Blom'en Startet 17.August.2009 Del på Facebook Startet 17.August.2009 Har en eldre 1978 modell 20 fots helplanende båt i rimelig grei stand, ingen perle, men fungerte veldig bra inntil den gamle AQD32 sugediesel sekseren sa takk for seg. Denne var oppgitt til 106 hester og jeg klokket båten til 20,5 knop på 4000 rpm, med nokså ru overflate under vannet. Propell er 3 bladet 15x17" alu. Vekt på maskinparken er 395 kilo inkl. 270 drevet. "Noen" mener at selv 106 hester er for mye og at den aldri hat ytt så mye, men greit nok, vi lar tallet 106 hester stå. Fikk tak i en tilsvarende maskin, visstnok nyoverhalt, men ikke brukt på noen år, men da den ble startet opp, så blåste oljetrykket opp i over 12 kilo og blåste 3 oljefiltre før vi gav opp og konkluderte med at her må det eventuelt kirurgi til. Har den gamle motoren stående, så det burde være mulig å lage en hel motor med endel skruing. MEN - har lyst på en driftsikker båt på vannet, har sett på andre båter, både større brukt og mindre nytt, bla. Quicksilver 640 Weekend importert fra Sverige. Gamle Halco 29 som knapt tipper over 10 knop og blåser olje ut eksosen til 250' store er ikke mye interessant, så tanken går likeså godt mot en helt annen maskin i 20 foteren. Har da følgende valg : - Brukt, overhalt diesel på drøye 100 hester med tilhørende drev, pris rundt 70-80.000 (F.eks. TAMD22 med SX drev) - Helt ny Mercruiser 100 hester Vortec 1,6l med Vazer drev til ca. 85.000,- - Helt ny Mercruiser 135 hester 3,0l TKS med drev til ca. 85-90.000,- - Helt ny, alternativt, lett brukt påhenger på ca. 115 hester til 80-115.000,- Jeg finner lite med kurver på effekt og dreiemoment på disse motorene, så jeg er usikker på hvordan disse vil være i forhold til hverandre. Jeg ser av forbruksmålinger, så bør ikke en god bensin være langt unna diesel i forbruk l/nm, selv om kost pr. liter diesel er omtrent halvparten av bensin akkurat nå. (6,60 mot 12,40) Men - det er klart at en helt ny diesel er uaktuelt når de ligger på 180.000,- bare for maskinen. Ut fra priser på Finn, bør det ikke være et økonomisk selvmord å installere en helt ny maskin i denne båten, selv om det ikke er av et kjent merke. Ved påhengsmotor, så tenker jeg denne montert på brakett bak på båten, støpe igjen hullet til det gamle 270 drevet og eventuelt støpe forsterkninger inne i båten. Jeg gjør mye selv og båten er såpass liten at den går inn i garasjen hjemme :-) Så - spørsmålet blir jo litt hva andre mener kan være den beste løsningen av de som er skissert over. Mine tanker går på at den nyere 100 hester Vortec med Vazer drev vil ha en bedre drivstofføkonomi enn den eldre 3,0l bensineren. Det viser jo og testen med Ryds båter der 3,0 literen kom relativt sett mye dårligere ut enn en utenbords og diesel. 100 hester Vortec/vazer er 260 kilo, typisk 115 hester påhenger med brakett er vel fort rundt 200 kilo, så jeg vil få en vektreduksjon i forhold til den gamle motoren på rundt 100-140 kilo, men vil dreiemomentet være såpass mye mindre i den små bensineren at den blir for liten med 100 hester ? Nå er vel og påhengerene i den klassen rundt 1,7 liter, ser jeg. Fordel med påhenger er at den enkelt kan demonteres og selges seperat... Ønsker litt seriøse innspill på dette, eller vil det være likeså godt å skru sammen den gamle driten og så se om det kan bli et salg på det ? Snekke er ikke et alternativ, kjøpte en fin Skilsø 23 tidligere i sommer, men 6-6,5 knop ble for lite... Den ble heldigvis solgt etter 3 uker med et lite pluss i økonomien :-) Den hadde og for lite uteplass, noe 20 foteren har nok av, spesielt hvis en fåt en utenbords. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Oljetrykket er ikke noe problem å fikse! Det er rett og slett overtrykksventilen som har hengt seg opp, og derfor ikke reduserer trykket som den skal! Jeg ville spandert på den en ny kule og fjær og det lille arbeidet det er å skifte dette. Eventuelt ta delene fra den gamle motoren, da koster det deg null og niks. Da har du med ett en salgbar båt med dieselmotor, som vil gi deg en grei pris i bytte med noe med nyere motor. Med mindre du blir så fornøyd at du velger å beholde båten da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Blom'en Svart 17.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2009 Båten fungerte veldig greit da den virket, men med rimelig lite uteplass pga den store maskinen. Er lite soveplasser i en slik, derfor er ønsket også om en større båt, men ikke for enhver pris og det må være noenlunde fornuftig... Skal ha en båt til alt, teinefiske, dorging, fiske, tur.... :-) Gjerne en tur til byen for å kjøpe softis og gå på kino, men det tar jo fort 3 timer med en snekke :-( Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Tja, hva med en Ford FSD425, brukt i Transit, og 110-130hk med turbo. Fins bra med mariniseringsutstyr til, f.eks fra Lancingmarine Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.