være å male over, men ble beroliget med en telefon til produsenten. Jeg har nå malt den ene skutesida 2 strøk, og det er blitt et bra resultat så langt.

 

Dette var dagens tips fra meg.

Link to post
Share on other sites

Etter mye om og men, endte jeg opp med Farm.

 

Dette på grunn av at jeg er opptatt av å tilføre tre elastisk masse, som gir etter dersom bordganger beveger seg. Jeg nekter derfor å bruke epoxy, eller andre "harde stoffer"

 

Linoljekitt, vanlig kitt kan forsåvidt også brukes, men problemet her er at det over tid blir hard masse av dette også.

 

Nå skal jeg legge til at det stort sett var mellom bordganger jeg trengte å sparkle, og da i små mengder. Litt sparkling ble det på et par steder hvor det var noe ujevnt.

 

Jeg var spent på om hvordan dette ville være å male over, men ble beroliget med en telefon til produsenten. Jeg har nå malt den ene skutesida 2 strøk, og det er blitt et bra resultat så langt.

 

Dette var dagens tips fra meg.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Sprekker har jeg sett for meg at jeg tetter med lusing med lister og epoksy selv om det var noen motstandere mot dette i en annen tråd jeg hadde. En jeg kjenner gjorde dette for noen mnd siden og har ikke hatt problemer med dette etter sjøsetting. Det jeg letrer etter sparkelmassse til er ujevnheter som måtte dukke opp under veis og som man vurderer som mere lettvint å sparkle en å pusse. Det samme vil gjelde etter 1-2 strøk maling da jeg vet at eventuelle synder kommer for en da. Forstår jeg det rett hvis det er slik at du enda ikke har sjøsatt Perlen, Hvis det er tilfelle kan du gi tilbakemelding når båten har trutnet slik at vi får vite om farmen "tyter" ut når den kommer i sitt rette element????? :drink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Perlen ligger i sitt rette element hele året, slik at jeg har utført dette på vannet......

<{POST_SNAPBACK}>

Ok da skulle trevirke være stabilt eller så godt som. Det jeg er redd for ved bruk av elastiske fugemasser til tetting av sprekker er at skroget mitt er knuske tørt og massen vil da bli klemt sammen og lage en utvekst der hvor denne massen er lagt i. Dette tror jeg kan bli stygt. Jeg vil heller sjelden ha båten ute om vinteren og da tror jeg dette vil bli et gjentagene problem

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...