Jump to content

Teknikker for å heve syrevekta til bly-syre batterier?

roaldbj

Recommended Posts

Hei

etter en utlading og påfølgende lading vil syrevekten i batteriet være ujevn, dvs den vil være høyere mellom platene enn over platene,

den kan være vanskelig å måle syrevekten mellom platene og med normal vedlikeholdslading vil det ta lang tid før syra blir blandet og

syrevekten på toppen er like høy som mellom platene.

en lading med forhøyet spenning som medfører kokin/gassing vil hjelpe for å blandet dette raskere.

man kan erfare at batteriet har høyere kapasitet enn det syrevekten indikerer ettersom syrevekten blir målt på "feil" sted.

...Så til Marwin:

1) Kan du gi noen enkle råd om hvordan en enkel sjel kan foreta "pulsing" av batteriene?

Synd å gjenta det samme om igjen, men hvis man leter i Bp´s utmerkede base, finnes faktisk MYE om dette emnet.

Her er noe jeg skrev i et annet forum for en tid tilbake:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...ight=0,badevekt

(sitter på en annen Mac, så jeg får ikke endret på henvisningene...)

Slike "pulsere" finnes å få kjøpt. MegaPulse er den beste, noen av de andre er plagiater, som det også har vært endel tull med (Thermal runaway, branntilløp osv.)

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry285845

http://www.megapulse.no/

Og til slutt en samling strenger om det samme:

https://baatplassen.no/i/index.php?act=Sear...=%2Bsulfatering

Jeg forhandlet forresten MegaPulse for noen år siden og testet den ganske grundig.

Når det gjelder fenomenet Lotus / Ole Petter sine diskusjoner, blir jeg litt trist! Lotus har mange solide argumenter som jeg er mye enig i. Det samme har OlePetter også til tider, det er bare så synd at de ikke harmoniserer verbalt!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Når det gjelder fenomenet Lotus / Ole Petter sine diskusjoner, blir jeg litt trist! Lotus har mange solide argumenter som jeg er mye enig i. Det samme har OlePetter også til tider, det er bare så synd at de ikke harmoniserer verbalt!

Tillater meg å sitere litt fra siste innlegg. Her er jeg svært så enig med Marwin, men selv klarer jeg ikke holde meg kald og komme med nøytrale innlegg når disses to argumenter på det verbale plan. Så, jeg har ikke noe horn i siden til hverken Lotus eller Ole Petter, men holder meg klokelig unna deres "disputaser".

Lars H. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

MEN.....er det noe vi vanlige folk som ikkje har støt blodet, kan gjøre for å "sjokk-lade" eller "puls-lade" batteriene? Uten å kjøpe pulsere...som sikkert er dyrt. Man burde kunne leie slike heftige ladere på bautas :cheers:

Du kan jo eksperimentere med å etterfylle med konsentrert saltsyre hvis cellene er ujevne. Da holder kanskje batteriene noen mnd til. Etter det kan du kaste dem.

Men ikke si at jeg har sagt det, :lipseal: for det er både farlig og teknisk utilrådelig. Så ikke skyld på meg om noe går galt. Men det reddet meg og bilen min da jeg var fattig student en gang rundt 1985 og skulle på vinterferie. :cool:

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Nei for all del Zach, det har ikke noe med det du eller andre har skrevet. Les innlegget mitt og Lotus sitt så finner du ut kanskje årsaken.

Det som er meget skuffende er at en viktig tråd som dette ser ut til å dø. Jeg mener hvis noen kritiserer andres tekniske innhold så faller automatisk ansvarer for opplæring på den personen som kritiserer.

Jeg har skrevet en særoppgave om dette, så for meg er det ikke så viktig.

Enig med de som mener at begge bør få uttale seg. Jeg har ingen problem med at de to nevnte "krangler" litt. Batterier har jeg personlig ikke god nok kunnskap om til at jeg vil uttale meg om den ene eller andre har rett. Noen ganger tror jeg det kan være navn, ord og uttrykk som kan gjøre at de to er uenig, men selvfølgelig finnes det tilfeller der de har totalt forskjellig forståelse av ting. Det som er viktig og som tilsynelatende noen ikke har evnen til er å se når de tar feil, og "innrømme" det. Det skjer alle. Selv tok jeg feil i mai 1971. :rolleyes::wink:

... og til Ole Petter - hvis du har laget hatt en særoppgave om dette emnet så hvorfor ikke legge det ut her. Det vil være et kjært bidrag som kan gi oss vanlige dødlige mer kunnskap om disse tingene. Det ville jeg gjort hadde jeg vært deg. At en særoppgave blir lest av flest mulig er da bedre enn å ha den liggende i en skuff.

...... Jeg har en Megapulse enhet koblet fast på forbruksbanken, og en Europulse på startbatteriene......
Jeg ser at Seatronic i Moss har Sterling Propuls 12V til kr 490. Er det flere enn Lars som har erfaring med Megapulse/Europulse/Propuls.

Jeg har så vidt oppfattet at denne enheten skal kobles fast til pluss og minus på eksempelvis forbruksbanken der hvor hovedkablene kobles til batteriene.

Jeg ser ikke at det er noen begrensning i størrelse på batteribanken hvor disse enhetene benyttes.

Jeg fikk ikke med meg om Ole Petter/Lotus/Jørg eller andre hadde noen kritiske kommentarer til slike enheter.

Er det flere enn Lars som har erfaring med ....Propuls.

Ja. Virker.

Jeg har så vidt oppfattet at denne enheten skal kobles fast til pluss og minus på eksempelvis forbruksbanken der hvor hovedkablene kobles til batteriene.

Når det gjelder ProPulse: Ja.

Den aktiveres automatisk så snart det finnes mer enn 12,8V, og den deaktiveres så snart det finnes mindre enn 12,8V.

Jeg ser ikke at det er noen begrensning i størrelse på batteribanken hvor disse enhetene benyttes.

I teorien (med masse tid) finnes det stortsett ikke noe begrensning, derfor finnes det ikke noe bregrensning på embalasjen.

Mht effektivitet er slik derimot begrenset på noe med omtrent/litt over 200Ah, hvis man ikke har den på i alle evighet.

Jeg fikk ikke med meg om Ole Petter/Lotus/Jørg eller andre hadde noen kritiske kommentarer til slike enheter.

Jooo da, jeg sa min del allerede men man kan jo gjentar også det.

Ja, desulfatorer virker, men man behøver ikke å forvente vidunder.

Er batterier kaputt da er den kaputt, fordi ingen desulfatorer kan gjøre noe mot kristaller eller gitterkorrosjon.

Jeg er på meningen at man kan bruke det for å vedlikeholde batterier, spesiellt når man bruker enkle ladere.

Har man derimot en bra lader... da ordner den selvstendig med desulfatering og man trenger ikke noe i tillegg.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg har testet Megapuls for en storforbruker av batterier, og min konklusjon var lik deres erfaring med produktet. Men jeg fant også ut årsaken slik at det opprinnelige problemet ble løst.

Men nå er det slik at Lotus aldri kommer på banen med løsninger, for han venter alltid til han føler det er riktig å komme på banen med kritikk av andres løsninger. Jeg skulle derfor gjerne vite hvorfor han mener sulfat og krystallisert sulfat ikke er to forskjellige ting. (Siden han alltid ventet på meg så venter jeg gjerne på han denne gangen).

Et av problemene med krystallisering av sulfat i batterier har med at moderne båter har for liten oppdrift pleier jeg å si.

Hei Roald, jeg har erfaring med Europulse. Problemet er bare at jeg ikke har erfaring med noen av de andre konkurrentene, så noe sammenligningsgrunnlag har jeg ikke. Jeg har heller ikke gjort noen vitenskapelig test som kvantifiserer resultatene.

Forholdet var som følger:

I fjor erklærte jeg batteribanken for død. Det var 3x140 ah Scannac åpne syrebatterier. De ble ganske brutalt misshandlet. Først en årrekke med feil lading, deretter overlading med opptil 15V og syrenivå godt ned på platene i alle cellene. I frustrasjon helte jeg på vann rett fra tanken på båten, altså langt fra destillert. På slutten av sesongen tok det ikke lange tiden med kjøleskap og Webasto før spenningen var nede på 12V. I løp av vinteren har de i tillegg stått uten lading og blitt så og si flate.

På slutten av sesongen satt jeg imidlertid på en Europulse. Når jeg byttet ut batteriene i sommer ble jeg imidlertid overrasket over at syrevekten var høyere enn jeg har forventet. For moro skyld sjekket jeg alle cellene, og det var ikke mye avvik etter mitt skjønn. Polspenningen en dag eller to etter avsluttet lading var også misstenkelig høy. Altså, batteriene var bedre enn på lenge. Noen utladningstest har jeg imidlertid ikke gjort.

For moro skyld kan jeg jo sjekke hva polspenningen og syrevekten er nå. Jeg ladet dem opp etter at jeg tok dem ut i juni. Hvor gamle batteriene er aner jeg ikke, det kunne ikke forrige eier av båten gjøre rede for.

Du kan jo eksperimentere med å med konsentrert saltsyre hvis cellene er ujevne. Da holder kanskje batteriene noen mnd til.

Akkurat DET vil nedsette batterienes levetid raskt! Bruk KUN batterivann (Destillert vann) på batteriene!! :smash:

Jeg har lest (for flere enn mange år siden) at man kan fjerne sulfateringen ved å sende en liten strømpuls "motsatt vei", vekselvis med ladestrømmen. I praksis ved å benytte en enkel diode som likeretter (halvbølgelikeretting), og kople en motstand i parallell over denne.

Nope. DET er feil. MegaPulse er mere kompleks enn som så.

...Det som er meget skuffende er at en viktig tråd som dette ser ut til å dø.

Jammen kjære Ole Petter, er DEET så rart da?? Emnet har jo vært diskutert her i flere år! De som virkelig ønsker mere viten om dette emnet, kan bare øse av basen her!!

...Men nå er det slik at Lotus aldri kommer på banen med løsninger, for han venter alltid til han føler det er riktig å komme på banen med kritikk av andres løsninger. ....

Det er nettopp slike kommentarer som får Lotus til å reagere, og oss andre til å bla forbi!

Nå leste jeg for første gang det som "Seilmagasinet" skrev om Megapuls.

Alt fint og spennende.

Men det som irriterer meg litt er dette uproffe uttale ang. prosentualt oppretting av den døde testbatteri.

Da skriver de helt seriøst og antakeligvis selv overbevist at batteriet er fint igjen: Med 89% kapasitet. (?!)

Med senest 80% gjelder et batteri som absolut død.

Så, hvorfor skal man da vekke forhåpninger hos folk som ikke har peil om det.

Vi snakker båt, men ikke om private personbiler i Oslo der man også kan kjøpe batterier "hos McDumm".

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hva er du ute etter?

Har ikke merket problemer med bruken av dem. Men det kan være lurt at øvrige tilkoblinger er tatt bort under "recyclingen".

Sjøl har jeg en egen lader som pulser HF inn i batteriene og med DEN i bruk MÅ alt annet være frakoblet.

Men dette er beskrevet her tidligere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...