Jump to content

Tømme vannutskiller for vann, må jeg lufte dieselsystemet?


Stones

Recommended Posts

Hei!

 

Har nylig overtatt en båt, snekke med en yanmar diesel. Det er vann i vannutskilleren (ca. halvfullt). Dersom jeg tapper ut dette, må jeg da lufte systemet? Og evt. er dette noe som kan vente til sesongslutt eller bør det gjøres nå? Har letet litt rundt i diverse tråder om vannutskiller, men ikke fått det klart for meg om det må luftes dersom jeg kun tapper ut vannet nederst i glasset.

 

Dieseltankene er montert helt akter i båten, og det samme er vannutskilleren. Med andre ord et stykke fra motoren som er ca. midt i båten. Dersom det må luftes, må jeg da mate ut all diesel som er i slangene fra vannutskiller og frem til motoren for å se om det er luft i slangene? Ser for meg at det er en del diesel i slangene mellom utskiller og motor.

 

Har begrenset erfaring/kunnskap med diesel, har inntil nå kun hatt utenbordsmotorer, så takknemlig for alle svar.

Link to post

Hvis vannutskilleren er montert lavere enn tanken kan du tappe uten å lufte etterpå. Står den høyere må du lufte. Men jeg hadde uansett ikke vurdert å la vannet bli liggende, det må vekk! Det kan bli en del dieselsøl før lufta er ute, men sånn er det bare.

 

Siden du har fått vann i utskilleren ville jeg også ha sjekket tanken, ligger det mer vann her er grunnlaget lagt for store dieseldyrproblemer. Vann i dieselen kan ofte sees gjennom dieselen, så det er ikke sikkert at tanken må tømmes av den grunn. Sjekk O-ringen på tanklokket, og smør den med litt vaselin om den er tørr. Jeg for min del bruker Hammerdown ved fylling for å unngå vann i dieselen, og har ikke sett en dråpe vann i utskilleren på mange år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Utskilleren er montert lavere enn tanken, men slangen fra tanken til utskiller kommer fra toppen av tanken, ikke fra bunnen. Har det noe å si? Tenkte å få ut vannet så jeg kan se om det evt. kommer mer. Som nevnt har jeg akkurat overtatt båten, og har ingen anelse om når tid utskilleren sist ble sjekket.

Link to post

Absolutt enig med index :smash: Vannet skal bort og det med en gang. Prøv å åpne tappeskruen i bunn av vannutskilleren. Renner vannet ut er det greit men renner det ikke må du finne ut hvorfor. Det kan være tappeskruen er tett eller at utskilleren står for høyt i forhold til tanknivået.

 

Uansett, har du vann i vannutskilleren kan du regne med at der er mer i tanken. Der skal være muligheter for å tappe av på tankens laveste punkt men det gjelder beklageligvis ikke på langt nær alle tanker. Har du ikke tappemulighet er der forhåpentligvis et mannhull der du kan få ned en slange og suge fra laveste punkt i tanken.

 

En båt jeg hadde hadde ikke muligheter å tappe fra laveste punkt så jeg bygde om sugerøret til motoren slik at det tok fra laveste punkt og dermed vil evt. vann gå rett i vannutskilleren før det ble større mengder av det. Dersom der ligger en liter vann i tankbunnen kan du være sikker på at den går i filteret på det mest ugunstige tidspunktet og det er derfor viktig å ha kontroll på dette.

 

Edit: At slangen kommer fra toppen av tanken betyr ingenting, der er et rør fra slangenippelen som går ned til i nærheten av tankbunn uansett. Er dette helt fylt med diesel skal det renne men noe luft kan godt få det til å stoppe opp.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Mange takk for svar.

 

Såvidt jeg har kunnet se er det ikke noen tappemulighet fra bunnen av tanken. Men påfyllingsrøret ligger omtrent rett ovenfor åpningen i tanken. Vil det være mulig å senke ned en slange til bunnen av tanken for så å pumpe opp vannet?

 

Hvis jeg åpner tappeskruen og det ikke renner, må jeg da lufte (forutsetter at ikke tappeskruen er tett)? Og dersom det renner ut vann, hvordan kan jeg være sikker på ikke å ha fått luft i systemet?

 

Hjelper Hammerdown også dersom du har fått vann i tanken, eller er dette kun som forebygging?

 

Er helt grønn på dette området...

Link to post

Hammerdown emulgerer vannet og dieselen slik at vanner følger med dieselen til motoren og er først og fremst et forebyggende vedlikehold. Har du fått større mengder vann i tanken må dette fjernes "på den vanskelige måten", dvs. at Hammerdown e.l. ikke er ment for fjerning av litervis med vann.

 

Hvis du ikke slipper luft inn i dieselsystemet trenger du heller ikke lufte. Om du åpner tappeskruen og du ser at der kommer luft inn KAN du ha laget deg et problem som må luftes bort. Det er veldig stor forskjell mellom de forskjellige motortypene hvor godt de takler luft. Gamle Forder er veldig kresne på lufting men f.eks. Detroit Diesel svelger unna litervis med luft uten det minste problem.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Enkelt.

Klipp slangen mellom tank og filter. Kjør på biltema/mekk eller båtutstyrsforretning og kjøp en ballongpumpe for påhengstank og to slangeklemmer. Denne monterer du med pila på pumpa mot filteret.

Da kan du åpne tappeskruen på filteret/vannutskiller når det måtte passe, og pumpe vann+bunnslamm fra filter oppi en kopp.

Du skjønner den?

Normalt ved å montere slik så trengs ingen lufting av systemet heller. Du bare pumper på

ballongen til vannutskiller ser ok ut, og så stenger du igjenn tappeskruen. Dersom det er lufteskrue oppå filter( har ennå ikkje sett eit filter uten) så kan du nå løse denne og sjå om det kom luft inni

topp av filteret. Dår det kommer ren diesel ut lufteskruen så er du ferdig.

Da har du tømt vannutskiller og luftet FØR luften går videre i systemet slik at dieselpumpe må luftes.

:flag:

Ps ...de lærde strides om denne ballongpumpa tåler diesel. Den kan bli hard i gummien og sprikke om mangen år. Så det frarådes av mange.

Eg bare spanderer 39.- kr på en ny :smiley:

 

Her ser du pumpen min til høyre for filteret

 

07.04.2009_046.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hei

Sålenge diselnivået i tanken er høyere enn tappepunktet på filteret kan du tappe uten å få luft. Betyr ikke noe om uttaket går inn i tanken på toppen.

Kjør gjerne motoren varm før du tapper og start med godt pådrag etter tappingen. Da er det lettere å kjøre luften igjennom hvis det skulle komme noen bobler inn. Ikke slakk av på turtallet før etter et halvt minutt eller så.

For å fjerne vann fra tanken er slange og pumpe et bra alternativ slik du beskriver.

Det er viktig at du pumper fra det laveste punktet i tanken, og at båten har ligget stille noen timer før du gjør dette. Da vil dritt og vann ligge nederst.

Hvis du teiper slangeenden til en stang eller bruker et rør er det lettere å være sikker på at du treffer bunnen på tanken.

Et 20 mm rør som er tettet med klar plast kan brukes til vannkikkert i dieselen for å se hva du har i bunnen av tanken. Lag røret så langt at det når til bunnen og lys på utsiden så ser du godt.

 

Vannet bør vekk, og hvis du ikke tømmer tanken merker du ikke om det er vann der før du kommer ut i litt grov sjø - altså når det er mest utrivelig.

 

Nest punkt er å finne ut hvorfor det er vann i systemet. Sjekk pakningen på påfyllingen. Hvis du har den typen lokk som har et lite "håndtak" som kan trekkes opp i et spor i lokket må du sjekke om splinten som holder "håndtaket" er tett. Hvis ikke virker sporet som en trakt og vannet drypper ned i tanken.

 

Mons

Mons

Link to post

mons, det tipset ang. "dieselkikkert" var smart!

 

Jeg benytter følgende metode for å ta stikkprøver av dieselen på tanken:

- tar ut nivågiveren til tankmåleren

- stikker slangen til oljesugepumpa (den jeg benytter for å suge ut motorolje ved oljeskift) ned gjennom en bit elektrikerrør, slik at jeg får litt styring på den

- stikker slange/rør-arrangementet ned via åpningen etter nivågiveren og helt til bunns i tanken

- pumper opp et par dl diesel for kontroll

 

Jeg benytter forøvrig Hammerdown-tilsetning i dieselen og har aldri funnet antydning til vann i dieselen, verken i noen av dieselfiltrene eller med "sugeprøven".

Link to post
SveinHa: Der skal være muligheter for å tappe av på tankens laveste punkt men det gjelder beklageligvis ikke på langt nær alle tanker.
Dette skulle vært påbudt,noe som det omtrent var når det ble montert inn tank og motor før i tiden.Nå er det vel forbudt fordi man er redd for lekkasje av drivstoff ned i båtens bunn.Ikke bra det heller selvsagt,men du verden så mange motorstopp man kunne unngått hvis man kunne tappe av en prøve en gang i mnd.
Link to post

Hei

Det er et fullgodt alternativ å ha et rør ned fra toppen av tanken som ender på det laveste punktet og sette en liten håndpumpe på det for å tømme bunnen/ta prøve. Mye mindre mulighet for lekkasje da.

 

Slikt rør kan en lage selv eller kjøpe røret som dieselbrennere bruker til å hente diesel fra tanken. Det er ferdig med gjennomføringen for tanken og slangestuss. Om nødvendig skjøtes røret litt med en stiv slange utpå røret for å nå helt ned i bunnen. Skråskjær slange/rør i enden slik at det ikke tetter mot bunnen. Hvis du vil være helproff kan du bruke den elektriske fødepumpen som brukes til dieselbrennere for å pumpe opp med..

 

Mons

Mons

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...