Rotax Startet 17.August.2009 Del på Facebook Startet 17.August.2009 Jeg har en Mercruiser D.4.2 L (Diesel). Når denne skal stoppes, må en elektrisk bryter slåes i "Off" poisjonen. Det som har slått meg, er at hvis det er en feil på denne bryteren eller det elektriske anlegget, hvordan stoppes motoren da? Har tidligere erfaring fra mindre motorerer i seilbåter, og der var det hendler for å fjerne kompresjonen i motoren. Noe slik finnes ikke så vidt jeg kan se på Mercruiseren. Antar at dette er et sikkerhetspørsmål som vil gjelde for flere og ev. andre motortyper også. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Mener det skal være en mekanisk stopphendel på dieselpumpen som ligger litt gjemt bak armen til gasspådraget. Her er den sirklet inn i rødt, ca midt på bildet: Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Åsabu Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Jeg har en Mercruiser 2,8 es D-tronic 200hk. Jeg har flere måter å stoppe den på. Jeg kan vri av nøkkelen på vanlig måte. Jeg har en daumannsknapp ved gir/gasshendel. Jeg har også et automatisk Seafire system hvor jeg også har mulighet til å stenge motoren ved dashbordet. Dette må ikke forveksles med brannutløseren som er et eget system uavhengig av dette. Sist men ikke minst har jeg en nødhendel hvor jeg kan stenge dieseltilførselen. Denne står utenfor motorrommet. Muligens jeg også kan stoppe den på motoren også, men det vet jeg ikke hvor er. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Du kan holde hendelen på diesel-fødepumpa (den du pumper med ved lufting) til endes, så får ikke fødepumpa tak i diesel. Følgelig vil motoren stoppe etter noen sekunder. Litt på siden: Bruker du kaldstarthendelen din, JonnyBoy? Min Mercruiser D3,0L har også den hendelen markert med pil på tegninga di, men jeg bruker den aldri. Til tross for at det ryker... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Rotax Svart 17.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2009 Du kan holde hendelen på diesel-fødepumpa (den du pumper med ved lufting) til endes, så får ikke fødepumpa tak i diesel. Følgelig vil motoren stoppe etter noen sekunder. Hmm, på min motor sitter denne pumpen (til lufting) på toppen av dieselfilteret. Tror ikke det er noen direkte kobling til dieselpumpa der...? Skal sjekke litt nærmere på pumpa og se om jeg finner noen "hendler" i nærheten som har noe virkning... Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Bruker du kaldstarthendelen din, JonnyBoy? Min Mercruiser D3,0L har også den hendelen markert med pil på tegninga di, men jeg bruker den aldri. Til tross for at det ryker... Ja, jeg bruker alltid kaldstarten når motoren ikke har vært startet på en stund . Har lagt opp wire til førerposisjon, så den er lett tilgjengelig. Før måtte jeg ned i motorrommet, og da ble til at jeg glemte å slå den på (eller av). Hmm, på min motor sitter denne pumpen (til lufting) på toppen av dieselfilteret Mest sannsynlig har du luftehendel både på fødepumpen og dieselfilteret. I hvertfall hvis motoren er av eldre utgave, jeg vet ikke hvordan det er gjort på de nyere, f.eks D-tronic Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.